Doprava ve městě Tramvaje

Stadler dokončuje v Polsku první tramvaj pro Ostravu, začne jezdit v „řádu týdnů“

Tramvaj Stadler nOVA pro Dopravní podnik Ostrava. Foto: DPO
Tramvaj Stadler nOVA pro Dopravní podnik Ostrava. Foto: DPO

Společnost Stadler dokončuje ve svém polském závodě první tramvaj nOVA pro Dopravní podnik Ostrava. V české městské hromadné dopravě jde o první zakázku, kterou tu Stadler získá. První tramvaje má DPO převzít v řádu několika týdnů.

Fotografie ze závodu v polské Siedleci dnes zveřejnil DPO na svém facebookovém profilu. „První tramvaj, možná i dvě, očekáváme v Ostravě v řádu týdnů,“ řekla mluvčí DPO Karolína Rycková. Nová tramvaj zatím bude testována na různých linkách a nebude mít přiřazenu jednu trasu. Tramvaje čeká nejprve testování a zkušební provoz, během letošního roku pak mají získat potřebné schválení.

Dodávka má mírně zpoždění, podle původních plánů se první tramvaj měla objevit v Ostravě v únoru letošního roku. Nové tramvaje jsou plně nízkopodlažní. Ostrava si jich objednala celkem 40, za jednu tramvaj zaplatí 27,5 milionů korun, což je výrazně méně, než DPO očekával. Letos má DPO získat celkem 26 tramvají, další příští rok.

Cestující možná překvapí jednodušší interiér s dřevěnými sedačkami a čalouněním sedáku, v tramvaji nechybí ale například USB porty. Tramvaje budou plně klimatizovány. Ostrava současně aktuálně vybírá v další zakázce větší nové tramvaje. Další fotografie z výroby nových tramvají zveřejnil server Československý dopravák.

 

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
    • Pro některé z nás je možnost nabít si cestou mobil čas od času velmi přínosná.

    • Já to chápu ve vlacích na delších cestách, ale dobít si mobil behem 10 min jízdy tramavjí?

  • Tedy výraz „plně nízkopodlažní“ je přinejmenším hodně nadnesený. Podlaha je možná rovná a nízko u země, ale na všechny sedačky se dle přiložených fotografií leze jako na bidýlko. Jak vypadá nízkopodlažní tramvaj by se měli inspirovat u Škoda 15T.

    • To máte těžké. 15T má možná většinu sedaček na rovné podlaze, ale zase se jí vyčítá úzký tunel mezi články. Někam ty podvozky dát musíte a všem se nikdy nezavděčíte. Dokonce ani ten vídeňský ULF se svými kraťoučkými články a úzkými průchody klouby v tomhle není bezchybný.
      Ale najděte si fotky půdorysu té tramvaje. Ne všechny sedačky budou opravdu vysoko.

  • Možná ty fotky zkreslují, ale nepoleze jim ten čumák v oblouku do protisměru?

    • Předpokládejme, že pokud má Drážní úřad vozidlo schválit, tak musí splňovat obrys dle ČSN 280318.

    • toho schvalování bych se aji rád zůčastnil. Pamatuji dobu, kdy se na obdobné výtvory měnily normy.

    • Zmíněná norma je účinná od roku 2015, nemám informace o tom, že by v současné době probíhalo zpracování její změny. Snad bude stačit, že obrysy vozidel vycházejí z typu KT8D5.

  • V ČR máme několik výrobců tramvají, ale nakupujeme od Stadlera… proč?

    • Nejen tento trh není omezen zdaleka jen na ČR. Stejně tak je například Škoda Tr. úspěšná v Turecku či Lotyšsku, Inekon dokonce v USA a jistě by se dalo pokračovat i dále.

    • A vy máte doma spotřebiče výhradně od českých výrobců?

      Ta tramvaj vypadá pěkně, je vybavená a oproti jiným (zejména Škodě Plzeň) je teda za hubičku 👌

    • To Romanero:

      Za prvé jsem soukromá osoba a ne veřejnoprávní subjekt, u kterého se spíš předpokládá, že bude podporovat domácí průmysl, vzhledem k tomu, že nakládá s prostředkami vybranými z daní.
      Za druhé dnes se v ČR vyrábí jen málo domácích spotřebičů, takže stejně nelze všechny mít české. Např. ETA většinu (ne-li všechny) věcí vyrábí v Číně.
      Za třetí – ano, co jde a má to odpovídající kvalitu, mám české. Např. mám troubu, sporák a digestoř Mora (a trouba je stejně vyrobená ve Slovinsku, takže česká ani není)
      Za čtvrté – dopravních podniků v ČR provozujících tramvajovou síť je jen 7. Kdyby od začátku každý postupoval jako ten OStravský, tak by se žádný český výrobce tramvají ani etablovat nemohl. Jak známo, každý výrobce železničních dopravních prostředků musí mít nejdřív domácí reference, než od něj začnou nakupovat v zahraničí. Prostě železniční průmysl je trochu něco jiného, než průmysl domácích spotřebičů 😉
      Je potřeba vidět věci trochu komplexněji, ne všechno je tak jednoduché, jak se na první pohled zdá 😉

    • Pardon, ale motáte páté přes deváté..

      1. Proč by domácí podniky měly sponzorovat rozvoj jakéhokoliv výrobce bez ohledu na kvalitu, provedení a cenu?

      2. Pokud chcete, aby se Škoda Plzeň přes domácí zákazky etablovala na mezinárodní trhu, tak vlastně popíráte to, zač se zasazujete. Proč by tedy např. německý podnik měl odebírat zboží od českých šupáků, když mají zase svoje „národní“ výrobce?

      Z toho plyne, že české DP mají odebírat od českých výrobců a zahraniční DP mají odebírat taky od českých výrobců? To je trošku na hlavu a zavání to komunizmem, nemyslíte?

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora