Šance pro lokomotivy ze Škody? Poláci vypsali soutěž až na 30 strojů

Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhyLokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy

Zatímco Bombardier a Siemens prodávají své vícesystémové lokomotivy už po stovkách, lokomotiva 109E z produkce Škody Transportation je zatím obchodně

Zatímco Bombardier a Siemens prodávají své vícesystémové lokomotivy už po stovkách, lokomotiva 109E z produkce Škody Transportation je zatím obchodně propadák. Mohlo by se to změnit: v Polsku se rozběhla velká soutěž na nové lokomotivy.

Polský státem vlastněný dopravce PKP Intercity vypsal soutěž na dodávku 20 elektrických lokomotiv s opcí na dalších deset. Vyplývá to z informací zveřejněném v evropském věstníku veřejných zakázek.

„V současnosti analyzujeme zadání soutěže, poté se rozhodneme, zda nabídku podáme,“ řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. V Polsku přitom firma umí uspět, což ukázal nedávný tendr na dodávku tramvají pro Varšavu. Škoda ho vyhrála, ale zadavatel zjistil, že na tramvaje nemá peníze.

Polský dopravce poptává lokomotivy s rychlostí nejméně 160 kilometrů v hodině, což škodovácká lokomotiva splňuje. Cena má v tendru váhu jen 35 %, dále rozhoduje například rychlost dodávky i rychlost lokomotivy. Kritéria původně vylučovala domácí výrobce Pesa a Newag, ti ale podali stížnost a státní dopravce změnil zadávací dokumentaci. Uzávěrka přihlášek je 30. 9. letošního roku.

Škodu vývoj nové lokomotivy stál miliardy korun, dosud příliš úspěšná není. Kromě dvacítky lokomotiv pro České dráhy a dvou pro ZSSK ještě dokončuje šestici lokomotiv řady 102 pro Deutsche Bahn, které koncepčně vychází ze stroje 109E. V případě Českých drah šlo po započítání platby za prohranou arbitráž o nejdražší lokomotivy světa. Škoda sice získala od Českých drah miliardu korun navíc, image firmy v očích laické i odborné veřejnosti ale tímto sporem značně utrpělo.

Tagy newag pesa pkp intercity Škoda Transportation
2 komentáře