Dopravci Železnice Železniční průmysl

SNCF nakoupí nové vlaky TGV, dříve dostanou ale státní italskou konkurenci

Jedna z možných podob nových rychlovlaků TGV. Foto: Alstom
Jedna z možných podob nových rychlovlaků TGV. Foto: Alstom

Rychlovlaky TGV, které provozují francouzské státní dráhy SNCF, čeká zřejmě do dvou let nová konkurence. Na francouzské koleje chce expandovat společnost Thello patřící italským státním dráhám Trenitalia.

Její zástupci tento týden představili novinářům plány začít s provozem vysokorychlostních vlaků v roce 2020. Proti sobě tak půjdou dva státní dopravci.

Thello pro začátek zajímá spojení Paříž – Milán, Paříž – Brusel a Paříž – Bordeaux. Dopravce už žádá o přidělení kapacity. „Máme zkušenost s konkurencí a chceme být prvním alternativním dopravcem ve Francii,“ řekl Roberto Rinaudo, šéf Thello. V Itálii na tamější síti vysokorychlostních železnic působí kromě státního dopravce i soukromý Italo. Konkurence tam vedla ke snížení cen a růstu počtu cestujících. Podle šéfa marketingu Thella je francouzský trh velkou příležitostí. Thello chce současně vstoupit i na trh dotovaných vlaků, kde francouzská vláda chystá na příští rok první soutěže. Thello provozuje aktuálně noční vlaky z Benátek do Paříže nebo denní spojení z Milána do Marseille.

Francouze přitom nečeká jen konkurence, ale i nákup nových vozů. Až sto nových souprav mají SNCF koupit od společnosti Alstom. Nákup nových vlaků potvrdil francouzský ministr hospodářství Bruno Le Maire.  Transakci v hodnotě 2,5 miliardy eur má brzy schválit vedení firmy. Nové soupravy by měly začít jezdit od roku 2023.

Alstom slibuje, že nový vlak bude pohodlnější a úspornější, než dosavadní soupravy. Vyvinul ho ve společnosti SpeedInnov, což je společný podnik Alstomu a francouzské státní agentury Ademe, která se zaměřuje na projekty související s trvalou udržitelností.

Podoba nového vlaku není ještě známa, Alstom zatím používá starší obrázek studie Alstom Avelia. Do nové soupravy se má vejít o 20 % cestujících více než do stávající, tedy více než 700.

 

Štítky

3 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Jestli to bude Ital provozovat jako DLB/Alex, tak mohou být SNCF v klidu…

  • SNCF už nemá v NTV nic. Naproti tomu SNCF nyní vlastní 25% rakouského dopravce Westbahn. A pro toho kdo neví, kde se ten název rádoby kopírující jméno rakouské západní dráhy vzal, tak je to zkratka příjmení a jména zakladatele Wehinger Stefan.

  • Do dvou let? Zajímalo by mě, s čím chce Thello jezdit. Jestli chtějí koupit nové soupravy, tak už by měly mít objednáno.

    Jinak, ale koukám, že italský státní dopravce to tomu francouzskému pěkně vrací. NTV bylo taky vlastněno zčásti SNCF. 😀

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora