Infrastruktura Železnice

„Spolupráce“ podle SŽDC. Přeshraniční trať rozkopou jen pár týdnů po německé výluce

Výpravní budova nádraží ve Varnsdorfu je pro cestující uzavřená. Foto: Jan Sůra
Výpravní budova nádraží ve Varnsdorfu je pro cestující uzavřená. Foto: Jan Sůra

Cestující na přeshraniční trati 089 mezi Libercem a Rybništěm čekají další měsíce omezení provozu a přestupování mezi vlakem a autobusem. A to i přesto, že už od loňského srpna nejezdí vlaky z Hrádku nad Nisou do německé Žitavy kvůli rozsáhlé uzavírce tamějšího nádraží. Ta má naopak brzy skončit.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce už v březnu začít s modernizace kolejiště momentálně jednoho z nejzpustlejších nádraží v české železniční síti. „V letošním roce zde plánujeme uskutečnit rozsáhlé opravy infrastrukturní části, na které naváží i opravy výpravní budovy, které vytvoří podmínky pro zachování přítomnosti výpravčího,“ potvrdil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC už v závěru loňského roku vysoutěžila dodavatele rekonstrukce: za 108 milionů zakázku získala společnost Monzas.  SŽDC chce začít s opravami v březnu, hotovo má být v září.

Pro cestující například z Varnsdorfu do Liberce to znamená, že zatímco dosud musí několik měsíců přestupovat v Žitavě na náhradní autobus, který je odveze do Hrádku nad Nisou (s výjimkou dní, kdy je nádraží plně uzavřené), od března je čeká cestování autobusem z Varnsdorfu do Grossschönau a pak přestup na vlak. Takové nepohodlí může řadu lidí od cest vlakem odradit. Nabízí se tedy otázka, proč SŽDC nenaplánovala opravu Varnsdorfu na stejnou dobu, jako DB Netz modernizaci žitavského nádraží.

„Koordinace s výlukou DB Netz v Žitavě se sice nabízela, avšak do termínu této výluky akce nebyla připravena,“ řekl Illiaš. Podle něj s německou stranou průběžně jednají, například o harmonogramu prací a požadavcích na výluku.

Výluka je překvapením i pro dopravce Trilex, který na této trati jezdí. V původním návrhu na roční plán výluk tato akce vůbec nebyla. „Akce byla v době požadavků na roční plán výluk ještě ve stadiu projektování a příprav, nebylo jasné, v jakém rozsahu a termínu se bude realizovat,“ dodal Illiaš.

SŽDC v rámci celé akce nahradí stávají mechanické zabezpečovací zařízení se závislými stavědly zabezpečovacím zařízením III. kategorie – hybridním stavědlem s jednotným obslužným pracovištěm. SŽDC tím chce zvýšit bezpečnost i ušetřit za lidi: skončí v každé směně dva signalisté, výhybky budou přestavovány automaticky. „V kolejišti dojde k optimalizaci rozsahu tak, aby všechny funkce dopravny zůstaly zachovány včetně všeobecně nakládkového a vykládkového místa,“ dodal Illiaš. Za optimalizací rozsahu SŽDC považuje vytrhání části kolejí.

Součástí akce je odvodnění, oprava silnoproudé technologie a zrušení železničního přejezdu přes rybnišťské zhlaví. Dojde k opravě nástupištních hran a k demolici nevyužívaných přístavků před i za nádražím.

Zpustlé nádraží, kam cestující nesmí

SŽDC chce řešit i stav samotné výpravní budovy, která už dnes neodpovídá svoji velikostí potřebám dnešního provozu. Chátrá, pro veřejnost je zavřená. Je v ní jen pracoviště výpravčího a nájemní byty. „Pro účely nádraží je hlavní budova příliš veliká, takže dojde k rekonstrukci zhruba třetiny budovy, zbylé části budou zatím zakonzervovány. Samozřejmě by bylo dobré zachovat celou budovu, ale je to otázka případného využití a provozních nákladů,“ řekl starosta Varnsdorfu Stanislav Horáček.

 

Nádraží ve Varnsdorfu. Foto: Jan Sůra
Nádraží ve Varnsdorfu. Foto: Jan Sůra

V minulosti se objevily spekulace o tom, že by se měla zbourat, podle Illiaše ale  se teď o něčem takové neuvažuje. „Budoucí optimalizaci jejího rozsahu nelze vyloučit,“ dodal. Podle něj se naopak snaží najít pro budovu využití, při případném zmenšení by nejprve jednali s městem.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Také se mne nelíbí, že se útočí jen na výrazně levnější alternativní dopravce a ta zlodějská ČD je podle všech médií zlatá.
    Někdo si kdysi z hecu rýpnul do Jančury nebo Leoše, tak to musí nyní všichni papouškovat dle hesla 100x opakovaná lež se stane jednou pravdou. Neříkám, že jsou bez chyby, určitě ani zdaleka nejsou, ale vadí mne ten nerovný metr.
    Dnes média útočí hlavně do RJ, ale zítra se mohou obout do Leoše a GW Regio, pozítří do Arrivy a Vogtlandbahnu, který právě na této trati jezdí. SŽDC jako spřátelené firmě vzniklé z ČD je to samozřejmě jednou, že cestující tímto velmi trpí. Kdyby chtěly a nevymlouvali se. mohli tu rekonstrukci udělat společně s DB Zittau.
    Ale nic nového pod sluncem. Kdysi ještě ČD zrekonstruovaly půlku dětmarovického nádraží (ostravské zhlaví) a druhou půlku nechaly tak. Kolik bylo kolem toho výluk na frekventované trati. Teď po několika létech začaly dělat tu karvinskou půlku a zase je kolem toho spousta výluk. To skutečně nemohly udělat najednou buď tehdy nebo až nyní? Levá ruka, neví, co dělá pravá, prošustrují se miliardy, proto se pak nehorázně několikánasobně zvýší jízdné a potřebují za to najít viníka, tak se hodí alternativní dopravci, na které se kydá samá špína. A to je právě to hlavní, co mne právě vadí na státní železnici.
    Jančura je totiž stejný jak Zeman. Oba na rozdíl od většiny politiků a ekonomů mluví pravdu, nepřetvařují se, nezakrývají negativa, byť k tomu používají netypické a někdy i drsné (možná i vulgární) prostředky. A proto jsou oba dobrými terči novinářů.
    Poznámka – nevolil jsem Zemana, volil jsem Drahoše. Poprvé jsem byl na nějakých volbách od volebních podvodů, které provedla ODS v roce 1992. Píši to jen kvůli srovnání a objektivitě.

  • Co chcete od pana Sůry …? Člověk, který ani nedokončil střední školu, hraje si na novináře, ale hlavně na odborníka přes dopravu. Splácá páté přes deváté – hlavně, že má článek! Ale už není podstatné, jest-li článek samotný má tzv. přínos. Spojovat si dohromady souvislosti, vazby je pro tohoto pseudo novináře nadlidský úkon. A pravopisné chyby pana Sůry – to je nekončící evergreen, za který byl pranýřován již na idnes.cz

    A co vlastně můžeme od tohoto webu chtít – provoz tohoto webu sponzorovaný Radimem Jančurou … Všechny okolo pošpinit, přepisovat samé tiskové zprávy, a když už vydat článek o RegioJetu a Jančurovi, tak pouze v pozitivním slova smyslu.

    • Pane Radimecký, prezidentské volby, bláboly a lži už nemusíte rozesílat a šířit, zkuste na chvíli dovolenou.

    • Články pana Sůry na Iděsu byly až okatě moc proJančurovské – resp. si myslím, že v tak poměrně významném deníku by měla fungovat maximální nestrannost. Od doby, co pan Sůra publikuje na vlastním webu mám pocit, že kvalita příspěvků šla poměrně nahoru. Tím se nechci pana Sůry zastávat – jasně, není to žádný fundovaný odborník, ale troufám si říct, že dopravě rozumí více než leckterý ouřada na SŽDC, ŘSD apod. U pana Sůry je vidět, že o dopravě nejen píše, ale také se o ni zajímá, tzn. využívá pravidelně vlak, BUS, … a má vlastní zkušenosti. Tento web chápu jako stránky pro příznivce a zájemce o dopravu všeho druhu. Neřešil bych proto nějaký pravopis, resp. překlepy atd. Nejsme na ČT, ČRo, Iděsu, Právu atd., kde se mj. mnohdy publikuje a mluví hůř než na těchto stránkách, které jak říkám – jsou určeny pro lidi, co se zajímají o dopravu.

    • Mohl byste sem dát nějaké příklady „projančurovského “ článku? Mně by docela zajímaly, ale nikdy jsem žádné nenašel.

      A jestli někdo platí tenhle web, tak podle ostřelování SŽDC a naopak futuristických témat bych to tipoval spíš na Egis. 😀

  • Miluju tyhle bulvární nadpisy, článek je o hovně prakticky bez jakékoliv informace (jediná informace je že někdy se něco bude dělat, aspoň že v článku je napsáno že ve Varnsdorfu)… Nějak taky chybí informace, že žitavské nádraží mělo být hotovo už vloni, jenže to Němci nestihli a dodělájí to až letos. A to že to nedělají když jsou výluky ve Varnsdorfu je spíš chyba Němců než SŽDC, ale ani je asi nelze obviňovat, protože určitě mají termíny závislé na smlouvě a v ní obsažené sankce. Ale takový článek by neměl takovou čtenost žejo… škoda slov…

    • Už jsem jednou psal, že autor by si měl rozmyslet, jestli chce psát poloodborný web nebo infotainment s bulvární interpretací čehokoliv. Zatím ta volba vypadá jasná…

    • To už jsem taky psal – fráze jako „obří stavba“, „stavba desetiletí“, tzn. názvy článků jako z blesku by se na webu o dopravě taky moc objevovat nemusely… nechť obrovitost stavby ať posoudí čtenář.

    • Dobrý den, děkuji za podnětný příspěvek. V textu je vše, co uvádíte. Jestli neumíte číst, reklamujte to na své základní či zvláštní škole, kterou jste absolvoval.

  • Naprosto laická otázka. Nádraží ve Vdf má myslím pět kolejí. Opravdu nešlo zachovat provoz na některé z nich po dobu opravy i za cenu stavby nějakého provizorního nástupiště? Opravdu je nezbytné zavřít najednou celé nádraží?

  • Další fail molochu SŽDC a jeho bandy neschopného vedení…

  • Pane Sůra, pěkný článek, ale těch chyb. . . Měl byste se stydět. Prosím, čtěte to po sobě.

    • A zmínka o tom, které nádraží se bude vlastně opravovat, je spíše dodatečná. Přitom se to dalo napsat do titulku, kdyby nebyl bulvární za každou cenu.

      • Hned vedle titulku máte zcela záměrně fotku s nádražím, které se bude opravovat

    • 5. pád, pane kolego… Než někomu začnete vyčítat chyby…

    • Ad Milan: A ten obrázek s názvem stanice hned pod nadpisem je tam proč? Pro srandu?
      Ad Petr: Franta Jouda už to napsal… nejprve dejte dohromady svou češtinu, pak kritizujte ostatní. 😉

    • Pánové Martin a Franta Jouda: 5.pád zná obě alternativy. Pane Novák, pane Nováku. Pane Jouda, pane Joudo. Tudíž i pane Sůra, nebo pane Sůro. Přiznávám, že jsem použil hovorového tvaru (a tím se Vám všem omlouvám), ale pravdou je, že se ve článku objevilo nezvykle velké množství poměrně „slušných“ chyb. Tak si do mne (mě) klidně kopněte ;-).

    • 5. pád zná? Můžete uvést nějaký zdroj? Má-li to být pátý pád, tak se to jméno má prostě skloňovat. Pokud to někdo nedělá, není to prostě spisovně.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora