Informační technologie Infrastruktura

Siemens získal obří zakázku v Norsku, tamní železnici vybaví systémem ETCS

Norská železnice, ilustrační foto. Autor: Wikimedia Commons, Photo by JohnM
Norská železnice, ilustrační foto. Autor: Wikimedia Commons, Photo by JohnM

Německý konglomerát Siemens získal v Norsku zakázku, která má i na jeho poměry nevídanou velikost. Správce železniční infrastruktury Bane NOR podepsal se Siemensem smlouvu na osazení celé norské sítě zabezpečovacím systémem ETCS 2. Včetně pětadvacetileté údržby má zakázka hodnotu 800 milionů eur (cca 20 miliard korun).

Jde o vůbec největší infrastrukturní projekt Siemensu. Firma zabezpečení celé sítě (4200 km) evropským standardem provede do roku 2034; součástí akce je i modernizace 400 přejezdů a 375 stanic. Projekt začne na severu země, kde bude první úsek uveden do provozu v roce 2022.

„Bane NOR tvoří železnici budoucnosti. A věříme, že Siemens k tomu významně přispěje,“ uvedl výkonný viceprezident norské správy železnic Sverre Kjenne. Podle něj jde o největší projekt digitalizace v Norsku. Země se rozhodla pro zavedení evropského systému v roce 2015; ETCS má v Evropě postupně nahradit zhruba dvacet národních systémů. Bane NOR chce v příštích deseti letech investovat do automatizace a digitalizace železnice dvě miliardy eur.

ETCS zavádí i Česká republika. Jako členské zemi Evropské unie jí to nařizuje už schválený takzvaný čtvrtý železniční balíček. Traťovou částí systému je zatím osazeno zhruba 250 kilometrů mezi Kolínem a Břeclaví, hlavním dodavatelem byla firma AŽD Praha. Osazení nabralo tři roky zpoždění. Problém je, že drtivá většina tuzemských vozidel systémem ETCS zatím nedisponuje.

Štítky

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zajimalo by me jak souvisi zpozdeni AZD s nedostatkem vozidel s etcs u dopravcu?

  • Opět celé sítě. U nás se dělají modernizace zcela bez vlakového zabezpečovače.

    • Samozřejmě, u nás přeci stačí, když to bude na Švestkové dráze.

  • Která vozidla u nás jsou vybavena ETCS? Jsou to aspoň všechna nová, nebo jen dle zájmu zákazníka?

    • vectrony, traxxy a 380 určitě. Mám pocit, že Regiojet je instaloval dodatečně i do lokomotiv 162.xxx. A nové jednotky jsou tím vybavené také.

    • Přesněji některé Traxxy, některé Vectrony, Railjety, 362.166, 471.042, 151.008 a pendolína, ty ovšem v nekompatibilní verzi. Toť vše.

    • a8n: Aha, takže ani ne všechna nová vozidla pro rychlosti nad 100 km/h. Jeden by čekal, že když je to ta „budoucnost jednotné evropské železnice“, tak že to budou mít z výroby všechna vozidla, která to budou moci využít. Ještě, že dá ETCS (snadno?) instalovat dodatečně.

  • Za rok 2017 měl SIEMENS AG obrat 83 mld. €. Tedy 800 miliónů € na jeho poměry určitě není „obří“, ani zakázka „nevídané velikosti“.

    • Myslím si, že autor měl na mysli oblast infrastruktury. Siemens je totiž znám především pro výrobu vozidel.

    • Z dopisu šéfa Siemens mobility zaměstnancům: „Today I had the privilege of signing a contract of an exceptional magnitude even by Siemens standards“

    • Z pohledu Siemens mobility to zřejmě je výjimečná zakázka, z pohledu konglomerátu Siemens AG je to setina ročního obratu a jistě příjemné „přilepšení“:)

Newsletter

Partneři


Výběr editora