Správa železnic chce během pěti let dát do nádraží přes osm miliard

Nádraží Litomyšl, motorový vůz 810, foto: České dráhyNádraží Litomyšl, motorový vůz 810, foto: České dráhy

Nádraží v Českých Budějovicích, Plzni, Pardubicích i jinde by se měla v příštích letech dočkat celkové obnovy. Plán na opravy dnes představila

Nádraží v Českých Budějovicích, Plzni, Pardubicích i jinde by se měla v příštích letech dočkat celkové obnovy. Plán na opravy dnes představila Správa železniční dopravní cesta, která chce v příštích letech do nádražních budov investovat 8,4 miliardy korun.

SŽDC získala nádražní budovy před rokem a půl převodem od Českých drah, investice do nich by se za letošní rok měly vyšplhat na více než 800 milionů korun. Ještě letos chtějí železničáři zahájit opravy budov například v Břeclavi, Kuřimi, Hradci Králové či Sokolově.

Největší akce ale čekají investora v příštích letech. Téměř miliarda poputuje od roku 2019 do dokončení celkové opravy hlavního nádraží v Praze, Druhou největší investiční akcí bude oprava plzeňského „hlaváku“ za 325 milionů korun, zdevastovaná budějovická výpravní budova si vyžádá 165 milionů korun, Cheb 150 milionů. Všechny zmíněné stavby mají předpokládaný datum zahájení v roce 2019.

„Převod nádraží na SŽDC byl to správný krok. Zároveň s rekonstrukcemi ale musíme najít koncept, jak opravená nádraží oživit,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Podle náměstka šéfa SŽDC pro správu majetku Tomáše Drmoly se už části některých areálů daří pronajmout státní správě či samosprávě.

Například budovu v Přerově částečně obydlí policie, v Teplicích by se měl usídlit finanční úřad. SŽDC má ve správě necelé dvě tisícovky nádražních budov.

„Plány jsou to hezké, otázka ale je, zda se to skutečně podaří,“ komentoval to prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Podle jeho názoru navíc není úplně šťastné rozhodnutí obsazovat nádraží úředníky. „Je to lepší než nic, ale podle mého názoru by v nádražních budovách měly být především služby pro cestující, například obchody, restaurace nebo třeba i řeznictví či kadeřnictví,“ doplnil Vyka. Komerční nájemníci prý navíc mohou přilákat i lidi z okolí nádraží, zatímco úředníci budou celý den zavření v kanceláři a k oživení nádraží zásadně nepřispějí.

SŽDC chce za pět let rekonstruovat na 400 budov, dalších 160 takzvaně revitalizuje.