Autobusy Dopravci Reportáže Železnice

Slevy v Maďarsku: Jen na vlaky v závazku a bez dodatečné kompenzace

Jednotky Stadler Flirt v Ostřihomi. Foto: autor článku
Jednotky Stadler Flirt v Ostřihomi. Foto: autor článku

V diskusích o nových slevách pro seniory a mládež, které zavedla česká vláda bez důvěry, je často zmiňováno Maďarsko. Deník Zdopravy.cz proto požádal dopisovatele maďarského dopravního serveru IHO.hu Gabriela Korcsmárose o popis tamní situace. A rozdíly jsou zásadní. Podstatná je především skutečnost, že v Maďarsku na kolejích fakticky jezdí pouze národní dopravce, a to v závazku. To platí i o vnitrostátních autobusech. Stát tak slevy nekompenzuje zvlášť, ale jsou zahrnuty v objednávce. Český trh oproti tomu vypadá úplně jinak. Navrhovaný český systém bude stát miliardy navíc, které poputují i k provozovatelům komerčních spojů. Největší slabinou bude kontrola.

Systém slev nařízených státem platí v Maďarsku jen na spojích provozovaných v závazku veřejné služby. A je to systém velice obšírný. Rozsah a výše slev je plně v kompetenci státu, potažmo Ministerstva národního rozvoje, do jehož gesce spadá i doprava a infrastruktura.

Podpora jízdného v Maďarsku má dvě formy. První je podobná jako v České republice – stát objednává spoje a dopravci uhradí nezbytně nutné výdaje na provoz. Ovšem pouze po splnění jasně stanovených podmínek, mezi něž patří například přesnost vlaků, úroveň informování cestujících, stav vozidlového parku a jeho čistota. Druhou formou podpory využívání veřejné dopravy ze strany státu jsou slevy na jízdném. V Maďarsku existují sociální a věkové skupiny, které mají nárok na 50%, 90% i 100% slevy na jízdném. Kompenzace za nařízené slevy ze strany státu je už zahrnuta v objednávce veřejné dopravy.

V Maďarsku je okolo osmdesáti druhů slev, na které jednotlivé skupiny cestujících mohou dosáhnout. Důchodci nad 65 let v Maďarsku jezdí zdarma už od roku 1997, studenti mají slevu 50 % na jednorázové jízdenky, v případě zakoupení síťové jízdenky mezi bydlištěm a místem, kde se škola nachází, dostávají slevu ve výši až 90 %. Na železnici stát poskytuje i jakousi extra slevu na málo využitých tratích, aby podpořil zájem o cestování. Krajané ze zahraničí, kteří disponují takzvaným Maďarským průkazem, mají slevu 90 % na zpáteční jízdenku ve vlacích i autobusech čtyřikrát za rok, ale pouze na vnitrostátním úseku. Na mezinárodní jízdenky se sleva nevztahuje.

Úplně zadarmo tedy jezdí pouze děti do 6 let věku a důchodci nad 65 let (vztahuje se to na všechny důchodce ze zemí Evropské unie), důchodci stačí prokázat svůj věk průkazem totožnosti. Zdarma jezdí i azylanti, a to podle stanovených podmínek ministerstva vnitra. Zaměstnanci a jejich rodinní příslušníci jezdí také „zdarma“ – za obdobných podmínek jako držitelé režijek ČR i na Slovensku.

Sleva 90 % se poskytuje, jak již bylo zmíněno, čtyřikrát do roka na zpáteční jízdenku po Maďarsku pro krajany. Kromě této skupiny nají 90% slevu třeba cestující s průkazem ZTP, cestující s postižením sluchu a zraku (včetně doprovodu), nebo také takzvané velké rodiny (minimálně 3 děti cestující spolu s rodiči).

Sleva 50 % se poskytuje dětem ve věku od 6 do 14 let, občanům pracujícím ve veřejné správě (nutné mít průkazku vydanou zaměstnavatelem), dále důchodcům pod 65 let (16 krát za rok na jednotlivou jízdu)

Sleva 33 % se poskytuje mladým ve věku do 26 let o víkendech, a to od pátku 10:00 do neděle 24:00. Slevu dostávají také rodiny (alespoň 1 dítě).

Sleva 20 % se poskytuje členům Svazu přátel přírody.

Pokud jde o financování a kompenzace, loni dostal národní osobní dopravce MÁV-START ze skupiny MÁV za služby ve veřejném zájmu 144 miliard forintů (cca 13 miliard Kč, zhruba stejně jako ČD, pozn. red.). Čísla byla podobná i v předchozích letech. Číslo zahrnuje objednávku veřejné dopravy včetně kompenzace slev.

MÁV-START má do konce roku 2023 platnou smlouvu na provozování osobní dopravy ve veřejném zájmu v Maďarsku. Vedle MÁV-START provozuje osobní dopravu v závazku ještě GYSEV (obě firmy vede generální ředitelka Ilona Dávid), přičemž každý dopravce operuje na své síti. V případě vlaků, které jsou provozovány na síti obou železničních správ, se výkony vyrovnávají (oběhy souprav a lokomotiv) a tržby se rozdělují podle ujetých kilometrů.

