Skupina k mýtu se rozpadla hned po prvním jednání, spor je o 900 kilometrů silnic

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan SůraMýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Jako nepřekonatelná se ukazuje názorová propast mezi ministerstvem dopravy a podnikatelskými svazy ve věci budoucnosti mýtného systému. Zástupci Hospodářské komory,

Jako nepřekonatelná se ukazuje názorová propast mezi ministerstvem dopravy a podnikatelskými svazy ve věci budoucnosti mýtného systému. Zástupci Hospodářské komory, Svazu průmyslu a dopravy, Česmadu, krajů a obcí se tento týden sešli s představiteli ministerstva na první schůzce v prosinci sjednané pracovní skupiny. Neshodli se ale na ničem, další setkání skupiny se neplánuje.

Hlavní rozpor panuje kolem 900 kilometrů silnic I. třídy, o které se má zpoplatněná síť od roku 2020 rozšířit. Podnikatelské svazy i samospráva s tím nesouhlasí a žádají vyškrtnutí tohoto parametru z aktuálně běžícího tendru. „Toto rozšíření není možné jednoduše škrtnout. Byla by to taková změna podmínek, že by to fakticky vedlo ke zrušení tendru,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. A zrušení tendru by podle něj znamenalo konec nadějím, že se podaří dokončit výběr provozovatele mýtného systému včas, aby mohl začít fungovat od roku 2020.

Jenže podnikatelé a sdružení trvají na svém. „Museli jsme se rozejít v momentě, kdy zástupci ministerstva řekli, že neumí vyjmout ze zpoplatnění oněch 900 kilometrů,“ řekl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Podle něj takové zpoplatnění zatíží nejen podnikatele, ale i spotřebitele. Hanák je přesvědčen, že běžící tendr lze zrušit a včas dokončit nový.

Paradoxní je, že nad rozšířením zpoplatnění o stovky kilometrů nejásá ani ministerstvo, úředníci dokonce byli proti tomu. Podle Neřolda šlo o politické rozhodnutí vlády Bohuslava Sobotky. K nápadu se dnes nikdo nehlásí, nejspíš ale vzešel z dílny tehdy koaliční sociální demokracie. Na vládu a premiéra Andreje Babiše se proto obrátil hned po jednání na ministerstvu Hanák, který snahu o zrušení tendru nevzdává.

Jenže ministerstvo poukazuje i na další zádrhel. Evropská komise vede s českým státem řízení kvůli tomu, že bez soutěže prodloužil smlouvu o další tři roky současnému provozovateli mýtného systému, firmě Kapsch. Stát se brání mimo jiné tím, že v běhu už je řádný tendr, jehož vítěz se o mýtné bude starat od roku 2020. V případě nedotažení tendru tak podle Neřolda hrozí republice sankce. Alternativ pro případ, že se z jakýchkoliv důvodů nepodaří vybrat mýtného hospodáře včas, moc není. V úvahu připadá například odkoupení know-how a lidí Kapsche státem tak, aby si stát zajistil vybírání mýta sám. S tím ale souvisí řada otázek, například jak by se „kapschí“ systém aktualizoval nebo kdo by se staral o peněžní toky.

Ministerstvo dopravy vypsalo zadávací řízení na dodavatele a provozovatele mýtného systému loni v červnu. Předpokládaná cena zakázky je téměř 29 miliard bez DPH za dodávku a desetiletý provoz. Vedle stávajícího provozovatele, firmy Kapsch, bojují o mýtné miliardy i německá T-Systems International, která je součástí telekomunikační společnosti Deutsche Telekom, maďarský výběrčí mýta National Toll Payment Services, který nabídku podal s partnerskou i-Cell Mobilsoft a tuzemským výrobcem dopravních systémů Eltodo, a konečně slovenský SkyToll, který do tendru jde spolu se společnosti CzechToll ze skupiny PPF. Uzávěrka cenových nabídek je březnu. Věc ale řeší na popud Kapsche Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který předběžně zakázal uzavřít smlouvu s vítězem.

Tagy Hospodářská komora kapsch Ministerstvo dopravy mýtné
10 komentářů