Informační technologie Infrastruktura Silnice

Skupina k mýtu se rozpadla hned po prvním jednání, spor je o 900 kilometrů silnic

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Jako nepřekonatelná se ukazuje názorová propast mezi ministerstvem dopravy a podnikatelskými svazy ve věci budoucnosti mýtného systému. Zástupci Hospodářské komory, Svazu průmyslu a dopravy, Česmadu, krajů a obcí se tento týden sešli s představiteli ministerstva na první schůzce v prosinci sjednané pracovní skupiny. Neshodli se ale na ničem, další setkání skupiny se neplánuje.

Hlavní rozpor panuje kolem 900 kilometrů silnic I. třídy, o které se má zpoplatněná síť od roku 2020 rozšířit. Podnikatelské svazy i samospráva s tím nesouhlasí a žádají vyškrtnutí tohoto parametru z aktuálně běžícího tendru. „Toto rozšíření není možné jednoduše škrtnout. Byla by to taková změna podmínek, že by to fakticky vedlo ke zrušení tendru,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. A zrušení tendru by podle něj znamenalo konec nadějím, že se podaří dokončit výběr provozovatele mýtného systému včas, aby mohl začít fungovat od roku 2020.

Jenže podnikatelé a sdružení trvají na svém. „Museli jsme se rozejít v momentě, kdy zástupci ministerstva řekli, že neumí vyjmout ze zpoplatnění oněch 900 kilometrů,“ řekl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Podle něj takové zpoplatnění zatíží nejen podnikatele, ale i spotřebitele. Hanák je přesvědčen, že běžící tendr lze zrušit a včas dokončit nový.

Paradoxní je, že nad rozšířením zpoplatnění o stovky kilometrů nejásá ani ministerstvo, úředníci dokonce byli proti tomu. Podle Neřolda šlo o politické rozhodnutí vlády Bohuslava Sobotky. K nápadu se dnes nikdo nehlásí, nejspíš ale vzešel z dílny tehdy koaliční sociální demokracie. Na vládu a premiéra Andreje Babiše se proto obrátil hned po jednání na ministerstvu Hanák, který snahu o zrušení tendru nevzdává.

Jenže ministerstvo poukazuje i na další zádrhel. Evropská komise vede s českým státem řízení kvůli tomu, že bez soutěže prodloužil smlouvu o další tři roky současnému provozovateli mýtného systému, firmě Kapsch. Stát se brání mimo jiné tím, že v běhu už je řádný tendr, jehož vítěz se o mýtné bude starat od roku 2020. V případě nedotažení tendru tak podle Neřolda hrozí republice sankce. Alternativ pro případ, že se z jakýchkoliv důvodů nepodaří vybrat mýtného hospodáře včas, moc není. V úvahu připadá například odkoupení know-how a lidí Kapsche státem tak, aby si stát zajistil vybírání mýta sám. S tím ale souvisí řada otázek, například jak by se „kapschí“ systém aktualizoval nebo kdo by se staral o peněžní toky.

Ministerstvo dopravy vypsalo zadávací řízení na dodavatele a provozovatele mýtného systému loni v červnu. Předpokládaná cena zakázky je téměř 29 miliard bez DPH za dodávku a desetiletý provoz. Vedle stávajícího provozovatele, firmy Kapsch, bojují o mýtné miliardy i německá T-Systems International, která je součástí telekomunikační společnosti Deutsche Telekom, maďarský výběrčí mýta National Toll Payment Services, který nabídku podal s partnerskou i-Cell Mobilsoft a tuzemským výrobcem dopravních systémů Eltodo, a konečně slovenský SkyToll, který do tendru jde spolu se společnosti CzechToll ze skupiny PPF. Uzávěrka cenových nabídek je březnu. Věc ale řeší na popud Kapsche Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který předběžně zakázal uzavřít smlouvu s vítězem.

10 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Tendr by měl být nastaven tak, aby do budoucna umožňoval výběr mýta na všech silnicích, včetně těch krajských.
    Není systémově správné, aby se stavba a údržba silnic platila z výnosů z DPH nebo DzP. Není správné ani to, že vlaky musí platit za všechny koleje, zatímco auta jen za některé silnice. Není správné ani to, že náklaďáky musí platit za každý km, zatímco osobní auta a dodávky nemusí platit nic (vyjma dálniční známky). Není správné, že člověk, který ujede po dálnicích 500 km za rok, musí platit stejně jako člověk, který po nich za rok najezdí 20000 km.

    • Jak už jsem psal v odpovědi úplně dole: Systémově správně (spravedlivě a nejlevněji) by bylo platit stavbu a údržbu silnic ze spotřební daně z minerálních olejů. Už teď jde část této daně do SFDI (9,1 %), bývalo to 20 %, ale silnice nižších tříd přešly pod kraje (nenašel jsem, kolik teď mají ze spotřební daně kraje).

      Osobní auta a dodávky samozřejmě taky platí spotřební daň, podle paliva 11-13 Kč/litr, což není zrovna málo. Navíc i z této daně se ještě platí DPH.

    • To by ovšem platilo za předpokladu, že jedinou dopravou by byla ta silniční se spalovacími motory a paliva se nepoužívala jinde. Nejjednodušší by to bylo, o tom není sporu. Pokud ale časem začne jezdit více vozidel na elektřinu (byť pro všechny jí zatím asi zdaleka nevyrobíme), přijde zase díra. Bude se pak platit spotřební daň i z ostatních spotřebičů? Proč ne, plýtvání elektřinou vede k devastaci krajiny těžbou, někdy spalinami, jindy zase zaplavováním údolí. Ale prosaďte to. 🙂

  • Vidím v tom účelové manipulace ze strany MDČR. Oni pořád že se něco nestíhá, přijdeme o tolik a tolik. Na těchto (neříkám že slabých) argumentech se utluče kde co. Např. se tím překryje nekompetenčnost a neschopnost osazeného personálu ministerstva (hlavně politicky dosazeného) v budově Nábř. Ludvíka Svobody (hádejte jak daleko se tyčí mrakodrap Kapsch?). Parametry tendru se naoko zadávají nekompletní, nebo špatně čitelné, a to tak, aby se tendr s jasným zadáním nerealizoval. Už jenom myšlenka, že budu zpoplatňovat I. třídy silnic, ačkoliv tyto ŘSD není schopna dostat do „informativně – aktuálního“ stavu v dopravních mapách (i na katastrech), tj. majetko-pozemkové převody v souvislosti s těmito silnicemi jsou zbytečně vleklé (kraj, obec na ŘSD a opačně), je naprosto utopistická. To se nebavím o politickém vysvětlování zdaněným subjektům, že jejich odvedená silniční daň ejhle nepřipadla zrovna na infrastrukturu silnic I. tříd a je potřeba to vybrat extra zvláště.

    • Já se zase divím, že MD ustupuje jedné zájmové skupině. Je pochopitelné, že silniční dopravci protestují. Musí se to ale řešit celkově. není možné mít neustále rozbité silnice vedle opouštěných železnic, špinavý vzduch, trvalý hluk. Zpoplatnění nemusí znamenat jen mírné zdražení výrobků (na jeden kus prakticky nepatrné), nýbrž i preferenci dovozu z bližších míst na úkor vzdálenějších, možná sem tam i motivaci oprášit železniční nákladiště či vlečku. Zájmem státní správy by mělo být směřování ke všeobecné harmonii.

  • Tendr, který nepočítá se zpoplatněním všech silnic (i nesilnic, objíždění přes pole by nemělo být levnější …), by se skutečně rozhodně měl zrušit.

    • Pokud by se mělo vybírat mýto všude (a ne jen na vybraných rychlých silnicích, které šetří uživatelům čas a palivo), tak je nejlepší ho zrušit úplně a o korunu zvýšit spotřební daň na všechna paliva (vč. LPG, CNG…).

      Výběr této daně by nestál nic (navíc), protože se už stejně vybírá, jen by se změnila sazba.

      Jan: Tím vyberete „mýto“ i za jízdu po poli (pokud ji nedáte zpět jako vratku).

    • Martin V: A co paliva spotřebovávaná mimo silnice? Zrušil bych i poplatky za používání kolejí a zakázal motorové pily a sekačky! 🙂 Kromě toho bych z té daně už konečně začal platit následky znečištěného ovzduší. A mohl byste začít hledat další zdroje, nemluvě o již dnes zanedbané údržbě velké části dopravních staveb, přičemž se vesele projektují další a další. 🙂