Dopravci Železnice

Slováci otevírají železnici konkurenci, vysoutěží až 35 tratí. RegioJet má zájem, ČD váhají

Vlak ZSSK v Prešově. Foto: ŽSR
Vlak ZSSK v Prešově. Foto: ŽSR

Slovenské ministerstvo dopravy chystá druhý pokus o soutěže na provoz vlaků, na jejichž provoz přispívá. Monopol státního dopravce ZSSK dosud narušil jen RegioJet, který získal před časem přímým zadáním zakázku na provoz vlaků z Bratislavy do Komárna. I českého dopravce ale čeká na této trati soutěž.

Čeští dopravci zatím na vidinu možného byznysu reagují různě. RegioJet už potvrdil, že zájem bude mít. „Určitě budeme mít zájem se těchto soutěží zúčastnit,“ řekl mluvčí Aleš Ondrůj. České dráhy zatím mají spíše neurčité stanovisko. „České dráhy sledují vývoj v okolních zemích. V případě, že na Slovensku dojde k vyhlášení soutěží na zajištění železniční dopravní obslužnosti, pak se s těmito záměry seznámíme, vyhlášené podmínky vyhodnotíme a podle toho zvážíme další postup,“ řekl mluvčí ČD Petr Štáhlavský.

O plánech na soutěže informoval slovenský deník SME. Zatím má jít o tendry na regionální tratě. Oproti původním plánům se ale seznam výrazně změnil. „Předložený výběr tratí zohledňuje dominantní postavení celostíťového dopravce ZSSK, kterého by liberalizace osvobodila od podstatné části nejztrátovějších tratí,“ řekl pro SME bývalý generální ředitel ZSSK Pavel Kravec. Podle něj by se mohlo ukázat, že vysoutěžená dotace bude nakonec vyšší, než dosud.

To je příklad známý i z Česka, kde se soutěžila kdysi trať z Olomouce do Ostravy přes Krnov. Zakázku tehdy vyhrál RegioJet, soutěž ale zrušil ministr úřednické vlády Zdeněk Žák. Cena byla vyšší, než do té doby jezdily České dráhy. Důvodem byly hlavně požadavky na lepší vozy.

První soutěž chtějí na Slovensku vypsat příští rok, zatím na tři tratě. Slovensko už dříve chtělo soutěžit, ale hlavně dálkové tratě. Na rozdíl od Česka stát objednává vlaky na všech tratích, v Česku ministerstvo dopravy jen dálkové spoje, kraje pak regionální. Jeden vypsaný tendr na trať z Bratislavy do Banské Bystrice nakonec zrušili.

Tratě k soutěžím

Kúty – Senica – Trnava; Kúty – Holíč; Galanta – Trnava. Celková délka: 115 km
Čadca – Skalité – Zwardoň. Celková délka: 22 km
Košice – Moldava nad Bodvou mesto. Celková délka: 32 km
Tatranské elektrické železnice. Celková délka 36 km
Košice – Prešov – Lipany – Muszyna. Celková délka 94 km
Vlárský průsmyk – Trenčianska Teplá – Trenčín; Trenčín – Bánovce nad Bebravou – Topoľčany. Celková délka: 81 km
Nitrianske Pravno – Prievidza; Prievidza – Horná Štubňa; Vrútky – Horná Štubňa. Celková délka: 88 km Kraľovany – Trstená. Celková délka: 56 km
Žilina – Rajec. Celková délka: 21 km
Čadca – Makov. Celková délka: 21 km
Nové Zámky – Zlaté Moravce. Celková délka: 51 km
Štúrovo – Čata – Levice; Šahy – Čata. Celková délka: 84 km
Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Celková délka: 100 km
Holíč – Skalica; Zohor – Záhorská Ves. Celková délka: 24 km
Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica. Celková délka: 20 km
Lučenec – Utekáč; Brezno – Rimavská Sobota – Jesenské; Fiľakovo – Jesenské. Celková délka: 111 km
Banská Bystrica – Brezno – Červená Skala; Červená Skala – Nálepkovo – Margecany. Celková délka: 179 km
Poprad – Tatranská Lomnica; Poprad – Stará Ľubovňa – Plaveč. Celková délka: 69 km
Humenné – Medzilaborce; Humenné – Stakčín. Celková délka: 70 km
Prešov – Humenné; Prešov – Bardejov. Celková délka: 105 km

Zdroj: SME.sk

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak bratislavské BID je svou strukturou dost podobné IDSJMK, jízdenku lze koupit i ve vlaku, platí na vlak, autobus i MHD, tak zase až tak špatné to není. Na IDSJMK v oblasti návazností ale nemá ani žádný český IDS, jediný PID mu trochu konkuruje. V Žilině a okolí to je ale paskvil, je to jen součet tarifu MHD a vlaku pouze tratě do Rajce, ale není to společné, jednou jízdenkou vůbec vůbec nic neušetříš.

    To soutěžení vítám, ale….

    Perspektivní trať Blava -. Banská Bystrica z toho raději vyhodili, byť tam by určitě kdokoliv byl levnější než ZSSK.

    K těm tratím – Vlárský průsmyk – Trenčín – Topoľčany – vždyť tam již téměř žádná doprava není. Když to samotné ZSSK odstřelilo a jede tam něco jen proto, aby koleje úplně nezarezly, tak tam se těžko někdo jiný příhlásí.
    A tratě Hron.Dúbrava – Štiavnica nebo bývalá ozubnice Brezno – Tisovec o moc lépe také na tom nejsou. A ani elektrifikovaná Čadca – Skalité – Zwardoń, kde ještě na přelomu století jezdily rychlíky……
    Jediná perspektivní trať je Košice – Prešov, ale dále na Lipany také pochybuji, když už to nepokračuje směr Plaveč a Polsko, kde také kdysi jezdily slavné rychlíky z Krakówa až někam k Černému moři.

