Železnice Zprávy

SERIÁL: Moravskoslezský kraj zadá provoz na železnici přímo jen na pět let

Nádraží Ostrava - Svinov. Foto: České dráhy
Nádraží Ostrava - Svinov. Foto: České dráhy

Deník Zdopravy.cz se ve svém nepravidelném seriálu o budoucnosti železniční dopravy v regionech přesunul z Pardubického do Moravskoslezského kraje. Ten počítá s přímým zadáním pouze na přechodnou dobu, během které se budou moci dopravci utkat v soutěži. „Byla zahájena jednání se všemi dopravci, kteří projevili zájem,“ říká mluvčí ostravského hejtmanství Nikola Birklenová.

Železniční síť v Moravskoslezském kraji. Autor: Správa železniční dopravní cesty
Železniční síť v Moravskoslezském kraji.
Autor: Správa železniční dopravní cesty

Půjde kraj cestou soutěží nebo přímého zadání?

Od začátku platnosti JŘ 2019/2020 do konce platnosti JŘ 2024/2025 má Moravskoslezský kraj v úmyslu uzavřít s dopravci Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících k zajištění dopravní obslužnosti kraje veřejnou drážní osobní dopravou na základě přímého zadání. Dále od začátku platnosti JŘ 2025/2026 má Moravskoslezský kraj v úmyslu uzavřít smlouvy s těmi dopravci, kteří na základě zadávacího – nabídkového řízení budou vybráni. A dále od začátku platnosti JŘ 2023/2024 musí Moravskoslezský kraj uzavřít smlouvu pro linku S6 v úseku Ostrava hlavní nádraží – Frýdek-Místek – Frenštát pod Radhoštěm město na trati 323 Ostrava – Valašské Meziříčí s těmi dopravci, kteří na základě zadávacího – nabídkového řízení budou vybráni.

Proč se kraj rozhodl právě pro toto řešení?

Je to rozhodnutí orgánů kraje od roku 2016, následně zveřejněné na stranách Úřednímu věstníku EU.

Komu kraj obslužnost přímo zadá?

Byla zahájena jednání se všemi dopravci, kteří projevili zájem spolupodílet se na regionální dopravě k zajištění dopravní obslužnosti Moravskoslezského kraje a jednání stále pokračují.

Počítá se s obnovou vozového parku?

Ano. Moravskoslezský kraj má zájem obnovit stávající vozový park a to ze zdrojů Operačního programu Doprava, čerpaných prostřednictvím dopravce na trať 323 Ostrava – Valašské Meziříčí – 5 vratných netrakčních souprav typu PushPull (kapacita 310) a na trať 321 Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín, Ostrava-Svinov – Ostrava-Kunčice – 9 elektrických jednotek (kapacita 240 osob).

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Docela by mne zajímalo, jestli tím zahájením „jednání se všemi dopravci, kteří projevili zájem“ se rozumí i poptávání konkrétní cenové nabídky za jeden vlakový kilometr a pokud ano, jaký je pak rozdíl mezi soutěží a tímto – de facto individuálním – nabídkovým jednáním s konkrétními vybranými dopravci ? Nebo to funguje stylem, „Hele, jako když to dáte rovnou nám teď, tak to odjezdíme za 110 Kč/vlkm, ale kdyby jste to soutěžili, tak holt bychom museli jít třeba na 90 Kč/km, protože konkurence ?

  • Smlouva jen na 5 let? To musí být docela drahý v tomto sektoru, kde návratnost investice se počítá spíše na desítky let….

  • Plus, kdyby na MD vznikl hodně komerční model a nedošlo k integraci R EC, EX do IDS kraje. Tak lidi tyto páteřní tratě nebudou moct vlastně používat, zejména na krátké vzdálenosti. Tím se jim například zmenší možnost přestupu. Nebo pojedou dýl. Nebo cena jízdenky stoupne tak, že se na vlak vykašlou. A kraj bude muset naopak přikoupit a přiobjednat další vlaky na své triko.

  • Nemůžu si pomoct, ale nevidím v tom nepodobnost se situací ohledně aerolinek, kdy jsou nízkonákladovky (GW, Arriva), a na druhé straně ČD. Nízkonákladovky splní svůj cíl, tedy odvezou cestující, a v některých případech i levněji. Na druhou stranu, práva cestujících jako že když ujede poslední přípoj, jedu taxíkem, jsou ta tam. Úschovna zavazadel na nádraží? Půjčovna kol? Možnost cestovat na jednu jízdenku z jednoho koutů republiky na druhý? IN 100, která platí prakticky na všech tratích a umožňuje mi prostě sednout do vlaku a jet, s jednou kartou za jeden poplatek? Využití výborné aplikace Můj vlak na cestu kamkoli? Úschova během přepravy?

    Tohleto všechno (a určitě jsem ještě na něco zapomněl) skončí, protože se doprava roztříští. A docela mě to trápi.

    • Určitě je na nabídce železničního dopravce nejdůležitější půjčovna kol. Mám pocit, že čtete moc Železničář, kde se podobné kulervoucí argumenty pro „národního dopravce“ vyhrabávají, kde to jde.

      „Z jednoho koutu republiky na druhý“ nejdřív podpořte čísly. Klíčové relace mají přímé spoje a na ně budete celkem logicky mít i jednu jízdenku. Stejně je třeba ve většině případů kombinovat IDS a dálkovou jízdenku, v době mobilních aplikací mě to rozhodně nezabije.

    • Nejdůležitější není, ale je to jeden z příkladů toho, na co se soukromí dopravci nejspíš vykašlou. Jinak já mám zase dojem, že příliš posloucháte Jančuru a spol., brečící, že jde liberalizace pomalu – přitom se koukněte třeba na Anglii, jak liberalizace dopadla tam. Dopravci nasadili brutální ceny a to netřeba připomínat, že na rozdíl od ČD jde výdělek takových dopravců do kapsy jejich majitelům, kteří jej nemusí použít ani na zlepšení služeb nebo vozového parku.

      Jaká čísla máte na mysli? Jinak samozřejmě, že rychlíky po nějaké budoucí soutěži MD nebudou rozkouskovány na jednotlivé dopravce. Ale problém je, že třeba každý bude mít nějakou „svou trasu“. Takže, když budu chtít jet do Brna, musím mít jednu aplikaci (třeba RJ). Do Plzně? Jasně, aplikace LE. Ústí nad Labem? Arriva. České Budějovice? GW Train. To se můj mobil zaraduje, když na to samé (tedy někam dojet) teď stačí aplikace jedna. Navíc pokud bych chtěl alespoň trochu rozumnou cenu, pak bych musel mít i účet každého z dopravců, každý má oddělený systém, tarif, způsoby vracení jízdenek… Opravdu k tomuto chceme dospět?

    • Úschovna zavazadel na nádraží? Půjčovna kol?

      Není toto job pro provozovatele nádražních budov, tedy SŽDC, resp. nájemce v těchto budovách? Proč by tohle měl zajišťovat libovolný dopravce? 😯

    • Pro Pavel:

      Je vidět, že o železniční dopravě v UK nevíte vůbec nic: dopravci nasadili brutální ceny, to ano. Ale co jste zapomněl dodat (a nebo o tom vůbec nevíte…), že mají za povinnost modernizace nádražních budov, parkovacích ploch (a spoustu dalších dílčích povinností…) a ze zisku, který přesáhne sjednaný rámec finančního plnění, musí přebytek odvádět k DfT.

      Proto je UK v modernizaci infrastruktury železniční sítě a výstavby VRT daleko, daleko před ČR.

      Vysoké ceny jízdného jsou v takovém případě nutnou daní za rozvoj železniční dopravy, která každoročně zvyšuje počty přepravených cestujících i nákladu…

    • Roman: A zvyšuje tam i podíl na celkových objemech přeprav, při tak drahém jízdném? U nás se třeba sice zvyšuje výkon, ale podíl železnice oproti silnici stále klesá, leckde ani nabízené spojení není použitelné, ruší se nakládka…

    • Pavel: Nemám pocit, že by ČD byly nějaká charita. Také si vše nechají zaplatit. A co utratily na dohánění konkurence, to ubraly na rozsahu spojů. Zejména v okrajových obdobích máte kolikrát smůlu.

  • Nedovedu si představit dopravu na hranicích kraje, která už je tak mizerná. Tedy Frenštát Valašské Meziříčí. Suchdol Hranice. Jeseník Krnov a podobně. Že by si cestující kupoval 2 předražené lístky. Tam to pak prostě půjde stejně do kopru jako na hranicích se Slovenskem. K tomu plánovaná soutěž na rychlíky Olomouc Krnov Ostrava. Nedovedu si představit, že si po zrušení rychlíku Ostrava-Jeseník v Krnově z rychlíku (Ostrava Krnov Olomouc) objednávaného MD, soutěžené metodou nejvyššího výběru jízdného, vystoupí 50 lidí a půjde si jednomu okýnku na nádraží koupit další návazný předražený lístek, s přestupem 4 minuty – jedoucích do Jeseníku, Osoblažska, Bruntálska, pokračující osobákem. Atd. Atd. Alespoň je relativně na 5 let klid. Ale již přesně zrovna nebude už možné přímé zadání pro státního dopravce. Navíc IDS je dražší než IN50. Je to 9 Kč + 1kč/km. Tedy často 1,5 Kč/km. Jako možnost pro lidi je to fajn. Ale jako povinnost ne. S in 50 34Kč 0,82Kč/km. S IDS 50 Kč 1,21Kč/km.
    Státní jízdné i kdyby platilo v kraji na OS, což nemá být povinné a navíc jestli v roce 2018 bude soutěž na Krnov, tak ještě nebude. Tam má být cena 1,35Kč/km na vzdálenosti Praha Ostrava. Takže tam to bude tak 1,5Kč/Km takže celkem.. Pokud se nepovede změnit politicky názor na MD.
    .

    • Jízdenky se budou kupovat ve vlaku, jako je tomu již nyní třeba v Jihočeském kraji bez příplatku 40,- , takže zde bych neviděl problém s tím, že budu přebíhat k okénku a zpátky. V čem souhlasím, tak bude zdražení jízdného, řádově o 15 až 20%, když pojedu přes hranice kraje a přestupovat na jiného dopravce.

    • Hlavně aby ještě vůbec nějaká „pokladní okénka“ zůstala (v provozu) …

    • Ano, když ten možný stav vymyslíte takhle blbě, tak ho samozřejmě můžete o to jednodušeji kritizovat.

      Jízdenky se dají kupovat v mobilu nebo ve vlaku, na okýnka zapomeňte – jedno „okýnko“ stojí 50-100 000 Kč měsíčně a musí mít sakra obrat, aby se vyplatilo…

    • Michal: „jedno „okýnko“ stojí 50-100 000 Kč měsíčně a musí mít sakra obrat, aby se vyplatilo…“
      No, a právě proto jsem napsal to, co jsem napsal.

    • Michal
      A vy jsi budete do mobilu instalovat nějako d. mobilní aplikaci každého dopravce zvlášť? Nebo každého kraje tedy nevím 8 aplikací?
      Já třeba ani android nemám.
      A důchodci také určitě budou štěstím nadšení.

Newsletter