Autobusy Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura Rozhovory

Šéf pražské MHD: Do třiceti let budou tramvaje i autobusy bez řidiče

Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna
Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna

Dopravní podnik hlavního města Prahy směřuje k autonomní mobilitě, tedy vozidlům bez řidiče. V rozhovoru pro deník E15 to uvedl šéf DPP Martin Gillar. „Začít v metru, pokračovat přes tramvaje a dostat se k autobusům. Za třicet let budou všechny tyto přepravní prostředky jezdit samy a bez řidičů,“ řekl Gillar.

Martin Gillar, DPP. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Martin Gillar, DPP.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

První krůček chce přitom pražský dopravce udělat už letos, kdy pilotně do některých tramvají zabuduje antikolizní systémy. Zařízení, které rozpozná překážku a zabrání srážce, už funguje například ve Frankfurtu nad Mohanem, kam jej dodala společnost Bombardier. Dopravní podnik také počítá s tím, že na chystané trase metra D budou jezdit vlaky bez strojvedoucího. „Na déčku bude šestnáct souprav po čtyřech vagonech. Určitě budou autonomně řízené a v tendru jsou poptávány jako bezpilotní. Následně bychom chtěli zavést autonomní provoz i na jiných trasách metra,“ uvedl Gillar v rozhovoru. Časový horizont pro rozšíření autonomního provozu v metru odhadl na deset let. Gillar v autonomní mobilitě mimo jiné vidí řešení palčivého nedostatku řidičů, který aktuálně trápí dopravce v celé republice. Pražská MHD kvůli tomu funguje první dva týdny roku v prázdninovém režimu.

Zahájení stavby metra D mezi stanicemi Písnice a Pankrác očekává manažer v roce 2019, náklady se odhadují na 40 miliard. Ještě letos chce podnik zahájit miliardový geologický průzkum.

DPP za loňský rok očekává příjmy z jízdného ve výši 3,7 miliardy, celkově bude hospodaření vykazovat přebytek 400 milionů. „Ale u podniku našeho typu je nutné brát takový hospodářský výsledek jen jako ušetřené provozní prostředky. Ale je to samozřejmě pozitivní. Každý šéf se rád pochlubí takovým výsledkem. Problém je v tom, že v letošním roce nám celkovou úsporu vezme mzdové navýšení,“ doplnil Gillar pro E15.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host

Ani autonomní provoz běžných vozidel na silnici při trvale rostoucím provozu je velmi nepravděpodobný. Rychlost vozidel by musela být z důvodu bezpečnosti podstatně snížena a tím dojde k totálnímu kolapsu dopravy. Tramvaje nebo dokonce autobusy bez řidiče je úplný nesmysl, ledaže že by dopravu řídili roboti s lidskou inteligencí.

Martin
Host
Martin

U tramvaji to neni az takovy problem, maji pevne danou drahu, min. na usecich s vlastnim telesem, ale blokovani provozu neukaznenymi chodci, auty apod. to zpomali dopravu. U tramvaji by bylo resenim uplne oddeleni od dopravnich pruhu, tedy samostatne teleso a z ulic kde je dnes kombinovana doprava auta + tram ve stejnem pruhu by musela byt automobilova doprava vyloucena – tram + pesi zona, dalsim resenim podpovrchova/nadpovrchova tramvajova trat. U autobusove a automobilove doprave to je podle me dnes nemozne, prilis mnoho rusivych momentu, nutnost cist dopravni znaceni za kazdeho pocasi, predpisove chovani ridicu a autonomnich vozu vzajemne a… Číst vice »

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

U metra si to umím v pohodě představit, u tramvají, jen pokud by jezdily po vlastních tělesech, ne uprostřed silnice. U autobusů si to vůbec neumím představit. To by ten elektronický systém s čidly musel mít i něco jako mozek, protože chování řidičů aut lze často jen stěží předvídat. Ale k zešílení bude práce disperečera, který bude mít před sebou elektrický panel s aktuálním pohybem mnoha stovek vozidel a bude muset stále zasahovat a nějaké to vozidlo zastavit. To bude na psychiatrii. Ale na druhé straně bude dobré, že konečně ta nenáviděná Drážní inspekce (nebo Úřad? nebo jak se to… Číst vice »

Martin
Host
Martin

To si veri… pac bude muset nejprve vyresit problem s automobilovou dopravou, ktera bude autonomni provoz vyrazne brzdit…
Ale u metra a zeleznice je to prakticky resitelne uz dnes…

VJ
Host
VJ

Jeden z důvodů, proč jsem vystudoval SŠ dopravku s vizí dělat strojvedoucího a nakonec jsem radši šel dělat mimo obor do obchodu, protože mi bylo jasné, že bych se upnul na práci, která za pár let nebude třeba. Upřímně řečeno, vypadá to, že budoucnost bude pěkně hnusná, skoro všichni budou dřepět v kanclech a halách řídit roboty a ven se dostane jen pár lidí.

Jan
Host
Jan

Gillar neni zadny manager.. Jen politicka loutka, ktera vi a dela zcela h.vno..
Ani se nedokaze podivat ridicum do oci a rict jim, ze pro nej jsou jen cisla.. A za jejich praci minimalni peniz, hlavne at ja z toho neco mam.. Pak me budou mit radi na magistratu.. Ty druzi me nezajimaji..
Jenze, kdyz neni zamestnanec, tak je to chyba ci? Manageru..

Jan Kubeš
Host
Jan Kubeš

Bez řidiče po silnicích ? Ha Ha Ha !!!
U metra si to dovedu představit.
HK

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

Tak u metra si to člověk nemusí představovat, to už v některých městech fungovalo před více než 15 lety.

Vlastimil
Host
Vlastimil

Tak to ten autobus s tisici čidelo8 v Praze moc daleko nedojede 😀

Peťan
Host
Peťan

A co budou v té době lidé? Uvědomujete si to? Sám víte kolik lidí dnes zaměstnává jen dopravní podnik. Je vysoká nezaměstnanost a vy těm , kteří tuhle práci ještě dělají rádi tu práci vezmete? Vysměju se vám pane Gillar až místo nám řidičů budou nadávat cestující vám, že spoj jede pozdě protože před vozem prolétne něco co způsobí zastavení soupravy. Ale neee toho vy se bát nemusíte vy už jako to prase budete mít to svoje koryto plný a budete dávno od válu pryč!

JOHNNY
Host
JOHNNY

Řidiči jsou kriticky nedostakový zboží – je minimální nezaměstnanost – kde jsi zamrznul?????? 😀
Ani za 35 000 hrubýho měsíčně to v Praze nikdo nechce dělat..!!! U metra to už dlouhodobě funguje třeba v Paříži nebo krátce i v Budapešti na nové lince M4 (ostatní 3 linky jsou špinavá rezavá tragédie). U tramvají to bude v centru trošku oříšek – a autobusů si to v Praze ještě v praxi neumím představit – ale fandím tomu 🙂

Tomáš
Host
Tomáš

Peťan: Dlouho jsem se tak nezasmál. Prý vysoká nezaměstnanost 😀😀

Honza
Host
Honza

V praxi takové věci půjde zavádět jen pomalu (nová trasa metra), u stávajících provozů se navíc nikdo nebude propouštět, ale s odchodem pracovníků v nedostatkových povoláních do důchodu se plynule přejde na autonomní vozy. Logický krok, možná dřív na železnici než v Praze. A to za dost dlouho.

K.S.
Host
K.S.

HONZA:
Kdybyste chtěl, tak to na dráze můžete zavést třeba zítra, v podstatě to co je třeba už je hotové dost dlouho. Potřebujete jenom na trať dát ekvivalent všeho co je tam teď pro lidi, ale to se už pak bavíme o unifikovaném, v podstatě pasivním, obvodu vyráběném v tisících kusů, takže levně. Pak samozřejmě vlakový část, ale to je už taky snadno řešitelné.

Tomas
Host
Tomas

Nechápu, jak se může někdo rozčilovat nad spekulací, jak to tu bude vypadat za 30 let, když za prvé to dnes neumí odhadnout nikdo a za druhé budou dotyční v té době už dost možná prdět do hlíny…

Víťa
Host
Víťa

No to se odboráři po…