MÁV-START a GYSEV nemají v tuto chvíli žádného konkurenta v osobní dopravě. U GYSEV je specifické hlavně to, že jde o rakousko-maďarskou firmu. Vedle rakouského a maďarského státního kapitálu v ní má podíl i soukromý vlastník.

Gabriel Korcsmáros

Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Asi by bylo vhodné doplnit text ještě o informace o povinných příplatcích a místenkách v některých vlacích vyšších kategorií na některých úsecích jejich tras jízdy – ty platí cestující všech kategorií, tedy jak ti „platící“, tak i ti jinak cestující bezplatně: ——— Obyvatelé EU starší 65 let mohou v Maďarsku jezdit vlaky zdarma s těmito podmínkami: – cesta musí být uskutečněna ve 2. třídě a pouze mezi stanicemi na území Maďarska, t.j. nikoliv při souvislé jízdě z/do zahraničí (na úsek přes hranice je třeba mít nějakou jízdenku a v pohraniční stanici je třeba vystoupit a dále jet až následujícím vlakem!!),… Číst vice »

Hans
Host
Hans

Takže v Maďarsku to funguje, spousta lidí jezdí zadarmo nebo s výraznou slevou. Nemaji tam rádoby soukromé dopravce kteří se snaží za každou cenu urvat něco z rozpočtu a to je jediné co je zajímá. My máme lepšího Leoše, lepšího Jancuru, lepší GW, všechno skvělý. Akorát to stoji o par miliard vic. Tak nevím jestli něco děláme blbě my nebo oni…

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

Hans:
Doporucuju abyste si zahel do Budapesti a na vlastni oci videl tu tragedii – uz byste to tak nevychvaloval… a zacal si konecne vazit toho co tady doma mame a jak se to za tech nekolik malo jednotek roku neskutecne vylepsilo.. (ikdyz je jeste velmi mnoho prace pred nami!!! Ale v porovnani s madarskem jsme na tom opravdu znatelne vyrazne lepe! )

DVB
Host
DVB

Urcite Vy! V Madarsku skoro nikdo nejezdi bez slevach ve vlacich. (Dojizdeni do prace taky ma zamestnavatel hradit do 86% pro cloveka ktera bydli v jinem meste nez pracuje – to nebyl psano) Cisle kolik studenty a duchodci vyuzivaji jizda zdrama, vsichni se taji (stat, drahy). Uroven cestovani je uplne jinde (Nove vozy atd jenom z Eurofondy), takze ty soukrome hodne pomozou lepsit celkovy stav na ceske zeleznice. Funguje, ale jinak – tam asi 4/10 – tady 6.5/10 Jedinou co nechapu proc stat (kraj) tady objednava verejnou sluzbu a potom kompenzuji dopravci (lidi) kdo pouzivaji jinou sluzbu nez ta statni… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Mě docela zaujalo, že „Důchodci nad 65 let v Maďarsku jezdí zdarma už od roku 1997, studenti mají slevu 50 % na jednorázové jízdenky, v případě zakoupení síťové jízdenky mezi bydlištěm a místem, kde se škola nachází, dostávají slevu ve výši až 90 %.“ – domníval jsem se že to vzniklo mnohem později. Ale i u nás v té době existovaly různé jednoduché slevy pro seniory, například od 70 roků věku jezdili aspoň v osobních vlacích zdarma jen „na občanku“ – než Kalousek ty výhody zrušil, asi aby měl víc peněz na budování toho svého kapitalismu … Pokud někdo dá… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, vida, jakou „neskutečnou výhodu“ přinesla Čechům naše zpackaná „liberalizace dopravního trhu“, při níž jsme (jak je v kraji zvykem) nesmyslně „stavěli dům od střechy“ …
To vše jen opět potvrzuje platnost starého axiomu, že „Maďar není blbec“ …
A jen mě docela překvapuje, že se tu ještě neobjevila přehršel moudrých komentářů o tom, jak že by si ti Maďaři mohli vylepšit veřejnou dopravu a snížit náklady na ni, kdyby raději okopírovali náš „naprosto úžasně dokonalý“ systém (konkurence a „komerčních“ spojů) …

ezechiel
Host
ezechiel

racte si povsimnout zadne vekove diskriminace u studentu. tedy zadne takove, ze za polovic jen do 26 let

petr.r
Host
petr.r

potřebuje český stát studenty co neumí ukončit školu do 26 let?

Vojta
Host
Vojta

Dvě konkurenční firmy mají stejnou GŘ? Nebo je to jen shoda jmen?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To nejsou „konkurenční“ firmy – každá je samostatnou „unitární“ železnici ne určitém území.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jen ještě pro pořádek doplním, že termín „unitární“ jsem použil vědomě trochu nepřesně a zjednodušeně, protože MÁV je „holding“.

DVB
Host
DVB

Ta je ta stejna Pani. Zacala pracovat u GYSEVu, mela uspechi, takze vzali na post vedouci u MAVu taky. Ale u vetsi firmu uz to nefunguje moc dobre. (Tam se hodna micha politiku s obycejnou prace)

Partneři


Newsletter

Výběr editora