Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Socialistická výstavba: Čína chce do 12 let zdvojnásobit síť vysokorychlostních tratí

Čínský rychlovlak, ilustrační foto. Autor: China Railway Corporation
Čínský rychlovlak, ilustrační foto. Autor: China Railway Corporation

Horečná výstavba vysokorychlostních tratí v Číně nepoleví ani v příštích letech. Čínská síť rychlotratí čítá už přes 22 tisíc kilometrů, což představuje zhruba dvě třetiny délky všech vysokorychlostních tratí na světě. Do sedmi let se má rozrůst na 30 tisíc kilometrů a propojit tak největší města Říše středu, v roce 2030 pak má síť být oproti dnešku více než dvojnásobná.

Jen letos chce čínský správce železnic China Railway Corporation rozestavět 3500 nových kilometrů. Informuje o tom Global Railway Review. „Nově budovaný čínský železniční systém se má stát symbolem socialistické modernizace země,“ píše magazín. To zní v případě dnešní drsně kapitalistické Číny trochu jako anachronismus, totalitní komunistické vedení země nicméně výstavbu nekompromisně prosazuje.

Čínské VRT, ilustrační foto. Autor: China Railway Corporation.
Čínské VRT, ilustrační foto.
Autor: China Railway Corporation.

Každoročně se zvyšuje i zájem pasažérů využívajících čínské VRT. Předloni činil 1,44 miliardy lidí, loni pak vysokorychlostním vlakům meziročně přibyla desetina cestujících. Čína buduje síť vysokorychlostních železnic pro rychlosti nad 250 kilometrů v hodině od počátku století, odhady hovoří o tom, že dosavadní investice činily zhruba 370 miliard dolarů.

Výrazný zásah dostaly budovatelské snahy v roce 2011 v podobě tragické srážky dvou souprav u města Wen-Čou, při které zahynulo 40 lidí a dalších 200 bylo zraněno. Od té doby se výrazně zvýšil důraz na technologickou kvalitu a maximální rychlost byla snížena na 300 kilometrů v hodině. Nicméně od loňska už můžou čínské střely Fuxing jezdit opět až 350 kilometrů v hodině.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jake asi je vyuziti techto VRT a ekonomicka udrzitelnost provozu ?

    • Hlavně by mě zajímalo, jakou kvalitu vůbec daná výstavba má a jak budou ty VRT vypadat za 30 let…

  • To by za kapitalismu možné nebylo, určitě ne v současném světě.

    • Spíš by to nebylo možné v demokratické zemi, kde se ctí soukromé vlastnictví a v případě velké investice se musí složitě hledat konsenzus mezi vládou a místními samosprávami, zatímco v auroritářské Číně strana rozhodne a tak to prostě je. Tečka.

    • Asdf : A co je lepší? Dohadovat se s lidmi, kteří jsou sobci a nechtějí (za rozumný peníz) umožnit výstavbu zařízení, potřebných pro lidi, jejichž počet mnohonásobně převažuje ty sobecké? Nebo rozhodnout o tom, co je přednější? Ten koncensus by se také nemusel najít vůbec.

    • To se nedá jednoduše říct, co je lepší, záleží na úhlu pohledu, na úrovni rozvoje společnosti a státu a na tom, co kdo považuje za důležitější aspekt společnosti. Ale kdybych si měl vybrat, jestli radši budu žít v současné Číně, která sice dech beroucím tempem staví svojí infrastrukturu (za silného přispění velkého množství levné pracovní síly), ale nebere moc ohledy na svoje obyvatelstvo, nebo současné ČR, která sice svojí infrastrukturu staví skoro šnečím tempem, ale za to se můžou k stavbám vyjadřovat dotčení obyvatelé a nelze nikoho až na určité výjimky bez jeho vůle někam přestěhovat, pak si vyberu radši ČR.
      Navíc Británie je příklad toho, že i v tak hustě zalidněné zemi a s tak dlouhou demokratickou tradicí lze konsenzus najít. Viz VRT z Londýna do Birminghamu, sice na čínské poměry to trvalo hodně dlouho, ale pořád lepší tohle, než to, co je v Číně.

    • Sobeckost je prirozena lidska vlastnost a nevidim na ni nic spatneho. Byla tady, je tady a vzdy tady bude. Neco jineho je pokud nekdo dela obstrukce aniz by slo o jeho konkretni majetek.

    • A ještě je tady skupina lidí, co uvidí plány jako první a skupují jen tu půdu na kšeft.

    • To mate pravdu. V kapitalismu se dba na ekonomickou racionalitu.

    • Ano, v kapitalismu je velký tlak na to, aby měl projekt ekonomické opodstatnění a ne aby jen ohromoval svět, protože Číňani musí být vždy ve všem nejlepší, největší, nejrychlejší, nejúžasnější… Holt nebezpečný mix komunistického zřízení a enormního čínského nacionalismu.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora