Zprávy

Rychlíky vyšší kvality na západ Čech končí. ČD nemají kvůli Länderbahn dostatek dobrých vozů

Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra
Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra

Z jízdního řádu Českých drah dnes dočasně zmizela téměř třicítka rychlíků vyšší kvality označovaných jako Rx. Nově jsou označeny už jen jako rychlíky.

Zrušení se týká všech spojů na lince R16 z Prahy do Plzně a Klatov. Na nich se dopravce prakticky od začátku nového jízdního řádu potýká s výpadkem kvalitních vozů, které chtěl původně na rychlíky na západ Čech nasadit.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský změnu kategorie potvrdil, současně však upozornil, že tím neruší žádné spoje. „Opatření souvisí s nedostatkem vozů Länderbahn, kdy nahrazujeme jeho výkony,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Deník Zdopravy.cz už dříve informoval o problémech, které přinesla fyzická i kvalitativní absence vozů od německého dopravce Die Länderbahn na trase z Prahy do Mnichova u Západních expresů. Německý dopravce nedodal oproti slibům zhruba dvacet vozů, které měl na lince zajišťovat. České dráhy musely proto vozy nahradit svými. Mají jich ale málo, takže musely použít vozy právě z rychlíků vyšší kvality a nahradit je často nejstaršími vozy řad B či AB.

Jak dlouho budou jezdit rychlíky jen s označením R a kdy se vrátí symbol Rx? „Změna kategorie linky R 16 je tak na dobu, než vyřeší německý dopravce svůj problém s vozbou a nedostatkem a provozuschopností vozů,“ řekl Štáhlavský.

Kromě horších vozů má změna kategorie dopad na cestující i jinak. S jízdenkou na běžných rychlík nesmí, na rozdíl od lístku na rychlík vyšší kvality, do ČD Lounge.

30 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře

Napsat komentář: Jan Zrušit odpověď

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • „S jízdenkou na běžných rychlík nesmí, na rozdíl od lístku na rychlík vyšší kvality, do ČD Lounge.“ // Abych řekl pravdu, nevím, jak se dá rozeznat jízdenka na R a na Rx, nicméně si dovolím komentář, že pokud toto je pravda, tak je to neskutečně zvrácená logika, kdy cestující za stejnou cenu dostanou nejen horší kvalitu produktu (v tomto případě vozů), ale i horší doprovodný servis. No, asi Rx jezdí lepší sorta lidí a tam, kde ČD nasazují kopřiváky, tak tam jezdí asi nějaký plevel 🙂

    • … nevím, jak se dá rozeznat jízdenka na R a na Rx …
      Jak plyne z příspěvku „Jirky“ z 30. 1. 2018 (21:40), v případě přístupu do „ČD Lounge“ docela snadno: bez místenky s jízdenkou pro 2. třídu vozovou na konkrétní vlak „vyšší“ kvality cestující na pobyt v „CD Lounge“ nemá nárok – jízdenka na „obyčejný“ rychlík ani s místenkou na něj nestačí …
      Že je pokus o marketing a reklamu v podobě přídomku „vyšší kvality“ k názvu „rychlík“ nehorázná pitomost vytvořená někým ze zbytečně přehnaně placených a jedině moudrých „manažérů“ z „pobřeží“, o tom není sporu – a nejvíc to vyniká v hlášeních staničních rozhlasů při (zcela běžných) i malých zpožděních těch vlaků: „Zpožděný rychlík vyšší kvality ………“! Kdyby si ti pobřežní umělci aspoň zkusili všimnout, že taková hlášení dělají dráze víc škody, než užitku, a zajistili u SŽDC (jejíž zaměstnanci si ten úlet úředníků ČD pochopitelně se škodolibou radostí „užívají“), aby v případech zpoždění byl ten pitomý přídomek z hlášeních vyřazen …

    • Vždyť A je dobrej vůz. Taky jsem někdy před koncem roku viděl v Brně EC 173 Hungaria (Hamburg – Budapešť)
      A jel v řazení 380 + 5x B249 Lol + asi hodina zpoždění.

  • Kolik by asi bylo ojetých Bmz za miliardu, která chybí kvůli arbitráži za šmejdskou 380 od Škoda Transportation?!

    • Vagonů bylo k mání hafo, stačilo včas jednat. Za miliardu by se daly koupit i nějaký ty Railjety nebo klidně i ty Astry.

    • Aha, takže stačilo včas jednat… No to v případě problému s lokomotivami ř. 380 taky, ČD raději školáckou chybou došly tam, kam došly. Evidentně čas jednat je u ČD neskutečný problém, větší než problém s jistým dodavatelem.

    • Ono si asi neuvědomujete jednu věc – bez Jančury a vyhrocení konkurenčního boje by jim ty béčka v zásadě stačily a „nějak by se jezdilo“ s poukazem na nedostatek peněz.

      Nákup ojetin ze zahraničí ČD v minulosti několikrát odpískaly, před OeBB se prodávaly spousty vagonů DB, ale ČD se nechtělo s tím drbat. Konkurence i v nejlínějším modrogumovi probudí nečekanou čilost 🙂

    • Tak stejně pak příjde Ťok a vytištěné europeníze. Řekne, třeba, že to musí být nutně nízkopodlažní, koncese a podobně. A bude vymalováno.

  • Prosím, udělejte něco s těmi bulvárními titulky. Zase clickbait – titulek vyznívá, jak kdyby se ty vlaky rušily. 🙁

    • To je taková zvláštní hra pana autora se čtenářstvem. Minule byl v titulcích zase „pád AirBerlin letadla“ a můžou za to čtenáři, kteří nedávali ve zvláštní škole pozor, nebo nečtou pozorně. Ve článku se to všechno přece dočtete.

      Na testování kvality titulků existují v online médiích empirické testy – servírujete různé verze a systém tam nechá ten s největší klikatelností. Na Novinkách by tohle asi vyhrálo, ale tady je článků málo a specifická cílovka zdopravy.cz to prokliká všechno bez ohledu na bulvárnost. Když apely na snahu o správnost a logičnost komunikace či etickou stránku věci u autora nezabírají, že by to šlo možná změřit a po potvrzení hypotézy, že normální titulky mají CTR jako titulky z novinek, to začít zase dělat normálně.

    • Pane Michale, nebylo by lepší založit si vlastní web, když všemu tak rozumíte? Volného času máte zjevně dost. Jsem rád, že mám vlastní svobodu a mohu si dělat texty a titulky tak, jak uznám za vhodné. Každopádně si velmi cením Vašeho času a péče, kterou neustále mé osobě věnujete. Jen Vás opět musím upozornit, že se značně pletete ve svých úsudcích.

    • Můj názor znáte, výměnu pageviews pár článků za značku svojí i tohoto webu mně přijde krátkozraká, ale nakonec máte pravdu, že do vlastního projektu se všemi s tím spojenými riziky jste z korporace odešel na vlastní riziko Vy a ne já.

      Navíc opakovaně potvrzujete, že to je Vaše vědomá volba, takže jste se asi v nějakém časovém okamžiku strategický rozhodl nebýt jen šotoweb (s tradičně nadstandardním důrazem na fakticitu) ale provozovat infotainment na dopravní témata, asi s očekáváním zasáhnout širší cílovku. Fair enough, k tomu asi clickbaity i patří a tyhle titulky tím pádem nejsou o nic horší než prdele v bikinách, které používali do poutání kolegové v Technetu. Nakonec, i o ni je používali jen občas.

      Ok, asi je to moje chyba v pochopení žánru a v nastavení očekávání. 🙂

  • Tak pokud to bude mix lepších a klasických vozů, tak v tom takový problém nevidím.
    Kdo chce do lepšího, ať si zarezervuje místo. A posílat ty lepší vozy do Německa, nevím, zrovna tam se mi zdálo, že v tom jezdí na téhle lince pěkná prasata.

