Automobily

Spotřební daň na plyn do aut zdražila na dvojnásobek, o pokračování úlev vláda nerozhodla

Nejprodávanějším vozem na CNG je u nás Škoda Octavia G-Tec. Foto:Škoda Auto
Nejprodávanějším vozem na CNG je u nás Škoda Octavia G-Tec. Foto:Škoda Auto

Majitelé aut na stlačený zemní plyn CNG a především vlastníci plnících stanic a jejich dodavatelé si musí počkat na verdikt vlády, zda i po roce 2020 bude v Česku výrazně nižší daň ze zemního plynu do aut, než kolik se odvádí státu z benzínu či nafty. Jisté je jen to, že od začátku letošního roku platí dvakrát vyšší daň.

S prodloužením daňových úlev počítalo nové memorandum státu s plynaři. Vláda ho měla v programu středečního jednání, nakonec ho ale stáhla. Memorandum měla vláda podepsat s největšími plynárenskými firmami v oboru a Českým plynárenským svazem. Aktuálně se dotýká zhruba 17 500 majitelů aut na CNG.

Plyn je v porovnání s naftou či benzínem do aut zdaněn minimálně Ještě loni z každé megawatthodiny platili řidiči 68,4 Kč, tedy zhruba 72 haléřů z každého metru krychlového, zatímco u nafty a benzínu je sazba z litru přes deset korun (12,84 Kč benzín, 10,95 Kč nafta). Od 1. ledna.2018 do 31.12.2019 činí nová sazba 136,80 Kč/MWh spalného tepla, tedy 1,44 Kč/m3

Memorandum počítá s tím, že daňové zatížení může stoupnout až na 290 Kč / MWh do roku 2025, řidiči aut na plyn by tak získali jistotu, že nebudou platit více, než než tři koruny z metru krychlového. K většímu zvýšení daně nad limit v memorandu bude moci vláda přistoupit jen v případě, že spotřeba výrazně stoupne nebo naopak inkaso spotřební daně z minerálních olejů poklesne meziročně o více než dvě miliardy Kč.

Připravovat ho začala ještě minulá vláda. I když se v připomínkovém řízení některá ministerstva vyslovila pro to, aby ho schválila až další vláda, nakonec ho chce schvalovat současná vláda bez důvěry. Plynaři ale ještě slavit nemohou: i když se materiál objevil v bodech. „Výše spotřební daně pro CNG byla stanovena tak, aby zůstala konkurenceschopná oproti konvenčním palivům i po roce 2020 a poskytla veřejnosti i firmám investiční a plánovací jistotu a umožnila další rozvoj tohoto segmentu,“ uvedlo ministerstvo průmyslu v důvodové zprávě.

Prodeje nových osobních aut na CNG stagnují. Od ledna do listopadu loňského roku se jich u nás registrovalo 2648, v roce 2016 za stejné období 2587. Kritici podpory CNG mluví i o tom, že dotace v tomto segmentu jsou už zbytečné. „Zároveň došlo k významnému technickému vývoji klasických motorů a ačkoli lze zemnímu plynu přiznat určité emisní výhody, jsou již dnes zanedbatelné,“  říká například šéf České asociace LPG Ivan Indráček.

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • já bych byl pro sjednocení daně a na ta elektroauta bych zvedl silniční daň. Pro veřejnou dopravu bych zavedl nějakou ulevu.

    • Sjednocení daně ? No jo, ale jaké daně ? Silniční daň platí jen firemní auta a pokud mluvíte o spotřební dani, tak zavést/zvýšit spotřební daň na elektřinu znamená, že ji zaplatí všichni, i ti, co nemají vůbec žádné auto. Nedokážete totiž rozlišit proud, který si vezmete pro nabíjení auta od provozu domácnosti. Možná na nějakých rychlonabíječkách, ale ne když si dobiju baterku přes noc v garáži.
      Můžete zavádět paušální platbu za auto, ale to by bylo dost nefér vůči svátečním řidičům. Nebo mýtné bez ohledu na to, po jaké silnici jedete? To zas nyní nejde, mýtní systém to neumí

  • tuší někdo, co se bude dít, až bude velká část aut na elektřinu?
    Jakým způsobem bude vláda kompenzovat obrovský výpadek daňových příjmů?
    Už to někde na světě nějak vyřešili?
    Pokud by se zavedla daň na elektřinu, tak to postihne všechny lidi a bude hrozit, že se odpojí lidi s vlastní elektrárnou na střeše.

    • jen ať se klidně odpojí… ale ať se zase nechtěj připojovat když nebude svítit