Železniční průmysl

Škoda Tranportation poprvé nevyplatila majiteli dividendy, na Kypru si půjčila za 10 %.

Lokomotiva Škoda vyrobená pro Bavorsko. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotiva Škoda vyrobená pro Bavorsko. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Po sedmi letech miliardových dividend nevyplatila z loňského zisku Škoda Transportation ani korunu. Deníku Zdopravy.cz to řekla mluvčí firmy Lubomíra Černá.

„Valná hromada rozhodla, že se nebude vyplácet žádná dividenda,“ řekl Černá. Firma už ze zisku v roce 2015 dividendu výrazně snížila. Namísto pěti miliard korun za rok 2014 poslala svému jedinému akcionáři, kyperské společnosti Ceil, 1,2 miliardy korun. Za Ceilem skupina bývalých a současných manažerů Škody.

Škoda Transportation vyplatila první dividendu v roce 2010, od té doby podle výročních zpráv vyplatila akcionáři celkem 21,7 miliardy korun. Akcinář přitom získává peníze ze Škody ještě jinak: firmě půjčuje za ne zrovna nízký úrok. Loni například CEIL půjčil Škodě další miliardu korun za úrok 10%. Jeho výše je podle výroční zprávy stanovena znaleckým posudkem. U bank si firma půjčila za méně než polovinu, jak ukazuje výroční zpráva.

Výroční zpráva Škody Transportation se objevila ve sbírce listin v krajského soudu tento týden. Ukazuje, že na firmu loni už dolehl úbytek zakázek. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb dosáhly v roce 2016 hodnoty 7,48 miliardy korun, což je meziročně čtvrtinový pokles. „V roce 2016 došlo k nižší realizaci zejména v oblasti tramvají, lokomotiv a příměstských jednotek. Nárůst pak zaznamenaly dodávky metra,“ uvádí představenstvo ve výroční zprávě. Firma vydělala po zdanění 2,554 miliardy korun. V případě celé konsolidované skupiny všech firem, které Škoda Transportation ovládá, dosáhly tržby 15,7 miliardy korun, což je pokles o 12,9%. Celá skupina pak vydělala 1,57 miliardy korun.

V rámci skupiny loni klesla ztráta Škody Vagónky, do zisku se pod vládou Škody loni už dostala její poslední akvizice, finský Transtech Oy. V něm má firma 75%, příští rok má opci na nákup zbývajícího podílu. Škodu kupuje společnost PPF, transakci už posuzuje antimonopolní úřad.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ludwig
Host
Ludwig

Neplette lidem hlavu. Sidlo firmy je v Plzni. Veskere dane jsou odvadeny v CR. Skutecnost, ze firmu vlastni kyperska/nizozemska spolecnost neni dulezite. Tam se odvadi dividendy. To jsou jiz zdanene penize

mirekk
Host
mirekk

Chápu to správně, že Ceil je kyperská společnost, vlastněná manažery žijícími v ČR, ale „danícími“ na Kypru? Takže Škoda podniká v ČR, ale velká část daně je vyvedena na Kypra nikoli do rozpočtu ČR?

vagonář
Host
vagonář

Tak nějak to je, ale je to poměrně známá věc, česká tunelářská a.s.

asdf
Host
asdf

Tak samozřejmě daně z práce jsou odváděny v ČR, daň ze zisku na Kypru. Nicméně Škodu koupil Kellner a jeho PPF, takže ted to nebude Kypr, ale Nizozemí 😉

Matů
Host
Matů

Daň ze zisku samozřejmě Škoda platí v ČR, protože je to v ČR registrovaná společnost. Příjem spol. Ceil je již započítáván do hospodářského výsledku (Ceilu) na Kypru a tam i (ne)daněn v případě zisku. Stejně jako celá řada ostatních firem, které mají zahraniční vlastníky. (Škoda Auto, banky, …)