    • Co platí současný jízdní řád jsem po této lince ještě nejel. Ale dříve se mi stávalo naprosto běžně (určitě ve 1/4 případů), že byl nasazený jiný vůz než podle plánovaného řazení a typicky místo kupé pro 6 bylo kupé pro 8 nebo záměna kupé vozu za velkoprostorový a podobně. Když máte do toho vozu místenku pak těžko hledáte který jiný vůz je lepší.

  • To bylo slibů, že zavedením expresů rychlíky nepotká stejný osud, jako na trati do Budějovic, a máme to tady…
    A také končí možnost aspoň trochu důstojného čekání v na hlavním nádraží Praze, protože s místenkou na normální rychlík vás už do ČDLounge nepustí.

    • na praze na hlaváku ČDLounge myslím že není… a jinak je pro 1třídu…

    • Speciální čekárny ČD Lounge jsou určeny pro cestující:

      s platnou jízdenkou pro 1. třídu, nejdříve však 2 hodiny před začátkem platnosti jízdenky
      s platnou jízdenkou pro 2. třídu společně s místenkou pro vlak vyšší kvality (railjet, SuperCity, EC, IC, EN, Ex, Rx) nebo místenkou SC či railjet business nebo lůžkovým či lehátkovým příplatkem pro vlak vyšší kvality, nejdříve však 2 hodiny před začátkem platnosti jízdenky
      se zákaznickou aplikací IN 100 nebo IN Business na In Kartě
      s dětmi do 10 let, nejdříve však 2 hodiny před začátkem platnosti jízdenky
      těhotné ženy
      s platným průkazem ZTP nebo ZTP/P

      ČD Lounge jsou k dispozici v železničních stanicích Praha hl. n., Pardubice hl. n., Olomouc hl. n., Ostrava-Svinov, Ostrava hl. n. a Brno hl. n.

      No ani jsem nevěděl, že to mohu využívat i já s tou druhou třídou. No příště si tam zajdu.

    • A také končí možnost aspoň trochu důstojného čekání v na hlavním nádraží Praze …
      A kolik z těch „lepších“ cestujících skutečně běžně potřebuje na pražském hlavním nádraží dlouho čekat, N.B. v „ČD Lounge“?
      Je skutečností, že prostor pro pohodlné čekání JAKÝCHKOLI cestujících tam mnoho není, ale naprostá většina běžných odjíždějících cestujících stejně nechodí na vlak zbytečně brzy, a přestupující cestující zase spíše zajímá, aby stihli přestoupit už na nejbližší přípojný vlak (a případně si mezitím ještě doběhli koupit do Billy či Pontu nějaké občerstvení na další cestu, když na perónech neseženou nic), protože další vlak jim jede při současném intervalu na hlavních tratích obvykle „až“ za hodinu.
      Na pražském hlavním nádraží mnohem více vadí nedostatek kavárenských a restauračních prostor fungujících za přijatelné ceny (místo těch současných „zlatokopeckých“ podniků), kde by bylo možno v klidu vsedě vyčkat cca 10 – 20 minut u kávy či piva, než se (často až na poslední chvíli) na informačních panelech objeví údaj o odjezdovém nástupišti …

    • Já se tedy nevím, jaká je Vaše definice lepšího cestujícího, ale já jsem ČDLounge při současných nepřípojích od Brna na rychlíky směr Rokycany využíval poměrně často. Tato čekárna byla takovou oázou klidu, kde jsem mohl u kávy vyčkávat na svůj přípoj. Tahle možnost je teď díky problémům cizího dopravce pryč… a já i další cestující jsme odkázáni na vámi zmíněné zlatokopecké podniky, nebo na lavičky, kterých je na nádraží nedostatek.

