Autobusy Dopravci Reportáže Železnice

Slevy v Maďarsku: Jen na vlaky v závazku a bez dodatečné kompenzace

Jednotky Stadler Flirt v Ostřihomi. Foto: autor článku
Jednotky Stadler Flirt v Ostřihomi. Foto: autor článku

V diskusích o nových slevách pro seniory a mládež, které zavedla česká vláda bez důvěry, je často zmiňováno Maďarsko. Deník Zdopravy.cz proto požádal dopisovatele maďarského dopravního serveru IHO.hu Gabriela Korcsmárose o popis tamní situace. A rozdíly jsou zásadní. Podstatná je především skutečnost, že v Maďarsku na kolejích fakticky jezdí pouze národní dopravce, a to v závazku. To platí i o vnitrostátních autobusech. Stát tak slevy nekompenzuje zvlášť, ale jsou zahrnuty v objednávce. Český trh oproti tomu vypadá úplně jinak. Navrhovaný český systém bude stát miliardy navíc, které poputují i k provozovatelům komerčních spojů. Největší slabinou bude kontrola.

Systém slev nařízených státem platí v Maďarsku jen na spojích provozovaných v závazku veřejné služby. A je to systém velice obšírný. Rozsah a výše slev je plně v kompetenci státu, potažmo Ministerstva národního rozvoje, do jehož gesce spadá i doprava a infrastruktura.

Podpora jízdného v Maďarsku má dvě formy. První je podobná jako v České republice – stát objednává spoje a dopravci uhradí nezbytně nutné výdaje na provoz. Ovšem pouze po splnění jasně stanovených podmínek, mezi něž patří například přesnost vlaků, úroveň informování cestujících, stav vozidlového parku a jeho čistota. Druhou formou podpory využívání veřejné dopravy ze strany státu jsou slevy na jízdném. V Maďarsku existují sociální a věkové skupiny, které mají nárok na 50%, 90% i 100% slevy na jízdném. Kompenzace za nařízené slevy ze strany státu je už zahrnuta v objednávce veřejné dopravy.

V Maďarsku je okolo osmdesáti druhů slev, na které jednotlivé skupiny cestujících mohou dosáhnout. Důchodci nad 65 let v Maďarsku jezdí zdarma už od roku 1997, studenti mají slevu 50 % na jednorázové jízdenky, v případě zakoupení síťové jízdenky mezi bydlištěm a místem, kde se škola nachází, dostávají slevu ve výši až 90 %. Na železnici stát poskytuje i jakousi extra slevu na málo využitých tratích, aby podpořil zájem o cestování. Krajané ze zahraničí, kteří disponují takzvaným Maďarským průkazem, mají slevu 90 % na zpáteční jízdenku ve vlacích i autobusech čtyřikrát za rok, ale pouze na vnitrostátním úseku. Na mezinárodní jízdenky se sleva nevztahuje.

Úplně zadarmo tedy jezdí pouze děti do 6 let věku a důchodci nad 65 let (vztahuje se to na všechny důchodce ze zemí Evropské unie), důchodci stačí prokázat svůj věk průkazem totožnosti. Zdarma jezdí i azylanti, a to podle stanovených podmínek ministerstva vnitra. Zaměstnanci a jejich rodinní příslušníci jezdí také „zdarma“ – za obdobných podmínek jako držitelé režijek ČR i na Slovensku.

Sleva 90 % se poskytuje, jak již bylo zmíněno, čtyřikrát do roka na zpáteční jízdenku po Maďarsku pro krajany. Kromě této skupiny nají 90% slevu třeba cestující s průkazem ZTP, cestující s postižením sluchu a zraku (včetně doprovodu), nebo také takzvané velké rodiny (minimálně 3 děti cestující spolu s rodiči).

Sleva 50 % se poskytuje dětem ve věku od 6 do 14 let, občanům pracujícím ve veřejné správě (nutné mít průkazku vydanou zaměstnavatelem), dále důchodcům pod 65 let (16 krát za rok na jednotlivou jízdu)

Sleva 33 % se poskytuje mladým ve věku do 26 let o víkendech, a to od pátku 10:00 do neděle 24:00. Slevu dostávají také rodiny (alespoň 1 dítě).

Sleva 20 % se poskytuje členům Svazu přátel přírody.

Pokud jde o financování a kompenzace, loni dostal národní osobní dopravce MÁV-START ze skupiny MÁV za služby ve veřejném zájmu 144 miliard forintů (cca 13 miliard Kč, zhruba stejně jako ČD, pozn. red.). Čísla byla podobná i v předchozích letech. Číslo zahrnuje objednávku veřejné dopravy včetně kompenzace slev.

MÁV-START má do konce roku 2023 platnou smlouvu na provozování osobní dopravy ve veřejném zájmu v Maďarsku. Vedle MÁV-START provozuje osobní dopravu v závazku ještě GYSEV (obě firmy vede generální ředitelka Ilona Dávid), přičemž každý dopravce operuje na své síti. V případě vlaků, které jsou provozovány na síti obou železničních správ, se výkony vyrovnávají (oběhy souprav a lokomotiv) a tržby se rozdělují podle ujetých kilometrů.

MÁV-START a GYSEV nemají v tuto chvíli žádného konkurenta v osobní dopravě. U GYSEV je specifické hlavně to, že jde o rakousko-maďarskou firmu. Vedle rakouského a maďarského státního kapitálu v ní má podíl i soukromý vlastník.

Gabriel Korcsmáros

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Asi by bylo vhodné doplnit text ještě o informace o povinných příplatcích a místenkách v některých vlacích vyšších kategorií na některých úsecích jejich tras jízdy – ty platí cestující všech kategorií, tedy jak ti „platící“, tak i ti jinak cestující bezplatně:
    ———
    Obyvatelé EU starší 65 let mohou v Maďarsku jezdit vlaky zdarma s těmito podmínkami:
    – cesta musí být uskutečněna ve 2. třídě a pouze mezi stanicemi na území Maďarska, t.j. nikoliv při souvislé jízdě z/do zahraničí (na úsek přes hranice je třeba mít nějakou jízdenku a v pohraniční stanici je třeba vystoupit a dále jet až následujícím vlakem!!),
    – ve vlacích EC lze jet ve vnitrostátní relaci (např. Szob – Budapest) zdarma bez místenky i příplatku,
    – ve vlacích IC je třeba zakoupit příplatek (150 – 735 Ft podle vzdálenosti) a místenku (180 -300 Ft podle dne jízdy, příp. doby zakoupení místenky),
    – v rychlících MÁV je třeba zakoupit příplatek (150 – 735 Ft podle vzdálenosti) = viz mnohastránkový seznam na straně
    https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/upload/page/gyorsvonati_potjeggyel_igenybeveheto_vonatok_2017-2018._evi_menetrendi_idoszakban.pdf ,
    (ceník příplatků a místenek je na straně
    https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/arak-es-kedvezmenyek/pot-es-helyjegyarak ,
    koupit si příplatek ve vlaku lze, ale při pokutě 500 Ft = viz:
    https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/tajekoztato-2012-januar-1-tol-ervenyes-potdijakrol ),
    – u GySEV je situace obdobná, přehled příplatků (příplatky, dále jsou příplatky s místenkou a za tím jen cena místenek) je na straně
    https://www2.gysev.hu/belfoldi-utazasok/jegyarak/pot-es-helyjegy-arak#helyjegy .
    ———
    – v tom je Maďar skutečně složitější než Čech …

  • Takže v Maďarsku to funguje, spousta lidí jezdí zadarmo nebo s výraznou slevou. Nemaji tam rádoby soukromé dopravce kteří se snaží za každou cenu urvat něco z rozpočtu a to je jediné co je zajímá. My máme lepšího Leoše, lepšího Jancuru, lepší GW, všechno skvělý. Akorát to stoji o par miliard vic. Tak nevím jestli něco děláme blbě my nebo oni…

    • Hans:
      Doporucuju abyste si zahel do Budapesti a na vlastni oci videl tu tragedii – uz byste to tak nevychvaloval… a zacal si konecne vazit toho co tady doma mame a jak se to za tech nekolik malo jednotek roku neskutecne vylepsilo.. (ikdyz je jeste velmi mnoho prace pred nami!!! Ale v porovnani s madarskem jsme na tom opravdu znatelne vyrazne lepe! )

    • Urcite Vy! V Madarsku skoro nikdo nejezdi bez slevach ve vlacich. (Dojizdeni do prace taky ma zamestnavatel hradit do 86% pro cloveka ktera bydli v jinem meste nez pracuje – to nebyl psano) Cisle kolik studenty a duchodci vyuzivaji jizda zdrama, vsichni se taji (stat, drahy).

      Uroven cestovani je uplne jinde (Nove vozy atd jenom z Eurofondy), takze ty soukrome hodne pomozou lepsit celkovy stav na ceske zeleznice. Funguje, ale jinak – tam asi 4/10 – tady 6.5/10

      Jedinou co nechapu proc stat (kraj) tady objednava verejnou sluzbu a potom kompenzuji dopravci (lidi) kdo pouzivaji jinou sluzbu nez ta statni (krajni). Vlastne zaplati dvakrat za jedna cesta. (dotuje dopravci a nahradi ztraty CD)

      Omlouvam se kvuli slabsi Cestinu, neni to moje matersky jazyk. Doufam ze to je rozumitelne.

    • Mě docela zaujalo, že „Důchodci nad 65 let v Maďarsku jezdí zdarma už od roku 1997, studenti mají slevu 50 % na jednorázové jízdenky, v případě zakoupení síťové jízdenky mezi bydlištěm a místem, kde se škola nachází, dostávají slevu ve výši až 90 %.“ – domníval jsem se že to vzniklo mnohem později. Ale i u nás v té době existovaly různé jednoduché slevy pro seniory, například od 70 roků věku jezdili aspoň v osobních vlacích zdarma jen „na občanku“ – než Kalousek ty výhody zrušil, asi aby měl víc peněz na budování toho svého kapitalismu …
      Pokud někdo dá na výzvu „Gomeze“ a vyjede do Maďarska, na vlastní oči uvidí, že to fungovat může, a to dokonce velmi dobře: nenechte se zblbnout jedním demagogem …

  • No, vida, jakou „neskutečnou výhodu“ přinesla Čechům naše zpackaná „liberalizace dopravního trhu“, při níž jsme (jak je v kraji zvykem) nesmyslně „stavěli dům od střechy“ …
    To vše jen opět potvrzuje platnost starého axiomu, že „Maďar není blbec“ …
    A jen mě docela překvapuje, že se tu ještě neobjevila přehršel moudrých komentářů o tom, jak že by si ti Maďaři mohli vylepšit veřejnou dopravu a snížit náklady na ni, kdyby raději okopírovali náš „naprosto úžasně dokonalý“ systém (konkurence a „komerčních“ spojů) …

    • potřebuje český stát studenty co neumí ukončit školu do 26 let?

    • To nejsou „konkurenční“ firmy – každá je samostatnou „unitární“ železnici ne určitém území.

    • Jen ještě pro pořádek doplním, že termín „unitární“ jsem použil vědomě trochu nepřesně a zjednodušeně, protože MÁV je „holding“.

    • Ta je ta stejna Pani. Zacala pracovat u GYSEVu, mela uspechi, takze vzali na post vedouci u MAVu taky. Ale u vetsi firmu uz to nefunguje moc dobre. (Tam se hodna micha politiku s obycejnou prace)

Newsletter