Cestovní ruch Dopravci Železnice

Rychlíky za každou cenu. Nové spojení Praha – Harrachov může zpozdit jiné vlaky. 

Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhy

Měsíc a půl před startem nových přímých rychlíků Praha – Harrachov je už jasné, že přímé spojení se nemusí povést každý víkend a že ovlivní provoz jiných vlaků na trati. Vyplývá to z plánu výluk a podoby jízdního řádu nových rychlíků. Nové spojení v úseku mezi Tanvaldem a Harrachovem platí Liberecký kraj.

Podle návrhu jízdního řádu a organizačního opatření Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž bude stačit, aby rychlík přijel do Tanvaldu o deset a více minut opožděn a už se do Harrachova nepodívá. Důvodem je nedostatek kapacity na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem. „V případě zpoždění na příjezdu do Tanvaldu o  10 a více minut, bude vlak odřeknut v úseku Tanvald – Harrachov,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Cestujícím tak nezbude nic jiného, než počkat na další osobní vlak. Tak jako dosud.

Zpoždění se ale může přenést i na osobní vlaky na této trati. Pokud se rychlík nedostane nahoru, zpozdí železničáři osobní vlak na odjezdu z Harrachova o deset minut tak, aby vyjel v čase plánovaného odjezdu rychlíku. Osobák pak i přes časovou rezervu v Tanvaldě už zpoždění nevyrovná. I v případě jízdy včas můžou navíc vznikat komplikace přímo v Harrachově, kde se v době pobytu rychlíku ve stanici budou křižovat i vlaky z Liberce a z Polska.

Na to ale chybí v Harrachově koleje. „Křižování těchto vlaků bude řešeno interním organizačním opatřením, jehož součástí bude přestavování vlakových souprav na jiné koleje podle aktuálního vývoje dopravní situace,“ dodal Illiaš.

Už teď je navíc jisté, že vlak nepojede nejméně přes léto přímo bez přestupu. SŽDC chystá na celý červenec a srpen výluku v Neratovicích kvůli opravě mostu, která přinese nutnost přesedat do náhradních autobusů. Identická situace nastane dokonce jen pár týdnů po zahájení provozu rychlíků, kdy SŽDC připravuje desetidenní výluku přímo na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem, během které proběhne sanace zářezu před dopravnou v Desné.

Při výlukách přitom běžně dochází ke zpoždění, což může znamenat pozdní příjezd do Tanvaldu. Právě možností přímého, i když proti autům značně pomalého spojení kraj vysvětluje plán na zavedení nových vlaků. Přímý rychlík nebude proti současné kombinaci s přestupem o mnoho rychlejší, zpět čeká v Tanvaldě 18 minut.

Liberecký kraj zatím neví, kolik za nové spojení zaplatí, jistý je pouze milion korun navíc za úpravy informačního systému ve dvou jednotkách Českých drah. Ty se stěhují z brněnského depa do Prahy, aby mohly jezdit do Krkonoš. Jde o motorový vůz 854.2, který může jet až do Harrachova. Všechny vlaky kvůli příkrému sklonu jezdit na této trati nemohou. Na ostatní vyúčtování od Českých drah kraj čeká.

Nové přímé rychlíky od 14. dubna
R 1148 Praha hl.n. 7:25 – Tanvald 10:03/10:09 – Harrachov 10:40
R 1144 Praha hl.n. 13:25 – Tanvald 16:03/16:09 – Harrachov 16:40
R 1145 Harrachov 11:07 – Tanvald 11:32/11:49 – Turnov 12:44 – Praha hl.n. 14:37
R 1151 Harrachov 17:07 – Tanvald 17:32/17:50 – Praha hl.n. 20:37

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dělat to narychlo už letos je od samého počátku jen hloupá frajeřina, protože ty trasy jsou dodatečně násilím montovány do hotového GVD, který s nimi nepočítal: když už to někdo považuje za tak užitečné, aby to prosazoval, měl to zadat jakou součást přípravy až dalšího GVD a realizaci tak odložit o rok – letos to bude asi hodně krachovat, což vytvoří dobré argumenty k tomu, aby to někdo vlivný brzy (a oprávněně) označil za naprostou pitomost, a na příští rok už kraj ty vlaky neobjedná, i když by vše mohlo být připraveno v klidu a lépe.

  • U opravy v Neratovicích je samozřejmě otázkou, zda a které vlaky pojedou opět objížďkou přes Poříčany. V případě výluky v Desné i nečekání půl hodiny na náhradní autobus za jiný vlak je plus. Zpoždění přes deset minut je vzhledem k poměrně volným časům nepravděpodobné, i když se to samozřejmě také někdy může povést.