  • Ostuda… Zajímalo by mne ale, možná někdo znalý místních poměrů odpoví lépe, nejsou i ta Bčka lepší než co posílali z Německa (něco takového jsem tu v diskusi snad zahlédl), rozhodně příčina tohoto stavu a zejména příčiny by měla vejít v obecnou známost, aby nebyly za stav nesprávně pranýřovány České Dráhy, ty jsou v tom celkem nevině. Možná se dá trochu rozporovat praktika z nedávné doby ohledně lokomotiv, možná se měly vlaky tahat dočasně jejich stroji až k hranici, ale za vagonovou ostudu fakt nemohou, taky se na to mohly vykašlat. Doufám, že z toho vyvodí patřičné důsledky pro zahraničního partnera a budou požadovat patřičnou finanční kompenzaci. Eventuálně, byť moderních vozů také nemají neomezeně, dotlačí Bavorskou stranu ke změně systému a provoz bude zajištěn jejich soupravami za které druhá strana zaplatí příslušnou částku.

    Nějak se mi v posledních letech zdá že přes všechny problémy co máme, jak si stěžujeme na dráhy, tak jsme na tom možná ne o moc hůř než v okolí. Pravda, uvidíme jak se převedou „low cost“ dopravci typu GW Train a Arriva při masivnějším nasazení, ale u klasických velkých dopravců (ČD, REGIOJET) jsme na tom asi co do kvality dobře. Nevím jak kdo, ale podle mne jsou i koženky po opravách i lepší než některé vagony z Německa či Rakouska. Zejména to co posílají Němci na EC do Bratislavy bývá uspořádáním a pocitem z jízdy dost hrůza (subjektivně), hrozné retro 90. jeden jezdí pak z boku prožraný rzí že jsme se známým vtipkovali že po něm stříleli ještě Rusové. (řada prožraných děr průměru asi 2cm pod okny)

    Na ČD se snesla kritika za nákup railjetů, ale ty vlaky dopadly líp než jejich rakouští kolegové, už jenom co prý do vybavení jídelního vozu, přijdou mi uvnitř světlejší, byť je tam proti panterům nebo Bmz, Astrám, Bčkům… tma, než rakouské a také jakoby měly lepší jízdní vlastnosti a třeba i pevnější podlahu, u těch Rakouských mi přijde že se při chůzi normálně rostlých lidí prohýbá i se sedačkami, nehledě na to že zvolený potah je činí stále jakoby zaprášenými.

    Podle mne je pitomost aby naše drážní společnosti plýtvaly silami na vnitrostátní boje, lepší by bylo kdyby se soustředily na postupnou expanzi do zahraničí, myslím že na to mají i ČD, materiálu na to mají dost, na rychlosti jakými se v Německu jezdí. Podle Open Railway Map tam je dost tratí také jen do 140km/h.

    • Ne, v Německu ani v Rakousku určitě nejsou horší vagóny než u nás. Že zrovna k nám posílají šroty je důsledek toho, že podobné šroty u nás jezdí a jsme na ně zvyklí.

    • Asdf:
      No nevím… rj s prohýbající se podlahou, nechme být, třeba je tam o kousek tenčí podlaha, je to sice jenom nepatrně, ale jde to cítit. Nemyslím si že posílat do zahraničí šrot s odůvodněním že „jsou na to zvyklí“ je v pořádku, posílají snad ČD běžně na mezinárodní vlaky vagony s ručními dveřmi a ve šrotostavu? Myslím že ne.

    • S těmi railjety to může být oježděnějšími soupravami, těch červených je o dost víc (takže může být nasazena o rok, dva starší souprava)

  • při sebemenším prohřešku musí ČD platit DB mastné pokuty za provoz do Berlína. Kolik platí Länderbahn a proč tuto smlouvu dávno nevypověděly?

    • No ta situace je odlišná v tom, že si u Länderbahn ČD neobjednávají a neplatí soupravy se standardizovanou kvalitou. V tom je „drobný“ rozdíl.

      Länderbahn platí hodně na pokutách objednateli BEG, ale zatím ho BEG nevyhodila.

    • Co by měl kdo komu vypovidat? Landerbahn jezdi na objednávku Bavorského ministerstva dopravy a je dopravcem na území Německa. To, že neplni nějaké dohody mezi dopravci o vyrovnani počtu draznich vozidel, je věc jiná….