Dopravci Železnice

Slovenské cestování zdarma. Stamiliony z rozpočtu navíc, využívají ho i desítky tisíc Čechů

Z vlaku ZSSK. Foto: ZSSK
Z vlaku ZSSK. Foto: ZSSK

Vláda bez důvěry Andreje Babiše chce po vzoru Slovenska vozit ve vlacích seniory a studenty zcela zdarma. Co přinesl takový systém na Slovensku a jak funguje? Přeplněné vlaky, odliv některých platících zákazníků a hlavně náklady navíc.

Pro české cestující nejde rozhodně o neznámý systém. Deník SME upozornil na to, že průkaz na bezplatné cestování si vyřídilo už 36 691 zákazníků. Právě Češi tvoří nejvyšší počet cizinců, kteří zadarmo vlakem cestovali. Z 1,2 milionu cestujících s průkazem na cestu zdarma bylo cizinců celkem 42 tisíc.

Systém bezplatného cestování pro vybrané skupiny obyvatel funguje na Slovensku od podzimu 2014, premiér Robert Fico ho zavedl po porážce v prezidentských volbách. Slovenskému státnímu dopravci ZSSK přidal kvůli tomu 12 milionů euro kvůli výpadku tržeb, tržby ale firmě v roce 2015 v meziročním porovnání klesly více: o 20 milionů eur. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo odhaduje skutečné náklady na 30 milionů eur.

Nejde totiž jen o výpadek tržeb, ale i vyšší náklady na přepravu více lidí. Zejména na začátku opatření si musela ZSSK pronajímat další vagóny, například vozy řady B z Česka.

Necelá polovina cestujících ve slovenských vlacích vůbec neplatí. Čísla za loňský rok ještě nejsou, za rok 2016 to bylo podle tiskové zprávy ZSSK 41 %.  Data ale ukazují, že přibylo i platících cestujících.

Slovenské ministerstvo dopravy tvrdí, že výpadek tržeb nelze přesně určit. „Během posledních tří let se výrazně mění cestovní návyky obyvatelstva. Železniční doprava se stala preferovaným způsobem cestování, především v okolí měst, kde jde o nejrychlejší způsob dopravy, nejen u zvýhodněných skupin,“ řekla mluvčí Kateřina Ducká. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva ale současně řada cestujících ze skupin, které mají nárok na jízdu zdarma, volí raději cestu za příplatek v 1. třídě.

Bezplatná přeprava není automaticky ve všech vlacích. V dálkových je počet bezplatných lístků omezený, u vlaků vyšší kategorie buď neplatí vůbec nebo je za příplatek. Kompletní podmínky má ZSSK na svém webu.

Systém bezplatného jízdného má i velké kritiky. Například Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo loni na portálu Pluska.sk  uvedl, že kvůli tomu jsou vlaky přeplněné a špinavé. „Rezignovali jsme na platícího cestujícího, který dnes raději sedne do auta,“ řekl Matej.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Objektivně si musíme přiznat, že máme poměrně dost vlaků, které jsou kapacitně nevyužité – většinou se jedná o vlaky jedoucí proti špičce, které mají předimenzovanou kapacitu, protože v druhém špičkovém směru jedou plné. Dále se pak jedná o vlaky sedlové, které jedou, protože na trati je zavedený taktový jízdní řád s nějakou rozumnou periodou. Dále se jedná o vlaky na tratích, kde žádný vlak není využitý a vlaky jsou tam vedeny z důvodů spíše politických. Nevyužité jsou i některéí dálkové vlaky, protože někdy a někam ty soupravy dojet musí. To je konstatování faktu.
    Důchodci ve vlaku zdarma – tohle už tady po roce 1989 bylo. Dále bylo možné po roce 2000 jezdit v sobotua v neděli po saském pohraničí jezdit za symbolické české jízdné – jízdenka se koupila na státní hranici za pár korun a jelo se na výlet.
    Tak proč to nezkombinovat – udělejme pro kategorii 65 + a 20 ?? (-) vlaky zadarmo, ale pouze vybrané vlaky, vybrané na základě výše popsaných kritérií a rozdělených do dnů v týdnu. U dálkových vlaků stanovme podmínku povinné místenky pro „zadarmisty“ a určeme počet míst. Základní podmínkou bude, že tahkle akce nesmí znamenat zvýšení nákladů v počtu potřebného „železa“ a personálu železničárů. Samozřejmě si bude muset několik úředníků pohrát a vybrat „správné vlaky“, samozřejmě se z některých částí republiky se bude ozývat řev, že v kraji A je 50 vlaků zadarmo, ale v sousedním kraji B je 150 vlaků zadarmo, ale to je osud – stejně tak budou oprávněněn křičet oblasti, kde vlak nikdy nebyl, ale hlavně budou křičet oblasti, kde vlak byl a teř už není – typicky Mladotice se svým spojením směr Rakovník.

  • je to tak ….. je to volovina …..co to je ZDARMA ???…..když to vždycky někdo zaplatí.
    A je jedno z jaké hromádky, ale zaplatí.
    Nic není „zdarma“, všechno něco stojí nebo má svou cenu.
    Silnice nejsou zdarma, koleje nejsou zdarma někdo to musel postavit, někdo na to komponenty vyrobit a ještě by se chtělo na tom vozit zdarma / nafta není zdarma, elektřina není zdarma / a ještě jen někoho…tak když už tak všichni ZDARMA.
    Jinak je to diskriminace části obyvatel. Celkem je nepodstatné jestli ekonomicky je občan činný nebo ne, neb spousta důchodců je například stále činných a studenti také pracují. Jinak když nepracují mají místo platu důchodcovskou rentu a studenti rodiče.
    No a ještě můžeme mít bydlení zdarma, potraviny zdarma a já nevím co ještě a máme tu co…

    kdysi vysněný KOMUNISMUS ……… svět se prostě zbláznil….

    • „Nic není „zdarma“, všechno něco stojí nebo má svou cenu.“
      To je samozřejmě pravda, ale právě proto je třeba započítávat vše, tedy i to, jaké přínosy má třeba i to cestování některých skupin obyvatel „zdarma“ například v jiných odvětvích hospodářství (služby, apod.), nebo třeba i to, že mládeži to otevírá větší prostor pro poznávání jejich země, atd.: připouštím, že na Slovensku to především s věkovou hranicí bezplatného cestování důchodců pojali dost „rozmařile“ (třeba Maďar ji má na 65 letech, ale zato ve veškeré VHD = včetně linkových autobusů i vší MHD, a seniorům na to stačí jen OP nebo CP = žádný další průkaz potřebný není), ale jako princip bych ten bonus pro mládež a seniory rozhodně neodsuzoval.

  • Není to špatný nápad. Silnice „zdarma“ a vlaky „zdarma“. Oboje tak alespoň pro někoho. Když můžou sypat stamiliony do silniček III. tříd, po kterých se prožene několik aut denně, tak proč nezavést obdobný přístup i pro železnici?

    • Ten napad je naprosta hovadina. A nevim kde jste vzal, ze silnice jsou zdarma – za ne olatite uplne stejne, jako za zeleznici.

      A tim, ze se zavede “zeleznice” zdarma, se mavnutim proutku nestane zeleznici zdarma. To, co se ztrati v trzbach, to stat zacaluje zndani. A ty penize budou nekde chybet. Takze zaplatime vic za neco jineho, nebo zaplatime vic na danich.

    • má pravdu silnice jsou zdarma kromě některých, ale silnici třetí třídy jsem zpoplatněnou neviděl. Zkuste po kolejích jezdit sem a tam, sždc vám to spočítá. Jestli platíte z Horní do Prostřední za silnici, tak prosím jak? My Vám napíšeme, že nemáte pravdu.

    • Jen Tak – silnice jsou proti železnici skutečně zdarma. To minimum dálniční sítě, co máme + možná pro kamióny některé silnice 1.tř., to je tak vše. Kdežto SŽDC si účtuje nehorázné vysoké poplatky, aby udržela svůj přebujelý administrativní aparát. V tom je ta nerovnoměrnost. Měla by být rovnoprávnost. Nevím jaký je rozdíl mezi náklady na údržbu a opravu 1 km silnice oproti 1 km železnice. A podle toho by se měly kalkulovat poplatky, aby železnice nebyla soustavně znevýhodňována. . Proto je na silnicích tolik všelijakých různých autobusových dopravců, kdežto na železnici je stále silný monopol ČD a nejspíš stále bude, protože bez dotací kvůli vysokým poplatkům za SŽDC lze utáhnout jen některé hlavní trasy.

