Silnice Stavebnictví

Sleva 42 % za opravu D5. ŘSD už řeší reklamace silnic s podobnými cenami

Oprava silnice na Javorník u Liberce. Foto: Jan Sůra
Oprava silnice na Javorník u Liberce. Foto: Jan Sůra

Boj o zakázky se přesouvá ze staveb silnic i dálnic do jejich oprav. Ukazuje to jedna z posledních zakázek na opravu D5.
Zakázku na opravu necelých čtyř kilometrů D5 mezi exity Litice a Sulkov získala společnost Berger Bohemia za 31,5 milionů korun.

Kompletní opravu úseku přitom Ředitelství silnic a dálnic odhadlo na 54 milionů korun. Vítězná cena je tak o 42 % nižší, než odhad.
Zakázka na D5 potvrzuje velké zlevňování a nabídky často pod náklady, do kterých se stavební firmy v posledním roce pouští. Opravám silnic a dálnic se ale zatím takové výrazné zlevňování spíše vyhýbalo.

Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého dochází k „podsekávání cen“ ze strany zhotovitelů celkem běžně. „Důvodem je potřeba získání referencí pro účast v budoucích soutěžích,“ řekl Studecký.

V případě zmiňované zakázky se podle něj takto nízké ceně nepřiblížil pouze výherce, ale většina účastníků se pohybovala v rozmezí od 60 do 80 % předpokládané hodnoty.  „Odhalení nízké ceny tzv. dumpingu je velice obtížné. Například může uchazeč disponovat potřebným materiálem a necenit ho tak na zanedbatelnou částku. Toto posouzení bylo už v minulosti zadáno kvalifikované firmě a její závěr byl naprosto nejednoznačný. Proto nebyl uchazeč vyřazen,“ dodal Studecký.

Podle něj je na všechny opravy je pečlivě dohlíženo a o její kontrolu a běh se starají kvalifikovaní pracovníci, tak aby ke snížení kvality díla nedošlo.

Ne vždy se ale dozor povede. Česká televize nedávno upozornila na případ opravy silnice I/16 mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem
Povrch se na několika místech doslova rozpadl. Úsek pak před zimou silničáři jenom provizorně opravili a čekají na jaro. Vidíme, že pod námi se to docela snadno boří ta krajnice, ten asfalt je hodně zrnitý,“ popisoval redaktor České televize stav silnice. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl přiznal, že jde o materiál, který správně nemá být na svršku silnice. Zakázku získala společnost BES, o 36% levněji, než byl rozpočet.

ŘSD letos chystá na opravy dálnic a silnic I.třídy dát přes 11 miliard korun. Nejvíce oprav čeká na dálnice u Prahy.

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Nízká cena je problém dodavatele. Investora by měla zajímat pouze kvalita a termíny.

    • Přesně tak! Možná i případné sankce za nedodržení.

      Termíny se definují relativně snadno, ovšem ta kvalita se definuje velice NEsnadno! Od toho by u investora měli být „študovaný lidi“*), pokud je nemá nebo definice nejsou schopni, tak se ta investorská „skupina“ může rovnou sama rozpustit. :o)

      *) nebo (a lépe?) inteligentní, rozumní, znalí a slušní

  • Mno.. me ty poklesy cen neprekvapujou… ja se bavil jednou s clovickem, kterej mi tvrdil, ze jeho bratranec stavel cast dalnice D6 od pražského okruhu kolem Hostivic. Toho clovicka neznam – potkali jsme se na zastavce a dali se nenucene do reci – a od te doby uz jsem ho nikdy nevidel.. Kameni se udajne vozilo z kamenolomu nekde od Plzne. Tam mel byt dozor ze kazde auto nakladalo 4x za den – ALE tvrdil mi ze mu bratranek popisoval ze udajne na samotnou stavbu dalnice dorazila polovina… a ze pokud by tam dorazilo všechno, ta je ten nasep o 10 metru vyssi…
    NEMAM JAK TO OVERIT!!!
    Ale pokud budu vychazet z toho, ze na kazdym sprochu pravdy trochu…

    • Že si nikdo nevšiml, že je násep o 10 nižší? Já raději tu o Karkulce.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora