Slovenské cestování zdarma. Stamiliony z rozpočtu navíc, využívají ho i desítky tisíc Čechů

Z vlaku ZSSK. Foto: ZSSKZ vlaku ZSSK. Foto: ZSSK

Vláda bez důvěry Andreje Babiše chce po vzoru Slovenska vozit ve vlacích seniory a studenty zcela zdarma. Co přinesl takový

Vláda bez důvěry Andreje Babiše chce po vzoru Slovenska vozit ve vlacích seniory a studenty zcela zdarma. Co přinesl takový systém na Slovensku a jak funguje? Přeplněné vlaky, odliv některých platících zákazníků a hlavně náklady navíc.

Pro české cestující nejde rozhodně o neznámý systém. Deník SME upozornil na to, že průkaz na bezplatné cestování si vyřídilo už 36 691 zákazníků. Právě Češi tvoří nejvyšší počet cizinců, kteří zadarmo vlakem cestovali. Z 1,2 milionu cestujících s průkazem na cestu zdarma bylo cizinců celkem 42 tisíc.

Systém bezplatného cestování pro vybrané skupiny obyvatel funguje na Slovensku od podzimu 2014, premiér Robert Fico ho zavedl po porážce v prezidentských volbách. Slovenskému státnímu dopravci ZSSK přidal kvůli tomu 12 milionů euro kvůli výpadku tržeb, tržby ale firmě v roce 2015 v meziročním porovnání klesly více: o 20 milionů eur. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo odhaduje skutečné náklady na 30 milionů eur.

Nejde totiž jen o výpadek tržeb, ale i vyšší náklady na přepravu více lidí. Zejména na začátku opatření si musela ZSSK pronajímat další vagóny, například vozy řady B z Česka.

Necelá polovina cestujících ve slovenských vlacích vůbec neplatí. Čísla za loňský rok ještě nejsou, za rok 2016 to bylo podle tiskové zprávy ZSSK 41 %.  Data ale ukazují, že přibylo i platících cestujících.

Slovenské ministerstvo dopravy tvrdí, že výpadek tržeb nelze přesně určit. „Během posledních tří let se výrazně mění cestovní návyky obyvatelstva. Železniční doprava se stala preferovaným způsobem cestování, především v okolí měst, kde jde o nejrychlejší způsob dopravy, nejen u zvýhodněných skupin,“ řekla mluvčí Kateřina Ducká. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva ale současně řada cestujících ze skupin, které mají nárok na jízdu zdarma, volí raději cestu za příplatek v 1. třídě.

Bezplatná přeprava není automaticky ve všech vlacích. V dálkových je počet bezplatných lístků omezený, u vlaků vyšší kategorie buď neplatí vůbec nebo je za příplatek. Kompletní podmínky má ZSSK na svém webu.

Systém bezplatného jízdného má i velké kritiky. Například Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo loni na portálu Pluska.sk  uvedl, že kvůli tomu jsou vlaky přeplněné a špinavé. „Rezignovali jsme na platícího cestujícího, který dnes raději sedne do auta,“ řekl Matej.

Tagy jízdné zdarma na Slovensku ZSSK
18 komentářů