Infrastruktura Komentáře Logistika Názory Silnice Zprávy

Speditér: Zákaz kamionů v Praze? Vyšší spotřeba, emise i náklady; vyjede víc kratších aut

Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika
Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika

Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků z nejrůznějších dopravních oborů. Zakladatel a jednatel logistické společnosti Esa Logistika Roman Pekrt kalkuluje dopady možného omezení kamionové dopravy v Praze. Podle něj je jediným řešením dostavba velkého pražského okruhu a nikoliv selektivní zákazy vjezdu, které pouze přesunou problém jinam.  

Roman Pekrt. Autor: Esa logistika
Roman Pekrt.
Autor: Esa logistika

Pražský magistrát se snaží omezit vjezd kamionů na vybrané komunikace v metropoli. Nepřísluší mi soudit, nakolik jde o skutečný záměr a nakolik o politické gesto před podzimními komunálními volbami, nebo zoufalou snahu donutit ministerstvo dopravy k dostavbě Pražského okruhu. Konečné slovo bude mít v dubnu silniční úřad.

Pokud návrh pražských radních projde v současné podobě, povede ke zhoršení životního prostředí a dramaticky zvýší dopravní náklady. Praha chce zakázat vjezd souprav delších než 12 metrů. Opatření bude mít dopad na zásobování prodejen uvnitř zakázané zóny a také ovlivní životní prostředí v okolí objízdných tras v případě tranzitu přes Prahu.

Zásobování malých prodejen se tento zákaz nedotkne, již dnes do nich zboží vozí vozidla kratší než 12 metrů. Ovšem zásadně zkomplikuje zásobování velkých prodejen – supermarketů a hypermarketů. Pro ilustraci: společnost ESA zásobuje jednu takovou prodejnu průměrně třemi kamiony denně, z nichž každý má kapacitu 33 palet, dohromady tedy 99 palet. Aby tyto prodejny dostaly své zboží, bude třeba využívat auta kratší, která naloží maximálně 20 palet. Místo tří kamionů tedy pojede pět o něco menších nákladních aut. Těchto pět vozidel celkem spotřebuje o 35 procent více nafty než tři kamiony a stejně o tolik více vyprodukují emisí. Čili uvedené opatření povede ke zvýšení hustoty provozu nákladních vozidel zásobujících velké pražské prodejny a zvýšení emisí o 35 procent.

Zásadní problém v dnešní době nedostatku lidí představuje potřeba pěti řidičů místo dosavadních tří na stejný přepravní výkon a zvýšené provozní náklady. Přeprava jedné palety malým vozidlem je o 19 procent dražší než u kamionu, což se v konečném důsledku odrazí v ceně přepravovaného zboží.

Podobně špatně vyjde dopad zamýšleného omezení, pokud spočítáme nárůst spotřeby pohonných hmot a tím pádem škodlivých emisí u tranzitních kamionů, které by daná místa musely objíždět. Po Jižní spojce v každý pracovní den projede 10 000 vozidel delších než 12 m. Z logiky možností objízdných tras a cílových destinací v logistických parcích blízko Prahy a při zohlednění hlavních směrů tranzitu vyplývá, že větší část těchto vozidel bude muset využívat severní objízdnou trasu přes Slaný. Obyvatelé tamních obcí Praze poděkují.

Na závěr znovu trochu čísel. Při směru jízdy z plzeňské dálnice D5 na hradeckou D11 by se projetá trasa prodloužila o 28 kilometrů a v ideálním případě protáhla o 40 minut (přes Pražský okruh, Slaný, Novou Ves a zpět do Prahy po D8). Z brněnské D1 na teplickou D8 by se najelo o téměř 36 kilometrů více a o 37 minut déle (Pražský okruh, Slaný, Nová Ves, D8), z D1 na D11 pak dokonce o 88 kilometrů a 1:29 hodiny více (opět přes Slaný a severní městský okruh).

Výfukové emise tedy nevzniknou v Praze, ale v mnohem větším objemu v blízkém okolí Prahy. Lze čekat kolony pomalu jedoucích vozidel, což je z ekologického hlediska naprosto nejhorší situace. Z ekonomického pohledu řidiči vyčerpají část své devítihodinové povolené jízdní doby na zbytečné objížďce, dojde k prodloužení doby přepravy, většímu nájezdu kilometrů, což se promítne do zvýšení nákladů na každou přepravu v rozmezí 10 až 30 procent podle délky přepravy a zvolené objízdné trasy. To se následně musí projevit v ceně přepravovaného zboží.

Dopravní zatížení tranzitních pražských komunikací je skutečně vysoké a chápeme, že pro okolní obyvatele neudržitelné. Řešením však je dostavba Pražského okruhu, nikoli selektivní zákazy a omezení. Ostatně nelze čekat, že by Středočeši nechali krok Prahy bez odezvy. Snad se v této kauze opět nepřesvědčíme, že cesta do pekel bývá často dlážděna dobrými úmysly.

Roman Pekrt, jednatel společnosti ESA logistika

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A kolik toho můžeme hodit na dráhu, eventuálně na šífy? S dovolením ne toto poněkud zlobí, tak ve světě se občas vrátí nákladní tramvaj a Praha si není s to pomoci nějak?

    Toto je zajímavé: „…emisí u tranzitních kamionů, …“ Odkud kam ty kamiony tranzitují? Jestli přes celou republiku, tak by bylo žádoucí najít vážně způsob jak je hodit na železnici. Ať už celé na nějakou RoLu, nebo jejich zásilky dostat do vagonů a dopravovat klasicky. K tomu je ale třeba dalekosáhlých opatření a změn.

    • Přeprava kamionů po železnici už dobře fungovala, ovšem do doby než byla zprovozněna souběžná dálnice D8. Proto jakékoliv další zkomfortnění jízdy po silnici povede k nežádoucímu nárůstu silniční přepravy. Dalším příkladem je megalomanská stavba tunelu blanka v Praze, která přinesla také výrazný nárůst automobilové dopravy a další zhoršení životních podmínek. Jedinou funkční možností, jak dostat přepravu nákladu na železnici, je regulace a vyšší zdanění silniční přepravy, tj. vytvoření podmínek, aby se silniční přeprava ekonomicky nevyplatila.

    • No tak určite. ROLA skončila v roce 2004. D8 přes hranice byla zprovozněna v roce 2006, v celé délce pak loni na podzim. Někde asi udělali soudruzi z NDR chybu…

    • Od vstupu do unie a tím i zrušení vstupních povolení do Německa, které dopravce nutily využívat systém RoLy, klesl zájem o železnici až na méně než deset procent. Německé úřady až do konce dubna vydávaly jen omezený počet povolení, kterých však nebylo na RoLu třeba. Proto ji firmy využívaly.

      Takže: Welcome to EU!

      https://archiv.ihned.cz/c1-14390300-rola-uz-u-dopravcu-skoncila

  • Jan Sindelalr – taky jsem to cetl ale jeste se nikde nekoplo do zeme… takova je realita…
    DOKUD SE NEPOSTAVI DALNICE KOLEM PRAHY TAK TO BUDE STALE HORSI.
    POMOHLA BY TOMU I AVIZOVANA PROPOJKA D7 A D8 – V TRASE PRIBLIZNE MEZI LETISTEM V.H. A ODBOCKOU NA KLADNO NA D7 A MEZI KRALUPAMA A LETISTEM VE VODOCHODECH NA D8 … Ale to taky uvizlo nejspis na mrtvem bode… Vyzivam redakci aby o te.propojce zjistila vic, diky 🙂

  • Neee pres Slany uz vazne neee. Uz tedka jsou tam kilometrovy kolony z obou stran vjezdu do mesta kazdej den…!!!! Obrovskej hluk z tisicu projizdejich kamionu v prubehu celyho dne… Spuntem je malinky kruhovy objezd centru mesta u obchodni zony kolem autobusovyho nadrazi. Rychle, velice LEVNE a ucinne dovasne opatreni by bylo postavit „bajpás“ kolem kruhace ve smery od Prahy D7 smerem na D8… potkava se tu tranzit z obiu sneru pres mesto ( kvuli chybejicimu severnimu prazskemu okruhu v useku Ruzyne-Brezineves), dale kompletni najezd vsech aut mistnaku z dalnice D7 od Prahy do mesta, vsechny autobusy na autobusak a najezd vsech mistnich i vsech z okoli do hypermarketu a suoermarketu… TAKZE DENNE VE SPICKACH TOTALNI KOLAPS!!! NAVYSENI DOPRAVNI ZATEZE TO OPRAVDU UZ NEPOJME!!!! – OPRAVDU TO NENI KAM NATLASKAT…

Newsletter

Partneři


Výběr editora