    A že by se tak oživily tyto tratě jak trať Blava – Komárno, tak dost pochybuji. Tam to ale také není zásluha Regiojetu, ale velmi špatný stav silnic, ani Regiojet by tuto trať bez dotací nezvládl.

  • Na slovensku treba vykoreniť štátnu zlodejinu až tak sa niečo pohne dopredu….

  • Až na pár výjimek jsou to trháky, které by mohly oslovit tak možná Railway Capital nebo KŽC… 🙂

    • No.. Myslím, že nemáte pravdu… Mít provoz hrazený z rozpočtu po celou dobu bez ohledu na obsazenost je pro dopravce velmi výhodné a jistě se přihlásí hodně hráčů.

  • No České dráhy mají co dělat, aby zvládly obnovu vozového parku u nás. Tedy provoz dalších tratí někde na Slovensku není podle mě dobrý nápad. Obecně nevím jak dobře fungují na Slovensku dopravní systémy (jako IDSJMK, ROPID). Doufejme, že to bude mít pro cestujícího především pozitivní dopady. Základem je uznávání jízdného a rezervy vozového parku. Za těchto podmínek si umím konkurenci velmi dobře funkčně představit.

    • Nějaké IDS je prý v Bratislavě, ale s IDSJMK bych ho nesrovnaval ani po peti dvanactkach.

    • IDS v pojetí, jak je známe (byť na různé úrovni) z už asi většiny oblastí v ČR, na Slovensku zatím v podstatě nefungují: nějaké pokusy se už v mírně dávnější minulosti udály v Žilině (MHD + „Rajčanka“) a nově se teď rozjíždí první větší aktivita v Bratislavě a okolí, ale vše je dosud spíše teprve v začátcích a s ČR to zatím vůbec nelze srovnávat.

  • Tatranské železnice mi příjde jako hodně špatný nápad. Tak fungující věc s novými vozy.
    A budou mít státní jízdné? Bude státem určené jízdně nebo systém vyber z nich max?

    • Tak tam to bude jezdit TEŽ určitě dál, jen to nebude přímo, ale na základě soutěže. Pochybuji, že by se tam někdo jiný přihlásil.

      U tratí kolem Košic a okolí Bratislavy se určitě přihlásí víc zájemců a ČD bude určitě zajímat okolí Kútů, protože to má přes čáru kousek.

      LE pak možná okolí Čadce, kde jezdí s vlaky do Košic a je to kousek za čárou a Arrivu určitě přes Vlárský Průsmyk, kde teď jezdí do Nitry na vlastní triko.

    • Taky mě to trochu překvapilo… ale ona to právě fungující věc moc není. 🙂

      Nevím, kdy jste tam byl naposledy, ale systém „vyber z nich max“ tam už funguje od totáče a v režii ZSSK byl významně vylepšen odstraněním průvodčích.

    • Možná by tam souprava několika obousměrných tramvají nadělala víc užitku než ty obludný krabice, co si tam hrajou na vlak teď.

    • Dobrý den

      Možná špatně koukám ale TEŽ v tom seznamu nevidím, podle mne jde o normálně rozchodnou trať z Popradu s odbočkou v Černém potoce, která končí v Tatranské Lomnici na společném nádraží z TEŽ. Když jsem byl v Tatrách naposled, pendlovala tam nějaká lehce modernizovaná M152.

    • Romanero. Ty krabice jsou téměř Stadlery. A mají narozdíl od TSI vlaků perfektní váhu.

    • Taky se musím krabic zastat – kromě ultrahnusných čel, mizerného laku, polic na zavazadla a automatu na jízdenky jim v podstatě není co vytknout.

      Vzhledem k rychlostem na TEŽ bych řekl, že crash odolnost je adekvátní rychlostem, určitě lepší než u laminátových vlaků z ČKD.

    • Tam už je teď deregulované jízdné, aspoň usuzuji z toho, že je mnohem vyšší než u ZSSK a nahrává tomu i fakt, že tam neplatí mezinárodní jízdenky a také tam už existují komerční nabídky – 24 hod. síťový lístek, 7 denní, sms apod., což u běžných vlaků ZSSK není.

  • Zajímavé, jak to ale skončí nikdo neví. Jak by to vypadalo u nás kdyby se začaly vyměňovat dopravci na tratích které nevytvářejí zisk? Třeba by se chytlo, ale je možné že ne a nebo by k tomu vůbec nemohlo dojít. Takový úsek Kúty – Holíč – Skalica (když otevírají) by so mohl přihodit do IDS-JMK. Autobusy už do Holíče i Skalice jezdí.

    • Myslím, že zisk žádná lokálek nevytváří, každá je ztrátová, některé více, některé méně. Jde jen o to, který dopravce bude požadovat jaké dotace a všichni vědí, že státní ČD požadují mnohem více peněz než kdokoliv jiný a u ZSSK to asi bude stejné.
      Ano, máš pravdu, to zaintegrování by bylo krásné, ale otázka, jestli by to takhle fungovalo. Ten Tvůj zmíněný autobus linky 910 můžeš využít pouze při cestách z ČR do SR nebo naopak, ale např. z Holiče do Skalice s ním jet nemůžeš. Za to ale nemůže IDSJMK, ale státní úředníci, kteří jsou stejně byrokratičtí na obou březích Moravy. S tím jsou proto vždy problémy, když nějaké IDS zajíždí do jiného státu. Pamatuji si, že kdysi MHD v Přerově zajišťovala SAD Trnava a už to nějakému kompetentnímu úředníkovi vadilo, byť město s tím bylo velmi spokojeno.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora