Emirates a Etihad zvažují spolupráci, aerolinky z Perského zálivu mají potíže

První A380 v Praze, foto: EmiratesPrvní A380 v Praze, foto: Emirates

Dopravci z Perského zálivu čelí velkému propadu zisků a nástup chudších časů je nutí k dříve nepředstavitelným krokům. Dva rivalové

Dopravci z Perského zálivu čelí velkému propadu zisků a nástup chudších časů je nutí k dříve nepředstavitelným krokům.

Dva rivalové ze Spojených arabských emirátů, Emirates z Dubaje a Etihad Airways, začali poprvé mluvit o možné spolupráci. Šéf Emirates Tim Clark v rozhovoru pro Reuters uvedl, že k takové možnosti je jím vedený dopravce otevřený. Podle něj ale není reálné, že by došlo k úplnému spojení.

Obě aerolinky vybudovaly za poslední roky globální síť s hlavními huby v Dubaji (Emirates) a Abú Zabí a staly se hlavními konkurenty na trasách zejména mezi Evropou a Asií, Afrikou a Austrálií. Obě aerolinky patří tamějším vládám: Emirates vznikly v roce 1985 a patří dubajské vládě, Etihad vznikl teprve v roce 2003 jako vládní aerolinka Abú Zabí. Obě letiště jsou od sebe necelých 200 kilometrů. Až se dobuduje letiště Dubai World Central, bude to z něj do Abú Zabí ještě blíže.

„Myslím, že by mělo určitě jistou hodnotu s nimi spolupracovat,“ řekl Clark Reuters. Spolupráci si dovede například představit u společného nákupu. Podle něj by ale na některých trzích mohli mít problémy u antimonopolních úřadů. Podle něj je ale jeho úkolem, aby s Etihadem začal jednat. Emirates jsou několikanásobně větší, než Etihad.

Zatímco Emirates ještě vydělávají i přes složitou ekonomickou situaci způsobenou především poklesem cen ropy a tedy i poptávky po letech v prémiových třídách, Etihad spadly do ztráty i kvůli nepovedeným investicím do ztrátových Air Berlin a Alitalie. Etihad myšlenky na spolupráci neodmítl. „Trvale hledáme příležitosti ke spolupráci s jinými organizacemi, pokud to dává z obchodního hlediska smysl,“ uvedla firma ve svém prohlášení.

Emirates tento týden současně oznámily škrty v letovém řádě. Řada letů, které dosud létaly až na Nový Zéland, skončí už v Austrálií, jde především o lety přes Brisbane, už v červenci firma zrušila let do Aucklandu přes Sydney. Emirates zůstane nakonec mezi Austrálií a Novým Zélandem jen let ze Sydney do Christchurch.

Tagy emirates Etihad Airways
Žádné komentáře