Železnice Železniční průmysl

Škodě skončí výhoda v soutěžích Českých drah. Na dodávky vlaků bude delší doba

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Zdánlivě nenápadná změna v zadávacích podmínkách může přinést v soutěžích Českých drah na nová vozidla podstatně větší konkurenci. Dosud se například o elektrické jednotky ucházela jen Škoda Transportation. Ostatní výrobci měli zájem, ale nezvládli by vozy dodat tak rychle.

České dráhy u nových soutěžích počítají s tím, že namísto stávajících 15 měsíců na dodání vlaků bude v soutěžích nově lhůta dvou let. Deník Zdopravy.cz toto zjistil ze zápisu z dozorčí rady. „České dráhy, s ohledem na stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ohledně lhůt nutných pro výrobu železníčních kolejových vozidel, stanoví v zadávacích podmínkách veřejných zakázek lhůtu 24 měsíců pro jejich výrobu,“ uvádí se v zápisu.

Dodací lhůty v soutěžích napadl naposledy švýcarský Stadler u antimonopolního úřadu v případě letos zrušené soutěže na rámcovou smlouvu na dodávku elektrických jednotek pro dálkovou dopravu. Napadal dobu dodání jen 15 měsíců od podpisu smlouvy.

Pro Škodu Transportation byla doba dodání výhodou, protože už požadované jednotky měla schválené pro provoz v Česku. Ostatní výrobci ne, protože kvůli délce a nákladům na schvalovací proces v každé zemi se jim nevyplatí podstupovat homologaci dopředu. I proto se v poslední době do velkých soutěží na elektrické vlaky pro České dráhy nehlásil nikdo jiný, než Škoda.

„Úřad shledal požadavek zadavatele spočívající ve stanovení lhůty pro dodání prvních dvou vlakových jednotek v minimální délce 15 měsíců od uzavření kupní smlouvy za nepřiměřený, neboť eliminoval většinu známých dodavatelů působících na trhu výroby kolejových vozidel,“ řekl tehdy předseda ÚOHS Petr Rafaj. ÚOHS soutěž nepravomocně zrušil, pak ji zrušily samy od sebe České dráhy.

České dráhy v minulosti zkoušely argumentovat, že u některých dopravců byly doby dodání ještě kratší, stejnou argumentaci používala i Škoda Transportation. Úřad ale po dotazech u většiny velkých výrobců takový názor neměl.

Rozhodnutí proto vítají i výrobci vozidel, kteří se dosud tendrů Českých drah často nezúčastnili. Podle Tomáše Holého ze společnosti Bombardier, která má svůj výrobní závod i v České Lípě, je železniční vozidlo tak komplikovaným produktem vyráběným často téměř na míru dopravcům, že 24 měsíců je minimální doba na dodání. „Dodací lhůta 24 měsíců dává zákazníkovi podstatně více výhod. Roční dodací lhůtu může zvládnout jen firma, která už má v dané zemi homologované vozidlo. U řady dopravců se počítá s dobou dodávky i za 30 měsíců a více,“ dodal Holý.

„Dodací lhůty železničních vozidel obecně souvisí  s více faktory. Jsou to například sériová výroba, opakovaní výroby stejného typu, navázání na již probíhající výrobu, požadavky na schválení příslušného železničního vozidla, specifické zákaznické požadavky a mnoho dalších. Vzhledem k tomu mohou být dodací lhůty nových vlaků kratší než 24 měsíců, ale i delší než 24 měsíců,“ uvedla za Siemens mluvčí Kateřina Pištorová. Vyjádření Stadleru, který zřejmě svými námitkami k ÚOHS ke změně přístupu nejvíce přispěl, se nepodařilo redakci získat.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ještě jsem si vzpomněl. Zvenku máte torzní stabilizátor, uvnitř ještě příčný tlumič mezi podvozkem a skříní a celý podvozek je „uložen“ v lemniskátu a nad ním je na každou stranu ještě pružná příčná narážka. A to je asi vše ☺.

  • Tak podle mě by měly výrobce hlavně dotlačit k vylepšení podvozků panterů.
    Hlučnost, poskakování (tlumiče), tvrdost odpružení.

    • To by fakt mohl. Ale tu hlučnost dělá i špatně odhlučněná skříň jednotky (podlahy), tlumiče jsou docela v pořádku, ale možná to dělá i ten lemniskát. Jinak je to na „polštářích“, tak to jízdu zlepšuje. Když jsem jezdil v zahraničí jinýma jednotkama, tak to jenom tak krásně, tiše dunělo. Holt tam to prostě umí ☺.

    • Ale ostatní české jednotky jsou tišší. Jak Elephant, tak 843, tak i jiné, kromě 810. :-). A co se týká tlumičů tak nemá tlumič na soukolí. Teď nevím jestli tomu říkají primární..

    • Jeníku, tlumiče mají. Svislý tlumič primárního vypružení. To je ten mezi nápravou a rámem podvozku. Ten tam je. Pak ho dílna sundavala, Panter musel znovu na měření a dokonce křivka vycházela ještě lépe, než když tam ten tlumič byl. Při evy ho tam ale zase dávají zpět. Dále jsou tam pružiny, které také tvoří primární vypružení. Pak je tam podélný tlumič sekundárního vypružení, svislý tlumič sekundárního vypružení a sekundární vzduchové vypružení. Sekundární vypružení je mezi podvozkem a skříní. Elefanty neznám, ale když říkáte, že jsou tišší, tak to může být asi fakt tou dobrou izolací v podlaze. Ale to opravdu nevím.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora