Rozhovory Zprávy

Šéf Království železnic Matěj Horn: Nehrajeme si na klasickou modelařinu, hledáme nové místo

Railjet v Království železnic. Foto: Království železnic
Railjet v Království železnic. Foto: Království železnic

Vybudoval druhé největší kolejiště na světě, nečeká ale, že by na něm někdy začal vůbec vydělávat. Matěj Horn sní o tom, že pro Království železnic najde jednou lepší prostory, než má nyní v Praze na Andělu v podzemí hotelu Andel’s a je smířen s tím, že železniční modeláři se mu budou vždy spíše posmívat.

Předpokládám, že vlaky vás bavily už od dětství. Nebo se pletu?

Ne, je to tak. Pro kluky narozené v sedmdesátých letech existovaly obvykle jen dva dárky k Vánocům. Buď autodráha nebo vláčky. A já dostal vláčky, navíc táta se tomu také trošku věnoval a mě to začalo bavit. Už jako dítě jsem si vysnil, že jednou budu mít kolejiště celé republiky. Později jsem ho měl dokonce nakreslené, ale v poněkud nereálných rozměrech. Plním si ty sny až teď.

Stát se strojvedoucím vás nelákalo?

Dostal jsem se na dopravní průmyslovku do Masné i na gymnázium. Kdybych šel do Masné, je ze mě strojvedoucí, ale pak bych neměl kolejiště. Pak šly vlaky trošku stranou, ale jak se mi rozjíždělo podnikání a začal jsem vydělávat, tak jsem neměl potřebu mít zrovna o milion nebo dva víc. A tím vznikl plán na Království železnic.

Matěj Horn, šéf Království železnic. Foto: Království železnic
Matěj Horn, šéf Království železnic. Foto: Království železnic

Co bylo impulsem pro jeho založení?

Určitě Miniatur Wunderland v Hamburku, kde jsme viděli, že něco takového jde. Postavili jsme prvních 115 metrů a pak začali dál rozšiřovat, cílem je celá Česká republika. A mohl jsem ukazovat jiným, že něco takového je reálné.

Jezdíte se tam inspirovat?

Ani ne, máme vlastní vývoj, vlastní systém řízení. Ale obecně jsem rád za každé kolejiště, které vznikne, zvyšuje to povědomí o železnici.

S kým jste do projektu šel?

Seznámil jsem se s Miroslavem Plíhalem, který přišel jako investor a bavilo ho to. Vzal jsem ho do Hamburku, aby viděl, že něco takového může fungovat.

Nově už nejste akciovka, ale Ústav modelů ve vzdělávaní, zapsaný ústav. Proč ta změna?

Čím dál více se zaměřujeme na vzdělávací programy, například o bezpečnosti na železnici. Chodí sem často školy a ministerstvo školství mělo problém nás jako akciovku uznávat. Že jsme prý komerční subjekt, který vydělává. Takže jsme změnili formu, akciovka je v tuto chvíli spíše prázdná skořápka, takzvaným pachtem je teď majetek v užívání ústavu. Nicméně pokud by ústav začal vydělávat, půjde i o příjem původní firmy.

Zatím máte celkem pět krajů, který bude další?

Máme v plánu Pardubický a Královéhradecký, u nich bychom rádi spustili crowdfundingovou kampaň. A další budou postupně následovat, ale nejde vše najednou. Není reálné udělat více jak 200 metrů čtverečních za rok.

Posledním krajem je Liberecký, kde jste měli spor ohledně budovu vysílače a hotelu na Ještědu. Teď tam máte místo Ještědu jeřáb a rozestavěnou stavbu. Proč?

Ozvali se dědicové po autorovi Ještědu, že chtějí dvacet tisíc, protože je to autorské dílo. To jsme odmítli zaplatit, tak jsme budovu nejprve zakryli a pak přišli s řešením rozestavěného díla.

Jaké vztahy máte s modeláři? Řada z nich mluví o vašem projektu spíše hanlivě, že jste hračkářství.

