Autobusy Doprava ve městě Dopravci Železnice

Slevám pro seniory a studenty hrozí odklad, kraje chtějí start až 1. září

Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport
Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport

Asociace krajů vyzvala vládu v čele s premiérem Andrejem Babišem, aby odložila start plošných slev pro mládež a seniory z 10. června až na 1. září. Posun termínu je pravděpodobný: většinu v asociaci mají kraje, které vede právě Babišovo hnutí ANO 2011.

Usnesení dnes schválila dopravní komise Asociace krajů během videokonference. Účastnili se jí i zástupci ministerstva dopravy. To už na počátku týdne uvedlo, že s regionálními organizátory jedná.

„Hlavním důvodem jsou obavy, že nebude systém technicky od června fungovat,“ řekl liberecký hejtman a předseda komise pro dopravu asociace krajů Martin Půta. Pro kraje a dopravce to znamená kompletně předělat ceníky a často také smlouvy. Na část cestujících by dopravní firmy měly dostávat kromě krajských peněz ještě kompenzace od státu.

Reakci premiéra Andreje Babiše, který s nápadem na slevy přišel, deník Zdopravy.cz zjišťuje. Jeho plán má stát šest miliard korun ročně.

Proti červnovému termínu se ozvala už minulý týden Česká asociace organizátorů veřejné dopravy, podle které je čas na zavedení slev příliš krátký. Necelé dva měsíce před startem není hotová ani vyhláška, která má přesně upravit pravidla pro takové slevy.

Například Ropid, který organizuje Pražskou integrovanou dopravu, netuší, jak řešit povinné slevy na příměstských linkách, které částečně jezdí i jako MHD. V ní totiž státem nařízené slevy platit nemají.

Kraje mají ještě možnost v případě zachování původního termínu slevy ignorovat, vyhláška totiž umožňuje některé spoje z nových slev vyjmout. Politicky pak ale bude těžko obhajitelné, že v jednom kraji slevy budou a v jiném ne.

41 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Slevy mne začínají bavit, organizátoři to podle svého vyjádření neumí, počkám si ještě na stanovisko Regiojet, LEO a ČD. Tito železniční dopravci to asi zvládnou – proč by to měli odkládat? – vždyť jim stát nasype peníze – a mohou v klidu použít své rezervační systémy! A slevy pro děti i důchodce už poskytují nyní. Ještě štěstí, že mám kreditovou jízdenku u Radima Jančury, SMILE u LEO a INKARTU-50 u ČD. Dokážu to tedy posoudit jako jejich uživatel a zároveň cestující. Aspoň bude co sledovat, polika je už pro mne nudná!

    • Já taky se těším a pořád přemýšlím, co tam na tym kraji vůbec dělají, když pořád(ne jen v dopravě) naříkají, že nestíhají.

  • Zdravím, jsem jeden z náměstků co hlasoval pro odsunutí termínu. Zkusím jednoduše vysvětlit.

    I když z principu se slevou nesouhlasím, je jasné že nemá smysl dělat obstrukce, protože se to zavede tak či tak. A je tedy v mém zájmu to udělat co nejrychleji, protože na tom krajský rozpočet vydělá. Stát totiž bude kompenzovat některé slevy duplicitně. A těch několik milionů navíc se bude na konci roku hodit. Byli bychom fakt hloupí, kdybychom nezavedli slevy co nejdřív.

    Začnu od konce – a to snad bude jasné každému- Aby se mohly slevy opravdu poskytnout, musí software v prodejním strojku u řidiče ten tarif mít v sobě nahraný. Aby tam byl nahraný, musí ho programátor naprogramovat. Aby ho mohl naprogramovat, musí tarif vyjít vyhláškou Ministerstva financí.

    No a ta vyhláška vyjde 10.5.

    A jedná se o úplně nový tarif, protože věková hranice 18 let není dosud nikde používána. Takže jde o úplně nový tarif.

    Za 30 dnů jednoduše nelze přeprogramovat těch zhruba 10 000 strojků a dalších aplikací. Existují desítky a možná stovky variant strojků a pouze pár programátorů.

    Vše je v rukou externích softwarových firem, které mají většinou termín 6-8 týdnů u jednoduchých věcí. V případě, že se na ně obrátí všichni dopravci z celé republiky, oni to opravdu nestihnou.

    Opravdu to není nečinností úředníků nebo politiků, jde čistě o technickou věc a trojčlenku.

    Je mi jasné, že asi nepřesvědčím všechny čtenáře, ale pokusil jsem se.

    • Dobrý pokus, až na to že žádný programátor nebude tak pitomý aby to tam nadrátoval natvrdo, čert ví kolik ty strojky mají paměti, co v tom je za OS, ale nějaké základní zpracování souborů, nějaký inetrface to mít musí, byť pomalý. Rozhodně to nemůže být dělané stylem otevřu strojek, vytáhnu mikrokontrolér dám do speciálního přístroje, přeprogramuji, vrátím, to je pitomost, takto to nikdo nedělá. Vzhledem k taktu a architektuře tam bývá v paměti kódový segment a datový segment, který je jistě větší než 1kB což je 100 znaků, takže bych řekl že ten tarifovník je prostě nějaký plaintext soubor jehož editaci uděláte za deset minut, hodinu nejdéle, na kterékoliv počítači (kde máte Vi/Vim/gVim/Gedit/sublime/EMACS a možná i ten notepad to zvládne). Z Čeho se to souborově může skládat? Ze zónovníku a slevovníku, to je jedna možnost, nebo z nabídky X-lístků, kde to tedy asi přihodí aktuální zónu při tisku.

      Je ale pravda že pokud nemáte v garáži zrovna ten programátor strojků, (čti laptop a potřebný kabel), nebo jste si to před deseti lety nechali napevno zadrátovat v kódu, ten už ani nemáte nebo se strojek daného modelu už patnáct let nedělá a před deseti tomu skončila podpora, tak máte prostě problém.

      Ovšem nehledě na to je třeba zadat většinou i tisk papírových lístků (tím se mírně umenší problém se strojky) a to také něco času vezme.

    • Nevím, ale asi jste se nechal někým „oblbnout“ – třeba ČD, pokud vím, aktualizují SW v „POPkách“ docela často. Navíc se NEJEDNÁ o úplně nový tarif, protože sleva 75 % existuje už velmi dávno pro držitele průkazů ZTP, takže v praxi jde pouze o rozšíření platnosti té slevy na všechny seniory „65+“ – o vysokoškolácích nedebatuji, protože když tu slevu nechtějí, není důvod jim ji vnucovat. P pokud jde o slevy pro mládež do 18 roků věku, nemůže přece být problémem dosavadní věkovou hranici 15 roků jen posunout na hodnotu o několik roků vyšší.
      Vidím v tom opět jen něčí snahu „házet klacky pod nohy“ s cílem na tom vydělat cestou ničím skutečně potřebného „nezbytného a komplikovaného“ řešení uměle vytvořených hovadin.

    • to: K.S p.Unucka asi ví o čem hovoří sice zjednodušeně
      Od března 1995 do září 1998 pracoval v Ostravě, odkud pochází, jako vedoucí divize ve společnosti AutoCont IPC, která se zaměřuje na vývoj, výrobu, prodej a servis průmyslových PC a speciálních IT systémů. Od října 1998 dosud, je výkonným ředitelem v ostravské IT společnosti Gaben, s.r.o., jež vyvíjí ucelená řešení a dodává jednotlivé produkty pro kvalitní automatickou identifikaci. V roce 2013 získala tato firma cenu za inovační firmu roku v Moravskoslezském kraji.
      https://cs.wikipedia.org/wiki/Jakub_Unucka

    • Strojky jsou trvale online a komunikují s centrálném systémem, takže je úplně jedno, jestli je strojků deset nebo milión, ty strojky totiž fyzicky nikdo konfigurovat nebude. Změna tarifu se udělá v centrálním systému a strojky se pak aktualizují automaticky. Kromě toho, nastavení tarifu není změna zásadní, jakou by byla např. akceptace nové čipové karty. Sleva se již poskytuje pro ZTP, jak zde již také bylo zmíněno.

    • My co děláme rukama, nás nepřesvědčíš, všechno jde když se chce, je ale otázkou proč jeden z mnoha náměstků, musí tam být tolik náměstků(trafikantů)

    • Hezké poledne,
      dovolím si oponovat – citace pana náměstka:
      „Vše je v rukou externích softwarových firem, které mají většinou termín 6-8 týdnů u jednoduchých věcí. V případě, že se na ně obrátí všichni dopravci z celé republiky, oni to opravdu nestihnou.“

      Pokud si zadavatel ani řešitel neuvědomuje závažnost problému, tak nemají na svém místě co dělat!
      Pokud by to mně nějaká softwarová firma nestihla – tak s ní už žádný kontrakt příště neuzavřu!
      Podíval jsem se na slevy pro důchodce – je tam 25 procent hradí důchodce a 75 procent hradí Babiš. Tedy cenu obyčejného jízdného podělím čtyřmi – vyberu od penzisty a zbytek na fakturu na Vládu ČR! To už je opravdu síla, když toto ani jeden kraj nezvládne a kraje musí dělat prohlášení o své kolektivní neschopnosti.
      Ještě že budou volby!!!

  • Předseda vlády o slevě na jízdném v pátek jednal se zástupci vysokoškolských a středoškolských studentů. Ti Babiše minulý týden v otevřeném dopise vyzvali, aby jeho vláda revokovala usnesení o zavedení slevy ve vlacích a autobusech pro seniory a studenty. Podle nich je školství dramaticky podfinancované a peníze z resortu by se neměli přesouvat jinam.

    Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/doprava-slevy-seniori-studenti-kraje-vlada-fkl-/eko-doprava.aspx?c=A180420_111803_eko-doprava_cfr
    Tak studentům ať to úplně zruší a peníze mohou dát do školství. Už i Kalousek jim to chtěl zrušit to neprošlo tak to zrušil aspoň důchodcům. Jinak jsem pro ať je to až od září.

    • A proč by to mělo platit až od září? Když je prakticky jisté, že přes prázdniny se na to úředníci stejně vykašlou.

  • Být ČD závěru, že k této slevě je místenka volitelně (u některých vlaků povinně) za 35. Ať nezabírají místo platícím

  • Zajímalo by mě, co konkrétně komise doteď pro zavedení slev dělaly. Žádný ústupek v posouvání termínu bych osobně nepřipouštěl, zvlášť posun neavízovat předem, jinak to způsobí pouze další flákání, jelikož bude „času dost“ a nakonec se vše odehraje opět v posledním měsíci, stejně jako byl prosincový felčarský povyk kvůli e-receptům.

    • no jestli se tam zapojili aji se zlínského kraje, tak ti avizovali, že přes prázdniny nedělají a ani v červnu, jak měli otvírát obálky na tu dopravu a hned napsali, že ani v září…….

  • chudáci babičky a dědové co plánovali s vnoučatama si udělat výlet, když děti budou mět prázdniny, joo na krajách mají služební auta, tak se jim na dovolenou jezdí, ale doufám, že někdo ty krajský uředníky práskne, že jezdí služebákem ke svojí potřeby bez placení daní.

  • Z pohledu pracujícího: z jeho daní, které odvede státu, bude stát dotovat jízdné mladým a studentům. když si pak pracující koupí místenku do vlaku za plnou cenu jízdného, bude muset ze slušnosti pustit sednout důchodce v plném vlaku, který pojede za pár drobných a zbytek bude mít dotován ze státního.
    Je úsměvné, jak se aktuálně vedou diskuse, o proplácení prvních třech dnů nemocenské pracujícím. K kontextu se slevou na jízdném, uplácení voličů Burešem.

    • Nechápu, proč by měl cestující s místenkou pouštět kohokoli sednout, když si vyhrazení místa zaplatil – v tom nevidím žádnou „neslušnost“: i ten senior měl přece stejnou možnost si místenku opatřit!
      A s tím soustavným strašením přeplněnými vlaky už byste mohli dát pokoj: z vlastních bohatých zkušeností vím, že i v plných vlacích (s mládeží sedící na svých zavazadlech na představcích vozů) bývá stejně 5 – 10 % sedadel „obsazeno“ zavazadly a nikoli osobami.

  • Opět klasický český přístup: podle pravidla, že „kdo chce něco udělat, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod“ – a jak známo, „když se nechce, je to horší, než když to nejde“ …

    • Já bych řekl, že tentokrát mjí pravdu kraje.
      A to bych si myslel, i kdybych byl zastáncem těchto Bábišodárků , které bere tak nějak ze společnýho….

    • A u nás se lidově říká říká že „vartki guvno řić targo“ což je něco na český způsob že „rychle se nejde ani vys…“ 😉

    • Jančurobujci, David:
      Jistě: když budou všichni ještě tak 2 týdny jen žvanit o tom, jak je na přípravu málo času, místo aby konečně začali něco připravovat, tak potom už málo času skutečně bude – a právě o to možná někomu jde, že …

    • Celé je to hovadina a vyhazování miliard ze státního rozpočtu na kupování elektorátu.

    • železničář v důchodu: dokud jsou jediným pramenem informací novinové články, tak se nic moc připravovat nedá. Pokud by krajští úředníci na základě informací z médií připravili dopravcům v závazku tarif, kraj by jim následně nařídil jeho používání, a ministerstvo by následně odmítlo proplácet kompenzace kvůli rozporu s vyhláškou, byla by to, jemně řečeno, prekérní situace.

    • Radim Cenek:
      Podle mě vůbec není mnoho co pracně připravovat: sazebníky jízdného se slevou 75 % musejí přece už dávno existovat, protože takovou slevu musejí dopravci poskytovat držitelům průkazů ZTP, takže v tarifu lze poměrně snadno rozšířit jejich působnost i na všechny seniory „65+“, a jak už jsem psal dříve, na jízdném podle tarifu IDS není třeba v podstatě nic měnit, protože to, že se senior bude mít možnost sám rozhodnout, zda využije tarifu IDS a podle něho stanoveného jízdného, nebo jízdného dle tarifu dopravce se státem nařízenou slevou (jak tomu je třeba v PIDu v případě železnice už dávno), bude pro něho v nové situaci naopak vlastně určitým „bonusem“. A vzhledem k tomu, že věk bude prokazovám pouze průkazem totožnosti, není třeba ani vydávat žádné „nové“ průkazy, a tedy yni vymýšlet jejich vzory
      A pokud jde o studenty-vysokoškoláky, jejichž představitelé (podle mě naprosto nepochopitelně) proti zavedení těch slev brojí, Babiš už jim prý vzkázal, že když slevu nechtějí, tak že pro ně žádná zavedena být nemusí – a nezavést něco připraveného je rovněž snadné.
      Suma sumárum: nevidím nic tak závažného, co by spuštění těch slev ještě (již) na začátku letní sezóny dovolených bránilo tak nepřekonatelně, aby je měl Půta (a N.B. právě Půta, který by si měl nejdřív raději zamést před svým libereckým prahem) právo zdržovat požadavkem na odklad.

    • Jančurobujci

      Krajské volby přece přesvědčivě vyhráli Babišovci. Tak ať si v té své firmě udělají pořádek….

    • V tarifu IDS je právě ten největší problém. Mimo vlaky ČD, u kterých to má opodstatnění ze síťových důvodů, se v ostatních integrovaných spojích dvojí tarif nepřipouští, jinak by bylo velmi obtížné rozdělit tržby mezi dopravce. Senior tedy nebude mít na výběr, a kraj musí slevu zahrnout do IDS tarifu. Což nebude jednoduché, musí existovat jak varianta se slevou 75 % za celou cestu, tak i taková, která slevu počítá jen za ty zóny, ve kterých cestující nehodlá použít MHD. A vláda musí říct, zda (a jak) bude u takovýchto hybridních jízdenek uznávat kompenzace.

    • Radim Cenek:
      „Mimo vlaky ČD, u kterých to má opodstatnění ze síťových důvodů, se v ostatních integrovaných spojích dvojí tarif nepřipouští, jinak by bylo velmi obtížné rozdělit tržby mezi dopravce.“
      To je nějaká uměle vytvořená (vyfabulovaná) blbost: v PIDu přece na železnici jezdí i KŽC (= Langustovy „motorrráčky“), je inzerováno, že tam platí tarif PID i tarif KŽC, ale žádné „opodstatnění ze síťových důvodů“ tam přece také neexistuje (přímé odbavení KŽC/ČD ani opačně není možné)!

    • železničář v důchodu:
      Brojí se proti tomu, protože se zjistilo že nemalou část těch peněz chce Babiš vzít z kapitoly školství, to při stavu školství prostě nejde.

      Víte my se tu snažíme, nebo takto ne snad Já nebo Vy, o poněkud socialistický přístup ve školství a zdravotnictví, tedy „všechno“ „všem“ a „zadarmo“, to je problém, ono to nejde takto a začíná to tvořit problémy kdy to sice je „zadarmo“ ale zdaleka to není to nejlepší co se dá sehnat a každé další hrábnutí na peníze, jejich omezení tento problém jenom zhoršuje. V ČR třeba kvůli tomu neexistuje ve zdravotnictví komerční připojištění a pokladna nemá ne to každém dát nejlepší umělé klouby a zdaleka ne všichni mají na to si kvalitní zaplatit celé sami, přitom by to právě elegantně řešilo připojištění, ale to tu legálně nějak nejde. Ve školství zase je třeba investovat do všech úrovní, vysoké školy posunout nějakým směrem, ale není dost prostředků sem dostat třeba dostatek zahraničních, byť třeba jen na pár semestrů, hostujících přednášejících, není na pořádné platy doktorandů, ty jsou dnes pod minimální mzdou, a podobně. Takže sebrání peněz ze školství aby se udělaly jízdenky, je už problém. Je to poněkud populistické a jistě by bylo možné je v něm utratit mnohem lépe a účelněji, ovšem on je i problém s efektivitou toho co se za ně dělá.

    • K.S.:
      Babiš tvrdil, že má jít o finanční prostředky, které resort školství nevyčerpal, resp. vůbec nečerpal – tak pokud je tak nutně potřebuje, proč je tedy nečerpal?
      Já bych v tomto případě za populismus považoval spíše „zviditelňování se“ těch samozvaných funkcionářů různých studentských svazů, zneužívajících toho, že do finančních toků v resortu školství nikdo z běžných lidí nevidí.

    • železničář v důchodu: „není co pracně připravovat, sazebníky jízdného se slevou 75 % musejí přece už dávno existovat“

      Třeba ROPID slevu 75 % nikomu neposkytuje a ZTP jezdí zdarma. Ještě stále si myslíte, že není co připravovat? A bude Babišovi stačit jeden druh jízdenky současně pro ZTP, studenty i důchodce? Nebude to chtít mít rozlišené, aby věděl, kolik za kterou skupinu platí? Detaily musí nastavit ministerstvo, nikoliv objednatelé.

    • babilon:
      A proč by se na tarifu PID mělo cokoli měnit? Ten přece může v PIDu klidně platit dál beze změn!
      Opakuji, že nevidím důvod, aby neexistovala možnost souběhu tarifu IDS a tarifu dopravce v případě všech dopravců zapojených do IDS, stejně jako existuje už dávno při použití železnice – a pak v IDS mohou držitelé průkazu ZTP klidně i nadále jezdit zdarma, jestliže jim tuto možnost nabízí tarif IDS, ale dopravce musí být schopen nabídnout i jízdné dle svého tarifu s nařízenou slevou, pokud si cestující tuto možnost vybere.
      Ale o tom jsem psal už dříve někde jinde: organizátor dopravy, který cestující v jím organizovaném IDS nutí používat pouze tarifu IDS, bude teď mít logicky víc práce se změnami, než ten, který umožňoval volbu tarifu, kterého cestující použije, nebo cestujícímu dokonce někdy jednorázovému cestujícímu neumožňoval výhody IDS využít (viz východní Čechy a nutnost mít kartu pro možnost využít vhod tarifu IREDO, atd.).

    • Autobusoví dopravci v PIDu (a nejen tam, dokonce bych řekl, že je to tak až na výjimky prakticky všude) žádný vlastní tarif nemají! A ten nezavedete lusknutím prstu. Zejména, když ministerstvo doposud nestanovilo přesná pravidla.

    • babilon:
      Autobusoví dopravci před integrací do IDS rozhodně nějaké vlastní tarify měli, takže jej lze „revitalizovat“ (a samozřejmě „aktualizovat“ v návaznosti na vývoj inflace, atd.), ale to není podstatné: jako „tarifu dopravce“ lze klidně použít (minimálně na přechodnou dobu) i těch tarifů, které jim „vnutili“ organizátoři IDS a prohlásit je za „tarif dopravce“.
      Podstata všech uměle vytvářených problémů vychází ze zájmu (a něčí potřeby) „házet tomu klacky pod nohy“ – tak to prostě je a lze jen zopakovat staré pravidlo o hledání způsobů či důvodů.
      K prosazení těch (bohužel ve výsledku hodně zparchantělých) slev stejně dříve nebo později (a rozhodně určitě stejně ještě před letošními podzimními volbami) dojde – o to víc mě mrzí a vadí ty debilní „tanečky“, které jen stojí fůry zbytečně vynaložených financí a vyhovují především všelijakým „mediálním mr*kám“, které si kalením vody jen nestydatě vydělávají své „jidášské groše“.
      Když „se chce“, lze dokázat hodně – když se nechce, nevydělá na tom ve výsledku nakonec vlastně nikdo = ani ten, kdo se bláhově domníval, že vydělá …

      • „a vadí ty debilní „tanečky“, které jen stojí fůry zbytečně vynaložených financí a vyhovují především všelijakým „mediálním mr*kám“, které si kalením vody jen nestydatě vydělávají své „jidášské groše“.“
        Prosím, opravdu poslední výzva, chovejte se slušně. Tyto pojmy zde nehodláme tolerovat.

    • železničář v důchodu:
      Problém máte hned v té první větě, „Babiš tvrdil“ on totiž na začátku třeba se tvářil že se nic nikde brát nebude, nebo tvrdí že někde našel peníze (skoro jakoby byly na haldě pod kobercem a nikdo si jich nevšiml, i když bych se tomu vůbec nedivil s naším úřednictvem 🙂 ). Dále bůh ví v které podkapitole ty peníze byly strčené, když si vzpomenu že na slavnou inkluzi spotřebovali peníze na zvýšení platů a teď nějaké „našli“ co se „nečerpaly“, tak buď tam mají nepořádek, nebo někdo dost kecá. Eventuálně ty peníze byly někde, v prakticky nepotřebné a nedostupné kategorii, to je také možnost. Pokud jsou to Evropské peníze tak bude problém, pokud byly české, tak se jimi mělo první zalepit něco ve školství, hned na začátku mne napadá investiční deficit do budov a vybavení, což se v dlouhodobém horizontu může velmi snadno vrátit na ušetřených nákladech.

    • K.S.:
      Já nevím, ale detailní rozdělování přidělených prostředků si snad přece dělá každý resort sám – tak co tedy dělal resort školství, když přidělené prostředky nakonec nečerpal? To přece není chyba Babiše, ale resortu školství, nemyslíte?

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora