Letectví

Ryanair ztenčí sedačky. Do letadla vtěsná více lidí, slibuje více místa

B737, foto: Ryanair
B737, foto: Ryanair

Proklínaná i obdivovaná, každopádně už největší evropská aerolinka, pokořila hranici miliardy přepravených cestujících. Zatímco na první miliardu musel irský dopravce Ryanair čekat 27 let od prvního letu, další miliardu při současném tempu růstu pokoří nejspíše během několika let.

Firma překročila miliardovou hranici na konci července. Při  té příležitosti v tiskové zprávě oznámila i zavádění nových sedaček na palubu letadel. Ty mají přinést cestujícím větší komfort.

Nové sedačky bude Ryanair instalovat do letadel Boeing 737 MAX od jara 2019, dodávat je bude společnost Zodiac. Oproti stávajícím budou tenčí. Společně se zrušením zadní kuchyňky (v letectví označovaná jako galley), kam přesune toalety, tak chce zvětšit kapacitu letadla ze 189 cestujících na 197.

Podle prohlášení firmy ale budou mít paradoxně cestující v letadle více místa, než dosud. Rozteč bude nově 31 palců namísto stávajících 30 palců. „To je větší prostor pro nohy, než mají sedadla v ekonomické třídě Lufthansy či British Airways,“ neopomněl se Ryanair navézt do své konkurence v tiskové zprávě.

Nové sedačky od společnosti Zodiac, které bude Ryanair používat od roku 2019

Už od roku 2004 firma upravuje své sedačky tak, že nemají kapsu. Firma si tuto novinku pochvaluje, neztrácí totiž čas úklidem těchto prostor, kde cestující často nechávají nepořádek. Ryanair si na výstup a nástup cestujících na zemi dává jen 25 minut, bezkonkurenčně nejkratší dobu mezi evropskými aerolinkami. Chce mít svá letadla co nejdéle ve vzduchu. Dopravce zvažoval dříve, že by kvůli úspoře zrušil i loketní opěrky.

Žádné kapsy pro cestující. Jejich úklid by zbytečně zdržoval a ještě má cestující více místa pro nohy.

Nová sedadla jsou součástí programu AGB – Always Getting Better, který firma spustila před 4 lety po velkých stížnostech zákazníků na chování personálu i důsledné dodržování některých podmínek pro přepravu. V poslední době ale dostala snaha o lepší image opět trhliny. Důvodem je systém, který nutí lidi koupit si místenku v letadle, jinak skupiny rozsazuje od sebe.

Ryanair se rád přirovnává k úspěšným firmám v jiných oborech. Kdysi o sobě mluvil jako o Lidlu v letectví, teď se v poslední tiskové zprávě přirovnává k Amazonu v cestování. Firma začala testovat lety s přestupem, dohodla se na spolupráci s Air Europa pro její dálkové lety.