Infrastruktura Železnice Zprávy

Správa železnic chystá tunel na koridoru u Nelahozevsi za miliardu

Nákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan Sůra
Nákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty se chystá odstranit úzké hrdlo na prvním koridoru v Nelahozevsi. Kvůli nedostatečným rozměrům zde provoz omezují tři krátké tunely, jejichž původ sahá až do roku 1848.

Železničáři zvažují dvě varianty zásahu. Pravděpodobnější je ražba nového půlkilometrového paralelního tunelu, kam by se se svedla jedna kolej a druhá by zůstala ve stávající stopě. Vyloučeno ale není ani rozšíření starých tunelů za provozu.

„To je velmi nová technologie v současnosti ověřovaná na několika málo pilotních projektech v zahraničí. S jejím nasazením je tudíž spojeno více rizik,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Železničáři se proto zatím přiklánějí k výstavbě nového tunelu, rozhodnutí jim má ulehčit posudek, který zpracovává česká tunelářská asociace.

Projekt zcela nového tunelu už má i několik administrativních výhod. Schválila jej centrální komise ministerstva dopravy a před několika dny získal kladné stanovisko při posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Pokud na nový tunel dojde, bude to nejdříve v roce 2021; náklady se odhadují na 1,1 miliardy korun.

Cílem je zajistit dostatečný profil především pro nákladní vlaky. Skrze dnešní tři tunely, které jsou za sebou, vedou dvě koleje od roku 1942. Předtím šlo o jednokolejku. V sedmdesátých a osmdesátých letech se pak tunely znovu provizorně upravovaly v rámci elektrifikace, šlo ale o nestandardní řešení. Je zde například mimořádně snížená trolej.

Klíčové trati z Prahy na sever se přitom během stavby nevyhnou výluky. „Předpokládáme, že po celou dobu stavby bude v modernizovaném úseku zachován jednokolejný provoz. Aby dopad na cestující i na dopravce byl co nejmenší, bude součástí stavby provizorní odbočka, která zkrátí délku jednokolejného úseku na polovinu,“ doplnila Šubová.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Moc nechápu, že na takové relativně zbytné akce se najdou miliardy a že jim vyjde ta slavná ekonomická návratnost. Až se prorazí nový tunel, tak se úzké hrdlo I. koridoru posune o 700 metrů do úseku Kralupy – Praha. Nehledě na vyhlídkový závlek Nelahozeves – Beřkovice – Hnevice – Roudnice. Kdyby se raději tam postavila nějaká zkratka, která by vlakům ušetřila odhadem 5-10 minut.. Nebo konečně zlikvidovat přejezdy na dlouhých, rovných úsecích a začít sázet tabulky s číslem 200.

    • Úzké hrdlo zde není z důvodu malého počtu kolejí nebo nízké rychlosti, ale z toho důvodu, že v tom tunelu je malá díra a například vlaky s velkými kontejnery se tam nevejdou. Omlouvám se za laický popis.
      Je to také uvedeno v článku: „Cílem je zajistit dostatečný profil především pro nákladní vlaky. … Je zde například mimořádně snížená trolej.“
      V.

    • Otázka je jestli jenom likvidace přejezdů je dostatečná pro V=200km/h, obávám se že ne.
      Pokud tunel nebyl nikdy projektován jako dvojkolejný nebo dvojkolejný pro menší průjezdný profil, tak to jsou prostě problémy. Mám jenom trochu strach z toho že rozšíření, jsou tam dva tunely za sebou, nevím o který se má jednat, by mohlo znamenat zničení současného portálu a nahrazení jen obyčejným nudným betonem.