Infrastruktura Železnice

Správa železnic prověří možnost napojení letiště na vysokorychlostní vlaky

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železniční dopravní cesty vyjde vstříc Hospodářské komoře, která by ráda viděla vysokorychlostní trať na Letišti Praha. Pro začátek SŽDC nechá ještě letos na podzim zpracovat studii, která možnosti napojení letiště na budoucí vysokorychlostní síť prověří.

Výsledky by měly být známy do roka. Ze studie vzejde mimo jiné návrh technického řešení, začlenění trasy do území nebo náklady. „Návrh je jistou novou alternativou oproti Prahou sledovanému a poptávaného záměru výstavby Nového spojení II využitelného pro regionální dopravu,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Mapa plánu rychlých spojení v Česku, foto: Ministerstvo dopravy
Mapa plánu rychlých spojení v Česku, foto: Ministerstvo dopravy

Naopak prý nejde o konkurenci připravované modernizaci trati Praha – Kladno s odbočkou na letiště. „Vysokorychlostní trať má plnit jiné dopravní funkce a cíle,“ doplnila Šubová. Závěry studie budou mimo jiné sloužit jako jeden ze vstupů do studie proveditelnosti železničního uzlu Praha. Ta má například ukázat, zda uzel řešit zanořením vysokorychlostní železnice pod zem. Druhou variantou jsou tunely pro příměstské vlaky, které by tím uvolnily místo na povrchu dálkovým rychlovlakům.

Hospodářská komora a její dopravní sekce přitom prosazuje podzemní VRT z uzlovou stanicí Opera nedaleko dnešního hlavního nádraží. „Z této stanice by vedl tunel pod Vltavou ke Zličínu a někde u Chrášťan by byl rozplet. Jedna vysokorychlostní trať by odsud zamířila k Plzni a druhá přes letiště na Ústí nad Labem,“ řekl deníku Zdopravy.cz předseda sekce Emanuel Šíp.

SŽDC a její studie proveditelnosti (SP) k rychlým spojením (RS)

RS 4 Praha – Drážďany (dokončení 01/2019)
RS 1 Praha – Brno – Břeclav (zadání 05/2017)
RS 3 Praha – Beroun/Hořovice (– Plzeň), doplnění SP (zadání 05/2017)
Studijní prověření možnosti propojení VRT a Letiště Praha (zadání podzim 2017)
RS 1 Přerov – Ostrava (zadání 2018)
RS 5 Praha – Wroclaw (zadání 2018/2019)
Železniční uzel Praha (zadání 2018/2019)

3 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Investovat do VRT a pak v centru Prahy kvuli emisim vibraci a hluku donutit rychlovlaky jest napr. 80km/h po povrch je zhovadilost…
    Ale nechapu napojeni letiste… cestuji z letecke dopravy budou se chtit rozjest do vsech svetovych stran CR… tudiz stejne musi jest na hlavak

  • Rozumné řešení. Jeden tunel z Prahy ven pro Plzeň, Dresden i letiště …

  • Jako vzdy,opet mazani medu kolem ust.tyhle hloupe kecy bych povinne zsradil po bok verneovek uz do materskych skol.

Newsletter

Partneři


Výběr editora