  • Nejen Neratovice. Ona bude nějaká vyluka i u Hradiště a u Chotětova. Do toho vyluka v Jaroměři a u Rychnova u Jbc. To všechno přes léto. Takže si na prázdniny asi zlomim nohu.

  • Taková pravidla (o zkracování vlaků apod.) přece nejsou nic výjimečného, speciálně na jednokolejné trati, kde je častá taktová doprava. Viz například Praha-Kladno. Pokud to dělat nebudete, tak se vám rozpadne doprava na celý den.

    A oprava v Neratovicích? Tam je otázka, proč se dělá v létě, ale pořád je lepší jeden úsek s NAD a jinak žádný přestup než jeden úsek s NAD a 1 přestup.

    • Problém vidím spíše v kolizi výluk v Neratovicích s omezením provozu přes Čelákovice, protože zjevně není dost kapacity na to, aby ty rychlíky objely Neratovice přes Lysou nad Labem, což by mohlo výsledné zpoždění tanvaldských rychlíků snížit – jinak to vidím na minimálně 10 – 15 minut (a spíše ještě víc), což už nelze zcela zlikvidovat pouhým zkrácením pobytů v Bakově nad Jizerou a v Turnově. Ta oklika by sice nebyla o mnoho rychlejší, ale aspoň by nebylo třeba komplikovat cestování přestupem z vlaku na autobus a zpět na vlak. Stálo by ovšem m.j. navíc „tramvaj“, která by rychlík vyvezla z Prahy do Lysé nad Labem, případně až do Nymburka, kdyby oklika vedla až přes Nymburk – pak by bylo možno jet i přes Poříčany, bylo by však třeba zajistit nějakou náhradní dopravu za rychlík minimálně v úseku Praha-Čakovice – Mladá Boleslav.

  • no tak to je super když zase udělají přes léto výluku v Neratovicích proč ten most nazačli opravovat již teď….

  • už jsem to psal, že pražáci jen chtějí naštvat moraváky a je to tu zase, aby liberecký kraj nahnal pražáky do nemovitostí tak okrade moraváky o motoráky, co bude příště v pragocentralismu?

    • Takovejhle nazor bych cekal nekde na Novinkach nebo v nejaky kinder sekci na KReportu, rozhodne ale ne tady. Nemuzu Vam v tom navic nijak oponovat, protoze jsem Vase souveti nepochopil.

    • O jaké motoráky pražáci brňáky okradli když vše šlo výměnou? Dobře přiznávám, že z důvodu velkých oprav na pražských vozech bylo v Praze vždy na pár dní o ten jeden brněnský motorák více. Jinak když už jsme u toho všechny tři motoráky byli ještě nedávno pod Trutnovem kam žádné na výměnu nepřišli takže když o tom nic nevíte tak radši mlčte

    • Nikdo nikoho neokradl , šlo o výměnu motorových vozů 854.2 za 854.0 …

    • trochu diskuze by neškodilo a tak když nás neokradli, tak napište za co to měnili.

    • Hlavně mě baví, že se tu chcete hádat o nějaké podělané staré škopky, které by měly dělat cokoliv jiného než se pokoušet zdolat Zubačku. Je věčným paradoxem, že nejmodernější motoráky má v Praze Arriva, ale na ty se samozřejmě nesmí šáhnout…

    • No jasně, ale představoval jsem si diskuzi o technice, když tak, kdyby tu zakázku nedal liberecký kraj přímo čd, kdo by tam třeba jezdil.

    • Petr.r: člověče, ty radši mlč. To jsou strašný žvásty, co tu předvádíš.. Liberecký kraj objedná vlaky a můžou za to.. no jistě, kdo jiný, nepřítel všeho utiskovaného moravského lidu – Pražáci!

      Hydra šly samozřejmě výměnou. 854.212 a 217 z Brna do Prahy, 007 a 033 z Prahy do Brna.

    • nerozčiluj se, nebo ti praskne něco v těle. Jenom chci se zeptat v jakým městě sídlí ti co o tym rozhodli. Co kdyby taky tys dal někomu nový za starší stroj, přeci nebudeš proti i kdyby někdo měl žvásty, přeci nepotřebuješ silnější a ekologičtější stroj. Jenom to je příklad a mám rád, že ti co na tym vydělají se ozvali.

    • Tak to si buď doplň znalosti nebo tady nemel nesmysly..

      1) Ti, co to objednali sedí v Liberci a v článku je to napsaný.

      2) 854.2, který šly z Brna do Prahy, jsou starší stroje z původní řady 852 (rok výroby 1968-69). Motory 854.0, poslané náhradou si Brna, jsou původní řady 853 (výroba 1969-70) s rychlíkovou brzdou pro mezinárodní provoz, o čemž celý tenhle přesun je. Takže je to přesně naopak. Nehledě na to, že brněnský stroje nemají informační systém, který se tam bude muset za mega dodělat.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora