Autobusy Komentáře Názory Zprávy

Sedm důvodů, proč FlixBus v Česku neporáží RegioJet

Flixbus versus Regiojet. Kdo nakonec bude ten vzadu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Flixbus versus Regiojet. Kdo nakonec bude ten vzadu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Od zítřka vstupuje v platnost nový jízdní řád FlixBusu. Více než čtvrt roku po jeho vstupu na české vnitrostátní linky přináší překvapení: namísto další expanze firma brzdí a ruší část spojůAutobusový souboj roku na dálkových trasách mezi žlutým RegioJetem a zeleným FlixBusem tak po prvním kole končí možná nečekaným vítězstvím firmy Radima Jančury. Souboj obou dopravcům zažívám tři měsíce na vlastní kůži mezi Libercem a Prahou. Proč se FlixBusu v Česku nedaří porazit RegioJet, když nabízí lepší autobusy a nižší ceny?

1. Unáhlený start. FlixBus vyjel s velkou slávou, ačkoliv neměl vše připravené. Chyběly mu záložní autobusy, řidiči bloudili a výsledkem byla ostuda a šílené historky o hodinových zpožděních či řidičích, kterým museli cestující radit. A šéf firmy Pavel Prouza mezitím vykládal v časopisech, co si rád dává k obědu. Image značky je dostatečně zničena hned na úvod.

2. Marketing. Při startu FlixBus oblepil reklamou zejména okolí Florence, na jiná města ale zřejmě už nezbylo. Výsledkem je, že spousta lidí o značce stále neví. Na obsazenosti, i když lepšící se, je to vidět. Zatímco žluté autobusy jsou plné, zelené ve stejný čas často jedou poloprázdné a působí spíše jako posila RegioJetu.

3. Nejasné řízení. Zatímco RegioJet je stále spíše „one man show“ Radima Jančury, v případě FlixBusu do byznysu mluví hned tři různé strany: mnichovská centrála, české zastoupení vedené Pavlem Prouzou a do toho ještě Pavel Steiner, majitel dopravce Umbrella, která pro FlixBus jezdí v Česku nejvíce. Zatímco RegioJet pálí nebo vydělává peníze jen Jančurovi, FlixBus několika movitých investorů, kteří spoléhají zjevně hlavně na tabulky a líbivé prezentace.

4. Neznalost trhu. FlixBus je globální značkou, která je přesvědčena, že to co funguje v Německu, zabere i v Česku. Tak to zjevně nefunguje. Po třech měsících není schopná firma například vymyslet storno jízdenky zdarma a stále účtuje 25 korun za každou zrušenou rezervaci. Což je, například mezi Prahou a Libercem, i polovina ceny jízdenky. (Společnost v reakci na komentář uvedla, že od 30. listopadu poskytuje českým zákazníkům možnost stornovat jízdenku bezplatně, pozn. red.) Byznysu FlixBusu se věnují lidé, kteří s pravidelnou autobusovou dopravou nemají reálné zkušenosti. Poznat to jde i v detailech: ani den před startem nového jízdního řádu není v celostátním informačním systému nový nahraný.

5. Reakce RegioJetu a káva nade vše. Jančura vykreslil po startu FlixBusu v několika rozhovorech obraz chudáka, kterého přišel velký nadnárodní obr zničit, a současně spustil kampaň, ve které zdůraznil, že je českou firmou. A také hned přišel s vylepšeními: někde zlevnil, stornovat jízdenku jde najednou do 15 minut. K tomu pár slibů o vylepšení wifi či vyndání jedné řady sedaček. A i když to pro spoustu lidí může být nepochopitelné, stále velká část si volí RegioJet i kvůli kávě a novinám zdarma. Výsledek: RegioJetu cestující neubyli.

6. Jízdní řád. Snad s výjimkou spojení Praha – Brno jsou jízdní řády nastavené hlavně pro ty, kteří dojíždějí ráno do Prahy a navečer zpět. Mezitím jako by cestující neexistovali. Navíc nyní po prořídnutí jízdního řádu zřejmě vrátí FlixBus část cestujících, které už naučil jezdit v určité časy, zpátky do náruče RegioJetu. Místo zahuštění provozu se vymýšlejí spojení typu Brno – Letiště Václava Havla. Skupina cestujících z Brna, kteří namísto letu z bližší Vídně zariskují cestu po D1 do Prahy, bude jistě obrovská.

7. Tradice. Češi jsou konzervativní a se „žluťákem“ jezdí dlouhá léta. Někdejší studenti s ním naučili jezdit své rodiče a nyní to učí i své děti. Žádný dopravce to nebude mít proti RegioJetu lehké a FlixBus ztrácí body hned na začátku třeba složitějším rezervačním a platebním systémem.

Autor tohoto textu za poslední tři měsíce jezdí mezi Prahou a Libercem výrazně častěji s FlixBusem. Nejen kvůli nižší ceně, ale i pohodlí a funkční wifi. Za několik desítek jízd nikdy nebyl autobus tak plný, aby neseděl sám.

Štítky

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • V každém Flixbusu je minimálně jeden podsedák. RegioJet veme každé malé dítě, sedačku nemá žádnou a cestující jsou spokojeni, ale jen do té doby než se stane neštěstí, pak to cestující začne řešit žalobou na dopravce/řidiče a bude žádat odškodnění…

  • Doplnil bych, že Flixbus je obtížně použitelný při cestování s dítětem – povinně chce autosedačku. Komu by se jí chtělo na autobusák vláčet?

    • V každém Flixbusubusu je minimálně jeden podsedák. RegioJet veme každé malé dítě, sedačku nemá žádnou a cestující jsou spokojeni, ale jen do té doby než se stane neštěstí, pak to cestující začne řešit žalobou na dopravce/řidiče a bude žádat odškodnění…

    • V každém Flixbusu je minimálně jeden podsedák. RegioJet veme každé malé dítě, sedačku nemá žádnou a cestující jsou spokojeni, ale jen do té doby než se stane neštěstí, pak to cestující začne řešit žalobou na dopravce/řidiče a bude žádat odškodnění.

  • Někdy takové podnikání nechápu. Autobus jako kráva, štreka 300-400km, a počet cestujících v něm, by se pohodlně vešel do minibusu. Ale jakže je to přísloví? Hamty hamty, ať mám víc než tamty? A podle toho to asi tak nějak i vypadá.

    • Příjde na to kdy a kam. Nedávno jsme chtěli v sobotu s Flixem z ČB do Prahy a v domnění, že u nich bude obsazenost malá, jsme ani nezkoušeli rezervaci.
      O to větší „překvápko“ bylo, když bus dojel skoro plnej z ČK a nastoupili jen ti, co měli rezervačku.
      Nám se řidič velice slušně omluvil a museli jsme s LE 🙂

  • Jančura stejně mluvil o vyndání jen 4 sedaček!
    FlixBus co jezdí s třínápravovými nepatrovými Scaniemi tak v nich má o 10 sedaček méně!!!
    Identický rozměr interiéru a Jančura 63 a Flix 53 míst.
    Paráda cestovat s Flixem!!!

    • Ten prostor je fakt zásadní výhoda, akorát to budou muset líp prodat. Navíc bude kvalitativní rozdíl i Scania/Setra vs. Irizar, ale o tom by mohl něco říct někdo informovanější.

  • Ani za tu blbou korunu bych s nima nejel. Stačí si přečíst recenze na fb a jinde na internetu. To riziko, že bych čekal na blbé zastávce, autobus nepřijel, nebo by ořijel extrémně zpoždění je tak velké, že mi to za to vůbec nestojí (hlavně když se dá jet za 200 s jistotou).

    • První týdny to byl opravdu otřes. Z posledních asi cca 12-14 jízd na Praha – Brno, si nemám na co stěžovat.
      Tedy ano, jednou nešlo vůbec připojení.

      Celkem je vidět snaha ze strany Deštníků, žehlit to , co posr… na centrále Flixu.
      Docela mě překvapila vysoká úroveň práce řidičů, ať se jedná o samotný řízení, tak co se komunikace s cestošama týká.
      Bohužel ALE, nevím jak jsou nastavený new JŘ, ale to čekání, až bude moct bus vyjet kvůli bez. přestávce, by se jistě dalo řešit jinak.
      Třeba už to mají vyřešený, nechám se překvapit:).
      (Nepočítám u hodnocení první jízdu, která skončila pod mostem u Ronda).

    • Jenže chudina co si nechá kvůli 10 Kč vrtat koleno na cenu slyší…

  • No prostě a stručně jsme mohli poslední měsíce sledovat něco, co bych neuvěřil, že je možné. Spektakulární prohru „velké evropské značky“ následkem totálního a bezprecedentního amatérismu v celé řadě ohledů najednou.
    Nemám nejmenší tušení, jestli to podobně vypadalo (popř. dosud vypadá) i „na Západě“. Každopádně pokud jsou tam srovnatelné ceny a srovnatelný přístup, tak jediný důvod, proč FlixBus může ještě existovat, bych hledal v naprosto přemrštěných cenách tamní železnice. Asi si neuvědomili, že zde nebudou mít výhodu X-krát levnějšího jízdného, pro které cestující ledacos strpí.

    No, buď to někdy příští rok zpětně prohlásí za „zkušební provoz“ nebo tak něco, a pokusí se o „nový začátek“, nebo je to jen otázka, jak dlouho je „rozjezd“ bude bavit dotovat bez naděje na zlepšení.

    • Hlavně si myslím, že ceny vlaků na západě jsou vysoké a autobusová doprava ve stavu před nástupem Student agency na Český trh, to jest, jezdilo se v nějaké časy v podstatě historicky, autobusy sloužili jako doplněk vlaků a nerozvinute služby v autobusech (občerstvení, součástí lístků automaticky mistenka), nízké využití autobusů (6 – 8 hodin denně).
      V České republice po nástupu Jancury se tohle změnilo. Připomíná mi to nástup google v Čr proti Seznamu. Zatímco ve většině zemi daného segmentu se jednalo o zlepšení kvality služby v České republice je to standardem, proto je flixbus pouze doplněk R egiojetu.

  • Já doplňuji: Neoznačené zastávky Flinkbusu. Domácí i mezinárodní. Na jejich FB stránce je spousta stiznosti o tom, že bus nejel a odpoveď Flinkbusu je pokaždé, že bus jel a cestující čekali na špatně zastávce. Start se jim nepovedl vůbec, osobně jsem jel Flinkbusem do Českých Budějovic z Prahy 5 (!!!) hodin, cesta trvá bezne 2 hodiny. Řidič přijel pozdě, pak dělal přestávku, pak bloudil, pak zase bloudil, pak zase bloudil a pak dojel do CB. :((( Otřes.

  • Jako provozavatel malinkého blogu radicestujeme.eu musím říct, že Flixbus buduje vztah vůči médiím docela svědomitě, když mají akční nabídku tak jejich markeťák pošle dopředu osobní email s prosbou o zveřejnění promo akce, pak další doplňující a pak oznámení spuštění akce. Nakonec ještě v dalším emailu pochválí již publikovaný článek. Student agency, Le, Eurolines nic takového nedělaj.

    • Nám chodí od všech jmenovaných firem… až na LE… všechny informace o podobných akcích standardně jako tiskové zprávy ve chvíli zahájení.

  • btw, viděl už někdo autobus Regiojetu s těmi vyndanými sedačkami? Nebo když se zjistilo, že Flixbus není tak silný jak se zdálo, tak se na to pozapomnělo?

    • Radima představa byla že by se vše na 200 autobusech stihlo za cca 6 týdnů. Bohužel po setkání s Irizarem, Molpirem (výrobce obrazovek), Volvem a Scánií je tato akce stále ve formě úvah bez jasného řešení.

      Řeší se poblémy s odpovědností za záruku (Irizar vs Volvo / Scania), s výrobcem sedadel pro Irizar (součástí akce má být reklamace všech sedáků a područek u i8), s Molpirem (musel by pár měsíců vyhradit jen na demontáže/montáže obrazovek) a jak z logistického hlediska danou akci provést (kde vzít odpovídající zázemí na tyto úpravy). Celá akce by musela být provedena během pár měsíců, protože jak minulost ukazuje, tak provozovat různé autobusy s různým počtem sedadel je dlouhodobě špatné (v případě poruchy máte jiný autobus s méně místy).

      Osobně si myslím, že pokud se v tomto ohledu něco změní, tak možná následující objednávky autobusů. Do stávajích autobusů už nemá smysl moc investovat i vzhledem k tomu jaké nájezdy ty autobusy mají.

  • Regiojet má slušně pokryté i některé regionální spojení, kde Flixbus není buď vůbec nebo jen formou předražených mezinárodních spojů, u kterých je riziko zpoždění o dost větší než u Regiojetu.
    Možná bych do článku jako negativum Flixbusu dodal i naprosto neschopnout zákaznickou podporu / linku, která se extra nelepší ani po několika měsících. K tomu i menší věci, jako nemožnost rezervace konkrétních sedaček (výmluvy na různé typy autobusů neberu, kdyby se chtělo, tak to jde alespoň částečně)
    Na druhou stranu, možná by se slušelo napsat, že i Regiojet dost omezuje včetně Brno – Praha.

    • Jenže na trase Praha – Brno – Vídeň/Bratislava Regiojet nasazuje vlaky, takže se snaží přesunout lidi do vlaků. Jen mám pocit jestli se mu vyplatí jezdit do Bratislavi či Brno s pěti vagóny.

    • Premrstene??? Brno Praha u ridice… flixbus 149… regiojet 199…??

  • Aji kdybych si měl připlatit, tak flixbusem nepojedu. Kdyby odváděl daně v čr tak ano, nebot není vše jen o pěnězích ihned, ale třeba za pár roků.

    • Je videt, ze Radimek ti slusne vymetl hlavicku 😂 vzhledem k tomu, ze pro Flix v Cesku jezdi Umbrella, ktera je ceskou spolecnosti, tak asi tezko bude odvadet dane v Nemecku.

Newsletter