Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita Trolejbusy Trolejbusy Zprávy

Škoda a Iveco oprášily spolupráci, představily společný elektrobus a trolejbus

Nový trolejbus Škoda Iveco. Autor: Iveco
Nový trolejbus Škoda Iveco. Autor: Iveco

Společnosti Škoda Electric a Iveco dnes na veletrhu CzechBus představily dva nové městské vozy vzešlé z obnovené spolupráce. Konkrétně jde o elektrobus Škoda E’City a bateriový trolejbus (zatím bez označení). Oba výrobci představili společná vozidla po čtyřleté pauze, která nastala poté, co Iveco přestalo vyrábět starší generaci karosérií. V minulosti spolu poslali do světa (především Itálie) už asi 500 trolejbusů, elektrobusy budou nyní společně vyrábět poprvé.

Elektrobus Škoda E'City. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Elektrobus Škoda E’City.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Elektrobus dostane oproti předchozím škodováckým modelům Perun zcela novou výzbroj. „Je zajímavý především modulární koncepcí výzbroje, která umožňuje velmi snadno přizpůsobit provedení vozidla na míru konkrétnímu zákazníkovi. To se týká zejména různých možností nabíjení nebo délky tratí,“ řekl obchodní ředitel Škody Electric Radek Svoboda. Ve variantě plug-in by měl vůz ujet na jedno nabití 250 kilometrů.

Karosérii typu Heuliez dodá Iveco. Podle některých diváků jde o vzpomínku na 80. léta, Svoboda si ale chválí pevnost karosérie a účelný design. Podle něj se nedá u elektrobusů s designem příliš experimentovat a Iveco odvedlo dobrou práci. Obě firmy podle manažera vyvíjely elektrobus poslední rok téměř v tajnosti, z výroby vyjel zatím jediný kus, který ještě není zcela hotov.

Elektrobus Škoda E'City. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Elektrobus Škoda E’City.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Trolejbus představený Ivecem se teprve staví, na veletrhu tak byla k vidění zatím jen vizualizace. Trolejbus bude k dispozici v řadě Urbanway a v řadě Bus Rapid Transit Crealis, v obou případech v délkách 12 a 18 metrů. Vozy budou vybaveny novinkou průběžného nabíjení „In-Motion Charge“, zkombinují tak napájení přes trolejové vedení s ukládáním energie do baterií. „Městské úřady tak mohou pro tento vůz koncipovat trasy, které nemusí být pokryty trolejovým vedením po celé délce, což velmi usnadňuje řešení linek hromadné dopravy a snižuje náklady,“ uvedlo Iveco v tiskovém prohlášení.

Elektrobus Škoda E'City. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Elektrobus Škoda E’City.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Firmy s novými trolejbusy cílí mimo jiné na západní Evropu, především Francii a Itálii, kde vidí renesanci trolejbusové dopravy. „Chystá se celá řada tendrů, kterých se chceme účastnit,“ uvedl generální ředitel českého Iveca Jiří Vaněk. V minulosti už společnosti dodaly desítky trolejbusů například do Bologni. Ohledně značky je dohoda podle Svobody taková, že kdo vůz prodá, pod jeho značkou jezdí.

Vedle Iveca využívá Škoda pro elektrobusy a trolejbusy i karosérie Solaris, pouze na trolejbusech pak spolupracuje i s firmou SOR.

 

1 komentář

Klikni pro vložení komentáře
  • Mno jsem zvědavý, co udělá do budoucna s takovou spoluprací koupě Škody Křetínským, který už vlastní SOR. Aneb proč by měla Škoda kupovat karoserie od konkurence, kdy může koupit doma?
    Mimochodem design toho elektrobusu je fakt hnusný. A sedačky vypadají dost nepohodlně. A fakt nechápu tu průhlednou horní část.

Newsletter

Partneři


Výběr editora