Jsem smířen tím, že se mi část bude stále smát nebo o nás mluvit pohrdavě. My si nehrajeme na klasickou modelařinu. Nejsme kolejiště, které bychom měli sami pro sebe a jednou za rok ho ukázali na výstavě. S celou řadou z nich ale spolupracujeme. My míříme na děti, na na modeláře. I proto skončil Dům vláčků, který se snažil mít dokonalé modely, ale modeláři takový projekt neuživí. Stejně to ale není o byznysu, hlavní je, aby to přinášelo radost. V tomto mě baví vždy poslouchat, co říkají děti, ti jsou nejupřímnější.

Vás Království železnic uživí?

Pro nás je cíl udržet se kolem nuly. Investičně se nám to nikdy nevrátí, leží v tom nejméně dva miliony eur. Hlavní je pro nás nájem, ten nám dělá 70 procent nákladů. Živí mě jiné projekty, hlavně firma T-Centrum, která se zabývá marketingem a optimalizací výběrových řízení a velkých nákupů v IT.

Kolik lidí vám ročně přijde?

Každoročně kolem čtvrt milionu. Osmdesát procent jsou Češi, zbytek školy.

Není řešením zdražit vstupné?

Není. Tady panuje taková zvláštní situace, že ceny tu určuje v podstatě zoologická zahrada. To není nic proti ní, ale tak to je: když rodina ví, kolik zaplatí v zoo, je ochotná to zaplatit i u nás. Ale více ne. To zkusil jednou jeden soukromý subjekt v Praze a velmi rychle pak zase zlevnil. Tady často slyším kritiku, že jsme moc drazí, ale ti lidé nevidí, kolik vše stojí. Jedna lokomotiva vyjde nejméně na deset tisíc korun. Nemáme žádné dotace.

Modely si děláte sami nebo nakupujete?

Je to mix. Problém je, že modelové vlaky se nedělají na takovou zátěž. U nás za den najezdí tolik, co některým modelářům za celý život. Lokomotiva běžně za den ujede 4,5 kilometru, každý den musí prakticky na údržbu. Průměrná životnost je kolem šesti měsíců.

Ve výročních zprávách uvádíte, že hlavním problémem je vysoký nájem. Nebylo by lepší se přestěhovat?

Ptáte se jen pár týdnů poté, co jsme podepsali smlouvu na dalších deset let. Nájem se nám podařilo mírně snížit. Měli jsme se stěhovat na Palmovku do budovy radnice Prahy 8, jenže ta je rozestavěná a nikdo neví, co s ní bude dál. Dlouhodobě se rozhlížím ale po něčem jiném, tady to ideální není.

V čem?

Chybí nám například venkovní plocha, kam by mohli rodiče s dětmi.

Máte nějakou představu, kde by mohlo něco takového vzniknout?

Měli jsme zájem o prostory bývalé vozovny u Orionky na Vinohradech, s předchozím vedením dopravního podniku jsme jednali a byli naklonění spolupráci. Nové vedení si tam chce udělat něco samo. Pak se mi ještě líbí prostory v Praze 5 v lokalitě Dívčích hradů, kde radnice plánuje něco, čemu říkám pracovně Ladronka 2. Tam by něco takového mohlo vzniknout určitě. Jsem ale z přístupu místních politiků dost rozladěný, zvláště když vidím ten rozdíl v přístupu třeba ve Vídni.

V čem?

Domluvili jsme se tam velmi rychle, protože radnice hledá využití Prátru i na zimu. A Království železnic je něco takového, co se jim hodí. Takže začneme stavět a budovat, otevřeme v optimistické variantě příští rok na Vánoce nebo v průběhu roku 2019.

V Praze jste na nule a ve Vídni budete v zisku?

Je to o ceně nájmu. Ten je ve Vídni podstatně nižší, protože si radnice spočítala, že se jí vyplatí, aby to tam žilo a lidé utráceli za další služby. Jsou chvíle, kdy bych nejradši kolejiště z Prahy do Vídně přestěhoval a vytvořil jim tam malé Rakousko-Uhersko.

Co budete ve Vídni stavět?

Model Rakouska a jeho železnice. Budeme spolupracovat s architektem Patrikem Kotasem, pro kterého je rakouská železnice velkým koníčkem.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • cbonerailway.sk mu určite drží palce a nech sa v žiadnom prípade nevzdáva…

  • Mrzí mě, že projekty dělané s citem, jako uvedený Dům vláčků, končí v propadlišti času, ale naleštěný prd, jehož jediným účelem je vydělat peníze, přežije vše. Duch doby. Nemá to nápad (Hamburk), nemá to provedení (Dům vláčků), nemá to ani formu (kdy že to už mělo být celé hotové?), ale má to management schopný zajet do toho správného zadku, tak to pomocí škol a sponzorů udrží aspoň nulu. Akorát nevím, jestli je to v takovém případě vhodné vydávat za úspěšný a zajímavý produkt.

    • Tleskám. Lépe bych to nenapsal. Navíc toto vše v době, kdy modelařina (a manuální zručnost všeobecně) je na ústupu. Jednou z příčin nezájmu je i horší nedostupnost pro každého (nákladný koníček).

    • Uvědomujete si že takový projekt nebude asi nikdy hotový? že jenom co se někde něco dodělá, tak můžete začít předělávat začátek protože se tam něco začne kazit?

      Pokud chcete něco dělat takto velkého a pro veřejnost, tak musíte najít způsob jak to celé finančně udržet, to už není klubové kolejiště někde v zakouřeném sklepě, nebo kolektivní sbírka modulů po špajzkách co se sejdou jednou za uherský rok. Nevím, možná jste modelář, možná dokonce počítač nýtků, tak se Vám to nelíbí, ale asi tak 90 % populace (což jsem asi podstřelil) a 99 % návštěvníků se o to jestli to má nápad, nebo provedení, nebo formu, nezajímá, rodiny se jdou podívat na vláčky jezdící po něčem co napodobuje ČR. Tomu účelu to vyhovuje.

      Vy samozřejmě, jak je ostatně v Čezku (ne není to překlep) typické je, začnete mluvit o zajíždění do něčího zadku a naleštěných prdech. Bohužel asi nechápete že svět nefunguje na dobré slovo a že bohužel tady stále vládne okrádací mentalita a primitivní forma kapitalismu, k tomu obecné skrblictví, viz cena do zoo. A s tím se opravdu nedá, bez hledání cest jak to dostat alespoň na nulu, nic moc takového provozovat. Možná by si v jiné zemi dům vláčků vyjednal symbolický nájem, ale u nás se něco takového jen tak nestane.

    • Vážený pane K.S., původně se jedná o ryze komerční projekt, provázený velkohubými prohlášeními pánů Horna a Pospíšila, kterak bude celá ČR hotova tuším v roce 2014 a zařadí se to mezi top pražské atrakce. Pokud někdo přestřelil business plan, nemám důvod ho litovat a tvářit se, že za to může zdejší prostředí.

    • Vážený pane Matesi,

      je mi opravdu líto, že se Vás tak zásadně dotkla má velkohubá prohlášení a mrzí mě, že jsme neuměli předpokládat neochotu lidí utrácet za zábavu v letech po finanční krizi, následovanou 3 roky trvajícím a naprosto nečekaným posílením koruny (nájem platíme v €). A protože projekt nebyl plánován jako rychle ziskový, nebyl relativně krátce po startu na takové vlivy připraven. Tedy ano, dnes lze říci, že jsme přestřelili původní podnikatelský záměr.
      ¨
      Bohužel tou dobou nebylo po ruce moc zkušených lidí, kteří by nám s projektem podobného rázu mohli poradit a Vás jsme neznali. Tak jsme udělali chybu a její důsledky si neseme dodnes. Ano, mělo to být dávno hotové a stále není. Jsme si toho vědomi a děláme co umíme. Dle Vašich poznámek nemám nejmenších pochyb, že byste to svedl mnohem lépe, ale to vědomí nám jaksi nijak a v ničem nepomůže.Jsme a byli jsme v tom vždy sami.

      Přeji Vám vše dobré v novém roce 2018 a jsem s pozdravem

    • Na druhou stranu, ty stížnosti na vstupné trochu nechápu ze strany provozovatele. Hamburk stojí myslím 15 nebo 18 Euro pro dospělého, když si vezmu, že je to větší a známější kolejiště, tak od cca 10 Eur v Praze za plné vstupné to už není až takový rozdíl, zvláště při započítání kupní síly apod. A zajímavé je taky porovnání cen a nabídky občerstvení, docela jsem byl příjemně překvapen, když jsem se díval na nabídku a ceník v Hamburku. Tedy obligátně kromě nápojů, ty uznávám u nás vycházejí lépe než v Rakousku/Německu. Jsem zvědav, jak vysoké bude vstupné v tom Rakousku. Tam je vstup do ZOO sice dražší než v Praze (24,5 Eura vs 200 Praha, ale zase je tam násobně výhodnější permanentka (když tedy ZOO jsou nějakou srovnávací metou), ale zase třeba přímo v Prateru stojí velká část atrakcí méně než v ČR na Matějské, případně nabízí za zhruba stejnou cenu větší zážitek. Dráže tam spíše vycházejí ty jednodušší atrakce, což je dáno i Eurem a kupní silou. Třeba „blbá“ autíčka na autodromu tam stojí cca 3 eura (75 Kč) a většina atrakcí má zvýhodnění (4 jízdy za 10 Euro třeba). U nás dám prakticky stejně a jezdím daleko menší čas. To jen třeba k tomu Prateru.
      Nebo v Domu moře, který funguje bez dotací, je vstup okolo 17 Euro. Fakt jsem zvědavý, kolik se v té Vídni nasadí.
      Království se mi líbí, byl jsem tam již několikrát ať už s přáteli nebo s rodinou, ale to vstupné si myslím, že plně odpovídá, opravdu zase není tolik rodin, aby každý víkend či dva mohli jen za vstupné na nějakou atrakci zaplatit x stovek korun. Jinak chápu, že nájem příp. další náklady jsou problém, ale to zase návštěvníka až tak nemusí zajímat, ho zajímá poměr vs. cena. Proto také raději jdu do ZOO než do různých soukromých akvárií apod., protože prostě ZOO nabízí víc (a upřímně se divím, že zrovna Praha nestojí ještě více než teď).

    • Oprava: vstup do ZOO Vídeň je 18,50 pro dospělého, čili ještě o něco méně. Těch 24 bylo i s dítětem na Vienna Card (kde předpokládám bude pak i kupon na vláčky, docela to v té Vídni je populární)

    • Dobrý den, vážený pane Petře,
      díky za konstruktivní pohled na věc, cena bude na vídeňském prostoru zcela konkurenceschopná a o zařazení do Vienna Card samozřejmě stojíme, ale na to je dost času. Ještě jsme ani nekopli do země 😉

      Jen ještě krátká reakce na poměr ceny/výkon. Z vnějšího pohledu máte samozřejmě pravdu, otázkou ale je, nakolik je výše vstupného do např. do ZOO oprávněná, přihlédnete-li, kolik tyto organizace dostávají jako dotace na svůj provoz. Jsou to stovky mil. Kč ročně z našich daní…
      Tím ani na sekundu nesnižuji kvalitu pražské ZOO, také tam chodíme rádi, ale cítil jsem potřebu doplnit souvislosti.

  • S DP by se taky mohlo o něčem domluvit, nebot se tam dostat do tramvaje nebo do karosy je téměř nemožné. A co místo na nějakým nádraží?

    • Zdravím, jaké tam bývají fronty na tu 810, T3 a Karosu? Dlouho jsem tam nebyl.

    • Dobrý den, pane Jakube,
      simulátory jsou obsazené permanentně během víkendů, prázdnin a svátků,tedy v dobách největší návštěvnosti. Chcete-li si je s dětmi užit v klidu, doporučujeme odpolední hodiny všedních dnů.

Newsletter