Letectví Názory

Sedm důvodů, proč z Prahy ustupuje Wizz Air, když ostatní rostou. Malý trh i špatné trasy

Palubní personál Wizz Air. Foto: Wizz Air
Palubní personál Wizz Air. Foto: Wizz Air

Je to na první pohled paradox: letecká doprava po celé Evropě silně roste, v Praze loni přibylo přes patnáct procent cestujících. Wizz Air, ve středoevropském regionu už největší letecký dopravce, přesto z Prahy odchází. Zruší dvě třetiny linek a zruší svoji základnu.
Firma to oficiálně vysvětluje tím, že chce letadla přesunout na jiné, perspektivnější trhy. „Je to obchodní rozhodnutí z mnoha důvodů, dále to komentovat nebudeme,“ odpověděla mluvčí Wizz Air Sorina Ratz na dotaz, čím si vysvětlují, že ostatní v Praze rostou a Wizz Air ne.

Wizz Air do Česka přišel ve velkém po pádu SkyEurope v roce 2008, měl tu dvě bázovaná letadla. Postupně ale začal ustupovat. Wizz Air je přitom mimořádně úspěšný jako celek: za loňský rok zvýšil počty cestujících o čtvrtinu a firma počítá s další velkou expanzí.

Deník Zdopravy.cz proto sestavil po konzultací s řadou lidí z oboru 7 důvodů, proč v Česku Wizz Air příliš neuspěl.

1. Příliš malý trh

V porovnání s jinými trhy Wizz Airu je Česko relativně malé. To vedlo k tomu, že se zdejšímu byznysu až tak příliš nevěnovala, podcenila částečně marketing a nemohla rozpouštět fixní náklady do více cestujících. To ostatně potvrzují i slova jihomoravského hejtmana Bohumila Šimka, který proti Wizz Airu vystoupil loni poté, co firma oznámila konec v Brně. „Jen to potvrzuje slova obchodního ředitele George Michaloupolose, který nám vloni na jaře na jednání o leteckých linkách z Brna sdělil, že Česká republika je pro ně nezajímavou destinací,“ uvedl Šimek na svém facebookovém profilu.

2. Špatné trasy a letové řády

Wizz Air neměl příliš dobrou ruku při volbách tras, kam z Prahy létal. S odstupem času se ukázaly jako životaschopné prakticky jen dvě, které zůstanou v Praze i nadále (třetí do Gruzie teprve začne). Spojení do italského Bari se ukázalo jako zajímavá linka jak pro české dovolenkáře k moři, tak italské návštěvníky Česka. Londýn bývá u aerolinek jistotou, na letiště Luton navíc nikdo jiný z Prahy nelétá. Některé trasy jsou už jasným omylem, jak se ukazuje například u izraelského Eilatu, který je opakovaně nabízen za mimořádně podnákladové ceny. Více než čtyřhodinový let nabízí aerolinka běžně pod tisíc korun. U řady jiných atraktivních destinací (například Barcelona) firma narazila na špatně postavené letové řády (malá frekvence letů či odlety brzy ráno). Prakticky všechny destinace, z kterých se Wizz Air stáhl, nahradil jiný dopravce, který na lince zůstal, často s vyšší frekvencí letů.

3. Nepochopení trhu

Praha je pro aerolinky unikátní destinací, kde mohou zaplnit velmi dobře letadla jak českými turisty, tak návštěvníky, kteří letí do Prahy na dovolenou či prodloužený víkend. Praha je zejména pro západoevropské turisty magnetem, to ale vyžaduje pro aerolinku pracovat s incomingovým trhem. Na ten se firma ale v podstatě vykašlala. Stejně tak firma do značné míry ignorovala marketing v Česku a zapomněla lidem vysvětlit své výhody, například jednu z nejmladších flotil či na řadě letů české posádky.

4. Jiní zákazníci než na hlavních trzích

Wizz Air vyrostl hlavně na přepravě lidí ze střední a východní Evropy na západ za prací. Proto je tak silný v Polsku, na Ukrajině či Rumunsku. V Česku je ale trh jiný. Na Ruzyň přišel v době, kdy trh s gastarbeitery byl u nás už minimální a lety do Velké Británie, kam mířilo nejvíce lidí, měly obsazené už jiní dopravci.

5. Zavazadlová politika

I když jde už o minulost, Wizz Air svoji politiku ultra low cost dopravce dotáhl do rozměrů, kdy jen za cenu letenky létal opravdu jen ten s hodně úsporným zavazadlem. Firma měla výrazně nižší povolený rozměr pro bezplatnou přepravu palubního zavazadla, za větší se už muselo platit. I když později dopravce limit zvýšil, i teď je povolená velikost nejnižší v Evropě.

6. Letištní poplatky

Wizz Air s oblibou stěžoval na vysoké poplatky v Praze. Není se co divit, je zvyklý, že jinde mu vyšli vstříc a zlevnili mu. V Praze ale na jasně stanovené slevy nedosáhl a tak pro něj může být provoz v Praze v porovnání s jinými letišti drahý.

7. Základna s jedním letadlem nemá smysl

Platit bázi s jedním letadlem není levné, fixní náklady jsou vysoké. I proto se jeví jako logištější Prahu zcela neopustit, ale létat sem z jiných základen.

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Marty-t2
Host
Marty-t2

Růst hospodářství za poslední rok +5pct, nárůst pasažérů na letišti +15pct, zpevnění koruny vůči EUR (=nárůst kupní síly českých zákazníků) +8pct , pokles nezaměstnanosti v ČR o jedno procento – jestli takto vypadá neperspektivní trh tak Země je placka a táhnou ji sloni… Poplatky, úplatky samospráv – to je jen oč Wizzairu běží…

mikiqex
Host
mikiqex

Stále doufám, že bod číslo 6 jednou vyřeší ty Vodochody. Teď se to zase trochu hnulo, brzdí je vůbec ještě něco?

Jen tak
Host
Jen tak

Vodochody vyresi leccos… nicmene zrovna co se bodu (6) tyka, tak tam nemaji co resit.

ruzyne nepatri mezi nejak draha letiste. To jen ryanair a wizz pindaj , protoze jsou z tehch svych obvyklych zapadakovych letist v polich zvykli, ze letiste pred nimi padaji na kolena.

Praha to nepotrebuje, takze jim nabizela jen incentivy za nove trasy – tak jak jsou čv ceniku.

Martin S.
Host
Martin S.

Přesně tak.