Železniční průmysl

Škoda Tranportation poprvé nevyplatila majiteli dividendy, na Kypru si půjčila za 10 %.

Lokomotiva Škoda vyrobená pro Bavorsko. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotiva Škoda vyrobená pro Bavorsko. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Po sedmi letech miliardových dividend nevyplatila z loňského zisku Škoda Transportation ani korunu. Deníku Zdopravy.cz to řekla mluvčí firmy Lubomíra Černá.

„Valná hromada rozhodla, že se nebude vyplácet žádná dividenda,“ řekl Černá. Firma už ze zisku v roce 2015 dividendu výrazně snížila. Namísto pěti miliard korun za rok 2014 poslala svému jedinému akcionáři, kyperské společnosti Ceil, 1,2 miliardy korun. Za Ceilem skupina bývalých a současných manažerů Škody.

Škoda Transportation vyplatila první dividendu v roce 2010, od té doby podle výročních zpráv vyplatila akcionáři celkem 21,7 miliardy korun. Akcinář přitom získává peníze ze Škody ještě jinak: firmě půjčuje za ne zrovna nízký úrok. Loni například CEIL půjčil Škodě další miliardu korun za úrok 10%. Jeho výše je podle výroční zprávy stanovena znaleckým posudkem. U bank si firma půjčila za méně než polovinu, jak ukazuje výroční zpráva.

Výroční zpráva Škody Transportation se objevila ve sbírce listin v krajského soudu tento týden. Ukazuje, že na firmu loni už dolehl úbytek zakázek. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb dosáhly v roce 2016 hodnoty 7,48 miliardy korun, což je meziročně čtvrtinový pokles. „V roce 2016 došlo k nižší realizaci zejména v oblasti tramvají, lokomotiv a příměstských jednotek. Nárůst pak zaznamenaly dodávky metra,“ uvádí představenstvo ve výroční zprávě. Firma vydělala po zdanění 2,554 miliardy korun. V případě celé konsolidované skupiny všech firem, které Škoda Transportation ovládá, dosáhly tržby 15,7 miliardy korun, což je pokles o 12,9%. Celá skupina pak vydělala 1,57 miliardy korun.

V rámci skupiny loni klesla ztráta Škody Vagónky, do zisku se pod vládou Škody loni už dostala její poslední akvizice, finský Transtech Oy. V něm má firma 75%, příští rok má opci na nákup zbývajícího podílu. Škodu kupuje společnost PPF, transakci už posuzuje antimonopolní úřad.

5 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Neplette lidem hlavu. Sidlo firmy je v Plzni. Veskere dane jsou odvadeny v CR. Skutecnost, ze firmu vlastni kyperska/nizozemska spolecnost neni dulezite. Tam se odvadi dividendy. To jsou jiz zdanene penize

  • Chápu to správně, že Ceil je kyperská společnost, vlastněná manažery žijícími v ČR, ale „danícími“ na Kypru? Takže Škoda podniká v ČR, ale velká část daně je vyvedena na Kypra nikoli do rozpočtu ČR?

    • Tak nějak to je, ale je to poměrně známá věc, česká tunelářská a.s.

    • Tak samozřejmě daně z práce jsou odváděny v ČR, daň ze zisku na Kypru. Nicméně Škodu koupil Kellner a jeho PPF, takže ted to nebude Kypr, ale Nizozemí 😉

    • Daň ze zisku samozřejmě Škoda platí v ČR, protože je to v ČR registrovaná společnost. Příjem spol. Ceil je již započítáván do hospodářského výsledku (Ceilu) na Kypru a tam i (ne)daněn v případě zisku. Stejně jako celá řada ostatních firem, které mají zahraniční vlastníky. (Škoda Auto, banky, …)