Železnice Zprávy

Šance pro lokomotivy ze Škody? Poláci vypsali soutěž až na 30 strojů

Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy
Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy

Zatímco Bombardier a Siemens prodávají své vícesystémové lokomotivy už po stovkách, lokomotiva 109E z produkce Škody Transportation je zatím obchodně propadák. Mohlo by se to změnit: v Polsku se rozběhla velká soutěž na nové lokomotivy.

Polský státem vlastněný dopravce PKP Intercity vypsal soutěž na dodávku 20 elektrických lokomotiv s opcí na dalších deset. Vyplývá to z informací zveřejněném v evropském věstníku veřejných zakázek.

„V současnosti analyzujeme zadání soutěže, poté se rozhodneme, zda nabídku podáme,“ řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. V Polsku přitom firma umí uspět, což ukázal nedávný tendr na dodávku tramvají pro Varšavu. Škoda ho vyhrála, ale zadavatel zjistil, že na tramvaje nemá peníze.

Polský dopravce poptává lokomotivy s rychlostí nejméně 160 kilometrů v hodině, což škodovácká lokomotiva splňuje. Cena má v tendru váhu jen 35 %, dále rozhoduje například rychlost dodávky i rychlost lokomotivy. Kritéria původně vylučovala domácí výrobce Pesa a Newag, ti ale podali stížnost a státní dopravce změnil zadávací dokumentaci. Uzávěrka přihlášek je 30. 9. letošního roku.

Škodu vývoj nové lokomotivy stál miliardy korun, dosud příliš úspěšná není. Kromě dvacítky lokomotiv pro České dráhy a dvou pro ZSSK ještě dokončuje šestici lokomotiv řady 102 pro Deutsche Bahn, které koncepčně vychází ze stroje 109E. V případě Českých drah šlo po započítání platby za prohranou arbitráž o nejdražší lokomotivy světa. Škoda sice získala od Českých drah miliardu korun navíc, image firmy v očích laické i odborné veřejnosti ale tímto sporem značně utrpělo.

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Tak úspěch by to byl kdyby se podařilo Škodovce uspět v Polsku.Ale je tam velká konkurece v podobě firem Pesa a Newag kterým se podařilo v nedávné době vyrobit velice zajímavé a vysoce moderní lokomotivy.

  • Doufejme že to vyjde, Z pohledu Polska by byla nejspíš zajímavá pro spoje do Vídně či Bratislavy/Budapešti, samozřejmě na jízdy do Prahy či jako vnitrostátní. Pokud by je nasazovali na tratě do Vídně, pak by se mohlo několik našich lokomotiv uvolnit, jedna by pak mohla v Břeclavi tvořit zálohu místo 363 což by mělo pozitivní dopad na případná zpoždění vlaků EC a Railjet. pokud přijedou s neschopnou lokomotivou či lokomotivou která dál za BV nesmí.

    Je velká škoda že se Škoda se Siemensem nezvládla domluvit na tom aby 109E byly schopné komunikovat s railjety. Možná teď když není v ohrožení žádná zakázka na soupravy by se dalo jednat znova, jsme přece jen zase o X let dále, takže by to možná mohlo vyjít.