    • petr.r:
      Co třeba platba prostřednictvím spotřební daně z paliv a maziv. Z té jde, pokud se nemýlím, asi 20 % přímo do sfdi, z těch 80 % se ještě asi 1/3 vrátí prostřednictvím státního rozpočtu. Nechce se mi to počítat, ale řekl bych, že tak 50 hal z kilometro každý motorista takto odvede (pomíjím, že necelá polovina peněž ze sfdi jde do železnice). Je to hodně, málo..?

  • Já bych to vožení rozdělil na několik etap aby se dopravci mohly připravit, spustit to jako „hurá akci“ k nějakému datu by mohlo znamenat nastartovat cestu do horoucích pekel.
    1.etapa důchodci 60+ osobní a spěšné vlaky
    2. etapa zbytek vlaků, do SC+EC+IC asi místenku za nějakou třicetikorunu.
    3.etapa studenti zdarma do školy a zpět a rozšířil bych to i na autobusy.
    4.etapa studenti zadarmo v kraji kde mají trvalé bydliště
    5.etapa otevření zbytku sítě opět s tím že do EC+SC+IC nějakou formu místenky za těch 30 Kč.

    A jako opatření proti odchodu „platících“ cestujících kteří mají nějakou formu síťovky (IN-100, traťovka a pod. ) bych zavedl za příplatek např. 10-15% z ceny cestování v první třídě.

  • jestli vyhraje volby Drahoš, tak bude euro a začnou se budovat dvě ghetta- jedno pro československé a druhé pro migranty a stát půjde pod kytky, tak nevím co řešíte zdarma jízdné na slovensku a v madarsku.

    • Co to mektas? Nevim teda o jakem drahosovi mluvis, ale pokud o tom, co kandiduje na ceskeho prezidenta … tak vliv drahose na euro a migranty bude nulovy.

      Nesmis tolik poslouchat okamuru.

    • Prosím tě, tak si zvol toho svýho Zemana a půjde pod kytky on, protože ten chlap bude mít problém sám se sebou, natož aby se nadále staral aspoň o ztrapňování republiky jako to činil dosud. Ale s vlaky to nemá nic společného. Pevně doufám, že se tahle marketingová akce ANO na náklady státu nic nestane

    • Řešíme jízdné zdarma, protože na toto téma je článek, vole. Fantasmagorie o migrantech si jdi plkat na Novinky.cz

  • Bože, to je ptákovina. Slovenské vlaky jezdí špinavé a jezdily i před zavedením volného jízdného. Protože tam až na výjimky nejsou myčky schopné mýt i v zimě. A mytí od sprejerů se také neprovozuje roky.

    Nebo snad jim to tam tak zašpinili ty desítky tisíc Čechů? 🙂

    • Väčšiu hlúposť si asi nemohol napísať,že ??

      Cestujem vlakmi po Slovensku často a zatiaľ som neobjavil špinavý vlak

      Vlaky -električky TEŽ sa čistia v Poprade,rýchliky z Popradu do Žiliny,ktorými cestujem / R 602,604 alebo 606 / tiež v pohode

      Naopak u ČD elefanty,ktoré celý deň premávajú napr. Praha-Kralupy n.Vltavou tak tam sú preplnené odpadkové koše,PET flašky aj na sedadlach

    • A co Košice-Prešov, nebo Liptovský Mikuláš-Košice? Taky stejná jistota? 😀

    • V tomto směru nevidím žádný rozdíl mezi ČR a SR, některé jsou čisté a některé špinavé, tak už to chodí v obou částech.
      A hlavní problém – zpoždění, jsou také tam i tam. A to dost velká, zajímavé, že to tady nikdo neřeší a to je důležitější než WiFi zdarma nebo jestli to je jak stará souprava.
      Dálková trasa Bratislava – Košice úplně stejně tak nespolehlivá jak Praha – Ostrava. V obou případech se chvastají, že zkrátili jízdní doby o nějakých 10-15 minut, ale co to je proti 30 min. sekyře, která se vyskytuje prakticky každý den a v důsledku ujetých přípojů se cesta se protáhne o 2 hodiny i více. Tím už se nikdo nechlubí.
      Slovensko má ale pozitivum v tom, že tady se aspoň někdy dá spolehnout na to, že přípojný vlak v případě zpoždění počká, v ČR to zdrhá přímo před očima.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora