Siemens získal obří zakázku v Norsku, tamní železnici vybaví systémem ETCS

Norská železnice, ilustrační foto. Autor: Wikimedia Commons, Photo by JohnMNorská železnice, ilustrační foto. Autor: Wikimedia Commons, Photo by JohnM

Německý konglomerát Siemens získal v Norsku zakázku, která má i na jeho poměry nevídanou velikost. Správce železniční infrastruktury Bane NOR

Německý konglomerát Siemens získal v Norsku zakázku, která má i na jeho poměry nevídanou velikost. Správce železniční infrastruktury Bane NOR podepsal se Siemensem smlouvu na osazení celé norské sítě zabezpečovacím systémem ETCS 2. Včetně pětadvacetileté údržby má zakázka hodnotu 800 milionů eur (cca 20 miliard korun).

Jde o vůbec největší infrastrukturní projekt Siemensu. Firma zabezpečení celé sítě (4200 km) evropským standardem provede do roku 2034; součástí akce je i modernizace 400 přejezdů a 375 stanic. Projekt začne na severu země, kde bude první úsek uveden do provozu v roce 2022.

„Bane NOR tvoří železnici budoucnosti. A věříme, že Siemens k tomu významně přispěje,“ uvedl výkonný viceprezident norské správy železnic Sverre Kjenne. Podle něj jde o největší projekt digitalizace v Norsku. Země se rozhodla pro zavedení evropského systému v roce 2015; ETCS má v Evropě postupně nahradit zhruba dvacet národních systémů. Bane NOR chce v příštích deseti letech investovat do automatizace a digitalizace železnice dvě miliardy eur.

ETCS zavádí i Česká republika. Jako členské zemi Evropské unie jí to nařizuje už schválený takzvaný čtvrtý železniční balíček. Traťovou částí systému je zatím osazeno zhruba 250 kilometrů mezi Kolínem a Břeclaví, hlavním dodavatelem byla firma AŽD Praha. Osazení nabralo tři roky zpoždění. Problém je, že drtivá většina tuzemských vozidel systémem ETCS zatím nedisponuje.

Tagy ETCS Norsko siemens
12 komentářů