Cestovní ruch Reportáže Železnice Zprávy

Zeleno-oranžovými vlaky na Šumavu: Jízdenka z automatu, wi-fi a chybějící stoleček

Vlak GW Trainu odjíždí z Černého Kříže do Volar. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak GW Trainu odjíždí z Černého Kříže do Volar. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V neděli nastala železniční událost roku, když společnost GW Train Regio převzala díky vítězství v tendru Jihočeského kraje provoz na šumavských tratích. Jde o zhruba 20 procent železničních výkonů v jižních Čechách; žádnému jinému soukromníkovi se dosud v tuzemsku tak zásadní průnik do závazku veřejné služby nepodařil. Redaktor deníku Zdopravy.cz nabízí jen malou reportážní výseč z nedělního dění. 

Pro cestu na šumavský Černý Kříž volím v neděli vlak s odjezdem v 10:29 z Českých Budějovic. Okouněl jsem ale už u předchozího vlaku (8:13), abych odchytil na pár slov majitele GW Trainu (a Jihotransu) Roberta Krigara. Má kruhy pod očima, prý byl dlouho do noci ve Volarech, kde firma buduje zázemí pro vlaky i zaměstnance. A míří tam znovu, vesměs nepoznán. Žádná ceremonie se nekoná.

Cvičně si tedy kupuji v prvním vlaku z Budějovic jízdenku v automatu a mizím do tepla haly, kde se u pokladny firmy vytvořila fronta. Automat má jednoduché ovládání s velkými ikonami, jen mě trochu zmátlo, že stanice jsou řazeny podle abecedy a nikoliv podle pořadí na trati. Svojí konečnou jsem původně hledal na konci seznamu, byla hned na začátku. Abeceda je ale asi logičtější, ne každý ví, kde ta jeho stanice přesně leží. Platba kartou je otázka sekundy (lze platit i hotově). Později na trati jsem nicméně viděl cestující, kterým dal automat zabrat, čímž způsobil frontu a nevrlost ostatních. Než se vše vyřešilo, byl vlak v další stanici nebo ještě dál. Asi to chce trochu cviku, případně si koupit jízdenku v e-shopu.

Cena za zpáteční jízdenku činí 193 korun (2 x 88 km). Před dvěma týdny jsem jezdil levněji, když jsem si koupil celodenní jízdenku ČD pro Jihočeský kraj za 179 korun. Na druhou stranu mi u GW Trainu vyhovuje jasný tarif bez zákaznických karet a nejrůznějších zákoutí. Prostě přijdu a jedu na výlet. Co je ale horší, ze šumavských stanic si jízdenku kamkoli nekoupíte. Dle mého je to chyba kraje. Na Šumavě lze ovšem využít i celodenní jihočeskou jízdenku Jikordu (organizátor dopravy) za 250 korun. Právě tou se prokazuje šéf Jikordu Jiří Borovka a paní průvodčí na ní zprvu nevěřícně kouká, než ji po delším zkoumání uzná. Průvodčí je tu dnes zcela výjimečně, převeleli ji sem z Karlových Varů, aby cestujícím radila. Je milá a má dobrou náladu. „Jinak budou chodit revizoři a budou přísní,“ varuje.

Někteří cestující jedou na vánoční trhy do Krumlova, jiní se přišli záměrně svézt novým vlakem. Za Krumlovem se vlak vyprazdňuje a někde od Nové Pece už jedu sám s malou dcerou. Právě jí nejvíc vyhovují obrovská okna (pro šumavská panoramata ideální), jejichž spodní okraj je téměř na úrovni sedáku sedaček. Ty jsou pohodlné, na nějakou velkou práci na počítači ale místo není. Bezproblémová wi-fi tak bude sloužit asi hlavně na mobilech. Po příjemné procházce kolem stanice na Černém Kříži, kterou obývá několik koček, přijíždí zdvojená souprava od Volar s dvanáctiminutovým zpožděním. Rozpojení trvá několik sekund, polovina pokračuje do Nového Údolí, druhá je naše a míří do Budějovic. „Mají hezké koše, chybí závěsy a stoleček,“ komentuje dcera. S tím stolečkem má tedy pravdu, kávu musím držet v ruce. Pivo nemám, ale dovedu si představit, že řada turistů se bez něj neobejde.

Je znát, že náš strojvedoucí je vyznavačem razantnějšího stylu jízdy a vlak nešetří; do Budějovic stahuje zpoždění na pět minut, ačkoliv téměř na každé zastávce na znamení někdo mává. Strojvedoucí (odhadem třicátník) říká, že přišel na Šumavu za klidnějším životem od Metransu. Je Budějovičan a tak přestup bere i jako návrat domů. Jednotku si ze svého fírovského pohledu nemůže vynachválit. Já bych na ní kromě chybějících stolečků pár much našel, třeba že je trochu hlučná, občas sebou hází a šumavský mráz vniká po otevření dveří do celého vozidla. Jde ale konec konců „jen“ o lokálku pro přesuny na kratší vzdálenosti, řada cestujících jede pár stanic a hubertus si ani nesundá. Topení navíc situaci po zavření dveří celkem zvládá, nejtepleji je nicméně na záchodě. Ten odpovídá 21. století. Jeho dveře je ale třeba pořádně zajistit zevnitř, což neučinila paní, kterou jsem uprostřed potřeby překvapil. Těžko říci, pro koho to byl větší šok, od neděle ale žiji ve strachu z kampaně MeToo.

Od Krumlova je jednotka plná, lidé jedou i na stojáka. Podle prvního dne ale nelze soudit, řada cestujících je tady jen proto, aby zeleno-oranžový vlak vyzkoušela. Mísí se s mládeží, která se vrací na koleje a internáty, soudě dle přístrojů v rukách jede wifina naplno. Něco takového zatím marně vyhlížím v mezinárodních Jižních expresech. Dcera už je netrpělivá a tak sleduje na obrazovce každou zastávku. Informační systém je třeba ocenit.

Na závěr by tu asi mělo být srovnání s předchozím dopravcem. K tomu se ale nemám. Za prvé je na něj brzy, za druhé jako sváteční návštěvník Šumavy zdaleka nevím, jak to na místních třech tratích chodilo a bude chodit. To posoudí lidé, kteří tudy jezdí pravidelně, třeba do práce. Já jsem si výlet sem skvěle užil s „osmsetdesítkou“ (má stoleček), pohodlným velkým motorákem 842 i RegioSprinterem.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Oskare, pokud by jelo ČD bez dotace, tak by jim v tom nikdo nezabránil, na to mají plné právo. Ale Ty si myslíš, že ČD vypraví vlak na lokálce jen tak bez nastavené ruky? To je teda velmi naivní představa hraničící s pohádkovým sněním.

    Jedině snad nějaký historický vlak – parní nebo Hurvínek (M131), ale v těch je jízdné mnohem vyšší než v běžném osobáku, ale tyto valky nenaplní běžní cestující ani rekreanti a turisté, ale jenom úzký okruh železničních fandů a nadšenců.

    • Myslím si, že by Ministerstvo dopravy mělo objednat u ČD alespoň 2 expresy/ rychlíky z Prahy do Krumlova a zpět. Nyní mi ta souprava přijde dost nevyužitá. Do ČK přijede v 10.55 hod a zpátky jede ve 14.07 hod, to je přes 3 hodiny čekání. Mohl by 1 spoj do Prahy z ČK jet dopoledne a 1 odpoledne.

  • Za ty kompenzace nemůže Regiojet ani LEO. Když stát nařídil nesmyslné slevy i v komerčních vlacích u neregulovaného jízdného (tam by žádné neměly být), tak dopravce to musí respektovat, ať chce nebo nechce. A z levného jízdného komerčních dopravců mi připadá špatné dávat ještě další slevu, kterou pak kompenzuje ministerstvo a tím zbytečně rostou státní výdaje.
    Naopak u nekompenzovaných slev – tj. důchodců je Regiojet mnohem vstřícnější jak ČD, stačí občanský průkaz (nad 60 let) a žádná další zbytečná INkarta jak u ČD, jako by těch předražených modrých nesmyslů už nebylo dost a hlavně u lidí starších 70 let, tam už tu kartu In důchodce považuji za šikanu.

    Už jsem několikrát slyšel názor, že ČD se těchto lokálek vzdaly úmyslně. Ani bych se tomu moc nedivil, o takové lokálky ČD fakt nestojí. Před několika léty také úplně bez boje předali trať Liberec – Zittau Vogtlanbahnu.

  • jizdenka z automatu taky sem ji zvlad ale to se ji kupoval v nemecku bad schandau a taky umi kazdy treti slovo nemecky a on se nesmi clovek bat si to zkusit vsechno se da naucit jen se toho nebat

  • Tak to jsem rád, že reakce jsou zatím víceméně pozitivní. Když jsem ten vlak poprví viděl, tak sem čekal, že to bude pěknej kostitřas a lidi z toho budou spíš naštvaný. Přecejenom na první pohled je ten vlak ještě menší než Regionova. Tak ať se daří!

  • ja tim jel do Varů – super vlacek- kam se hrabe CD – krsne hravy oranzovy vesely .. 🙂

    • Úbytek spojů na trasách JČ jistě přebohatě vykompenzuje „krásný hravý oranžový veselý“ vláček. Napadlo mě, že by vlastně stačilo jej přistavit k prvnímu perónu v ČB a cestující (v JČ spíše diváci) by se mu chodili obdivovat. Nebo spíše jezdili auty, město je zcela prázdné a individuální doprava se pro JČ kraj hodí nejlépe (čti „rozvojový“ plán uveřejněný na stánkách JIKORDu – autoři Borovka, Žemlička). Kraj by opět ušetřil (jako už mnohokrát, naposled právě na „vylepšených“ trasách – 6 %) a mohl další přebytek rozdělovat mezi potřebné provinční politiky. Recept mají již od Zimolova vykutáleného šibalství na špitálech. Třeba časem nasadí jinde ještě lepší vlaky a zároveň jich ještě více škrtnou…. Pravá Jihočeská logika – taková kapsářská.

    • Ono to mnohdy nevozí ani těch 40 lidí, takže „tramvaj“ zatím bohatě stačí.

    • Mimo hlavní výletnické sezóny to asi stačit bude, a protože většina běžných lidí vidí na prvním místě, že je to „nové a vesele barevné“, tak se jim to asi bude aspoň zpočátku i líbit. Krigar ovšem má, pokud vím, těch vozidel jen asi 11, a s tím se v létě nemůže kapacitě, kterou nabízely ČD, srovnat ani náhodou – a to je navíc jízdní řád proti předchozímu dost redukovaný. Navíc ani „kolovozy“ s manipulantem nejsou ideálním řešením – ty ostatně vznikly před asi 20 roky v letní sezóně (tehdy vymontováním sedaček z několika „Bafíků“) právě na trati České Budějovice – Černý Kříž – …, a už tehdy se ukázalo, že to situaci neřeší, protože jakákoli větší skupina cyklistů dokázala nakládkou či vykládkou svých bicyklů v mezilehlé zastávce rozvrátit jízdní řád na celé trati.
      Za této situace ovšem nechápu, proč ČD trasu vlaku Ex 531 / Ex 532 končí a začínají v Českém Krumlově a neprodlouží ji (byť „na vlastní triko“) alespoň v období platnosti „letního času“ minimálně o víkendech až do Nového Údolí a s návratem až o 4 hodiny později – mohly by pak klidně i zachovat a právě na tento pár vlaků navázat linky „ČD BUS Šumava“ a v letní sezóně zachovat také aspoň některé půjčovny jízdních kol ČD rozšířené o provoz občerstvení (vrácená jízdní kola by mezi půjčovnami zjevně mohla případně převážet i dceřiná společnost ČD Cargo manipulačními vlaky): když si vzpomenu na „hukot“ v bufetu na nádraží v Černém Kříži, jehož provoz zajišťovali kdysi „melouchem“ ve svém volném čase volarské vlakové čety, tak neuvěřím nikomu, kdo by mi chtěl tvrdit, že by na tom nebyl dobrý „kšeft“.
      Ale i v tomto případě zjevně platí staré pořekadlo, že „když se nechce, je to horší, než když to nejde“ – že, pánové (především) na ROC ČD v ČB (ale i v Praze „na pobřeží“) …

  • No a prý že když bude jezdit jiný dopravce tak že to bude levnější. Stále prostě chybí uznávání jízdného a nejen na železnici. Teď když pojedu na výlet tak zaplatím 651Kč o proti 579Kč

    • A ještě dodatek důchodci až od 65 mladší důchodce má smůlu a jede za plné jízdné.

    • Důchodce není sleva že zakona. V podstatě by nemusela být vůbec.

    • Ona i na duchodce byla sleva ze zakona, ale v podstate ji zariznul nastup konkurence na trati Pha – Ova.
      I bez kompenzace za duchodce totiz stat nyni doplaci na kompenzacich za statem narizene slevy v komercnich vlacich cca desetinasobek toho, co drive vyplacel za tzv dotovane spoje, kde tato kompenzace jiz byla zahrnuta „v cene“. To, ze diky Leosovi a Jancurovi nyni danovy poplatnik zaplati mnohem vice i bez duchodcu se moc nerozmazava, protoze to nekteri velmi neradi slysi. 😀
      A to nejen zde mezi ctenari, ale i na samotnem MD, protoze „nastup konkurence“ jim politicke body ziskava… ale rapidni narust vydaju za kompenzace by jim politicke body mohl srazit. 😉

    • V tom 6 roků starém textu je zajímavý m.j. například odstavec konstatující, že „Kromě dosud platné padesátitprocentní slevy totiž dráhy seniorům nabízejí i další vlastní komerční slevy. Důchodci si mohou koupit in-kartu a pak jezdit s další, 25procentní slevou. A ti starší 70 let si mohou pořídit za 990 korun senior in kartu a pak mají jízdné vlakem zcela zdarma.“ – v porovnání s tím je aktuální výše slev pro důchodce, resp. ceny za průkazy na ni (podle hesla „nechci slevu zadarmo“), někde úplně jinde (myslím na jiné úrovni = růst je docela rapidní) …

  • Ty podhlavníky co jsou na sedadlech, kde nad nimi jsou háky na kola, budou v létě jako prase. To teda není moc „takticky“ vymyšleno.

  • Kdyby ty vlaky nebyly tak strašně oranžové, tak by byly hezčí 🙂

    • Na barvu to nejezdí (a navíc design je jen otázkou vkusu). Spíše se obávám letní sezony, kdy je většinou velká poptávka. Věřím, že to dopadne tak, že soupravy navíc vypraví ČD nebo se prostě turisté nepoberou a o rok později již žádní tím vlakem nepojedou (ideální stav pro dopravce, který nemusí držet náležitosti, které využije jen v letní sezoně).

    • Na léto se mají soupravy zdvojovat dle objednávky kraje. Nicméně je pravděpodobné, že v případě většího zájmu to GWTR bude schopno i prodloužit, ale také je otázka zda pro tři soupravy budou stačit všude nástupiště.

    • Bylo by super, kdyby ČD vypravily soupravy navíc. Pokud by nechtěly příspěvek od kraje, mohlo by jim něco zabránit?

    • Oskare a v čem by to bylo super? Chybí ti plesnivé rezaté patráky a šukafon?

    • Šukafony jezdí pořád, rezavý patrák je v případě tří set lidí na vlaku lepší, než novější malý motorák..

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora