Cestovní ruch Dopravci Železnice

Rychlíky Praha – Harrachov vyjíždějí, Liberecký kraj za ně doplatí 1,4 milionu

Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhy

Harrachov získá od soboty po desítkách let přímé vlakové spojení s Prahou. Dva páry vlaků, které pojedou o víkendu, si vymyslel Liberecký kraj. Kvůli tomu zaplatí vedle samotného provozu i vybavení vlaku, které požaduje Praha a Středočeský kraj.

Liberecký kraj už zveřejnil, na kolik protažení rychlíků Praha – Tanvald dál do Harrachova vyjde. Celkem jde o 1,428 milionu korun.

Nejvyšší jednorázová částka je milion korun na dobudování informačního systému do motorových vlaků řady 854.2. Taková byla podmínka Prahy a Středočeského kraje, protože stávající rychlíky do Tanvaldu jsou v části trasy zahrnuté do Pražské integrované dopravy a musí být vybavené informačním systémem podle jejích standardů. Motorové vozy řady 854.2 jsou jedny z mála, které jsou pro provoz na ozubnicové trati schválené, proto je musely České dráhy ke splnění požadavku Libereckého kraje přesunout z jižní Moravy.

Zatímco provoz rychlíků z Prahy do Tanvaldu platí ministerstvo dopravy, protažení linky až do Harrachova musí zaplatit kraj. Dva spoje tam i zpět o víkendech a svátcích přijdou jen do konce letošního jízdního řádu na 428 tisíc korun.

Přímé rychlíky jedou z Prahy v 7.25 , respektive 13.25. V cíli jsou po 3 hodinách a 15 minutách. Zpět z Harrachova jedou v 11.06 a 17.06, zpáteční cesta jim trvá ještě o 16 minut déle. Nové rychlíky přinesou i jiné změny: dojde k posunutí spěšného vlaku z Liberce do Kořenova o hodinu dříve, spěšný vlak Tanvald – Rovensko pod Troskami se kvůli tomu zkrátí na úsek Turnov – Rovensko pod Troskami. V úseku Tanvald – Turnov bude tento vlak nově spojený s rychlíkem 1145. Vlak číslo 5553 Turnov – Rovensko pod Troskami se ruší.

Kraj chce novými rychlíky přilákat do Jizerských hor a Krkonoš více návštěvníků z Prahy a Středočeského kraje.

Už teď je přitom jasné, že přímé spojení nebude každý víkend. Na trase z Prahy do Tanvaldu se počítá s několika výlukami, kdy budou muset lidé přestupovat z vlaku do autobusu. Podle organizačního opatření SŽDC stačí, aby rychlík přijel do Tanvaldu od Prahy o deset minut opožděn a už ho do železničáři Harrachova nepustí, protože pro něj nebude na trati místo. V Harrachově se kvůli rychlíku budou setkávat až tři vlaky, na což chybí koleje. „Křižování těchto vlaků bude řešeno interním organizačním opatřením, jehož součástí bude přestavování vlakových souprav na jiné koleje podle aktuálního vývoje dopravní situace,“ řekl už před časem mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Nové přímé rychlíky od 14. dubna

R 1148 Praha hl.n. 7:25 – Tanvald 10:03/10:09 – Harrachov 10:40
R 1144 Praha hl.n. 13:25 – Tanvald 16:03/16:09 – Harrachov 16:40
R 1145 Harrachov 11:07 – Tanvald 11:32/11:49 – Turnov 12:44 – Praha hl.n. 14:37
R 1151 Harrachov 17:07 – Tanvald 17:32/17:50 – Praha hl.n. 20:37

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jízdní doba 3:15, BUS cca 2:30… sice je to hrozně dlouho, ale když se vejde do vlaku kolo, lyže, je tam wc, tak cca 45 min není zase takový rozdíl

    • K jízdní době vlaku je potřeba přičíst dalších min. 20 min. na přestup na zastávce v Harrachově na autobus a na cestu do centra. A nebo to „udělat“ za 45 minut pěšky. Nemá to význam pro Prahu. Může to mít nějaká pozitiva pro lidi z Neratovic nebo třeba i Mělníka (s přestupem ve Všetatech), ale ostatní města na trase leží na dálnici a autobus je jednak rychlejší, a pak také bere i ty lyže.

    • Do Harrachova (do obce) tím vlakem nikdo normální z Prahy běžně jezdit nebude, ale Mýtiny nejsou špatným výchozím místem pro další výletní program včetně cyklistického – pokoušeli jsme se ostatně o obnovu toho přímého spojení už před cca 30 roky, ale tehdy, bohužel, neúspěšně: jediným výsledkem byla zjištění z tehdejších zkoušek, totiž to, že „hydry s rychlíkovou brzdou“ tam při větším ojetí obručí „škrtaly o zuby“, což platí stále, a proto teď muselo dojít k těm „šachům“ s motorovými vozy, aby pro ten výkon byly v Praze k dispozici vozy řady 854.2 (bez „rychlíkové“ brzdy).
      Kdyby si požadavek na tento provoz vymysleli Liška s Blažkem dřív, uplatnili jej včas při přípravě GVD a neprosazovali jej do hotového GVD, tak by asi bylo nakonec vše v pohodě – ale když se něco tlačí silou, obvykle to mnoho dobrého nepřinese …

  • Předpis SŽDC D40 hovoří toto:

    50. Pro dopravu vlaků v úseku Tanvald – Kořenov mohou být použity:
    a) motorové lokomotivy řady: 708, 714, 715, 730, 731, 742, 743,
    b) motorové vozy řady: 810, 820.

    Zdroj: http://provoz.szdc.cz/portal/ViewDirective.aspx?oid=228978

    Takže motorové vozy 840, které jezdí do Polska, ani motorové vozy 854 tam nemají co dělat.

    Poslal jsem dotaz na Drážní úřad, uvidíme, co mi odpoví.

    • Zbrklost není nejlepším rádcem = viz (už od 4.7.2007): http://provoz.szdc.cz/portal/Show.aspx?oid=78303
      ———
      Článek 50:
      Pro dopravu vlaků v úseku Tanvald – Kořenov mohou být použity:
      a) motorové lokomotivy řady: 708, 714, 715, 730, 731, 742, 743,
      b) motorové vozy řady 810, 820, 843, 854.
      ———
      – ale je pravda, že „štádlery“ tam uvedeny nejsou …

    • Pokud to nebude jezdit poloprázdné, tak to plýtvání není. Vlaky do Harrachova jezdily i dosud, ale nutný přestup spousta lidí od vlaku mohl odrazovat. Takže za mě je zavedení přímého spojení z Prahy pozitivní krok.

  • To jsem docela zvědav, jak první ranní rychlík z Prahy (zejména v sobotu) a poslední do Prahy (zejména v neděli) v motorové soupravě a bez „kolovozu“ budou zvládat frekvenci (zejména v létě) – už teď bývaly občas v některých úsecích „k stání“ …

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora