Autobusy Cestovní ruch Zprávy

RUMOBIL má zabránit vylidňování: Jihočeši zavedli pilotní linku do Slepičích hor

Vozidlo ČSAD České Budějovice s označením busem. Pramen: Jikord
Vozidlo ČSAD České Budějovice s označením busem. Pramen: Jikord

Jihočeský kraj se rozhodl za evropské peníze otestovat, zda má smysl provozovat veřejnou dopravu v řídce osídlených oblastech na jihovýchod od Českých Budějovic. Krajský organizátor Jikord se proto zapojil (jako jedna ze 13 institucí v Evropě) do projektu RUMOBIL (Rural Mobility) a zavedl pokusnou autobusovou linku od nádraží Kaplice do Slepičích hor.

Autobus v sezoně do konce července jezdí z Kaplice nádraží přes Besednici a Soběnov do Benešova nad Černou. Zkušební provoz z 85 procent dotuje evropský fond pro regionální rozvoj. Pokud se ukáže, že řešení má smysl, převezme zcela financování Jihočeský kraj. „Autobusová linka má za cíl zlepšit veřejnou dopravu v regionu, zejména zkrátit cestu do krajské metropole. Je propojena s železniční dopravou a navazuje na vybrané vlaky včetně expresů Praha – Linz. Priorita jsou místní obyvatelé, ale linka může být využita i v rámci turistického ruchu,“ uvedl Martin Stach z Jikordu. Cestující dostanou například slevu na vstupném do areálu zříceniny Pořešín.

Unijní podmínkou bylo napojení linky na páteřní síť TEN-T, což splňuje právě návaznost na koridor Praha – Linec. Pilotní linku od vlaku do Slepičích hor zajišťuje díky vítězství v tendru společnost ČSAD České Budějovice a její značka „busem“, hodnota zakázky do konce července činí necelý milion korun. Pokud se linka ukáže jako smysluplná, zajistí ji kraj i v srpnu z rozpočtu na turistickou dopravu a v příštích letech ji zahrne do závazku.

Projekt RUMOBIL má v celé Evropě pomoci samosprávám vytipovat linky, které pomohou venkovským oblastem a zasloužily by si veřejnou objednávku. V tuzemsku je vedle jižních Čech do projektu zapojena i Vysočina a Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. Na Slovensku spolupracuje Univerzita Žilina a Žilinský kraj. Vedoucím partnerem projektu je ministerstvo regionálního rozvoje a dopravy Saska-Anhaltska.

22 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jihočeský kraj redukuje autobusy na zavolání, cestující přijedou až o čtvrtinu spojů
    Milevsko – Autobusů na zavolání, které vozí cestující od poloviny června loňského roku v milevském regionu, ubyde. Jihočeský kraj chystá redukci spojů. Jejich počet ještě není konečný, ale zrušení by se mělo týkat třiadvaceti procent spojů. Změna nastane od 9. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády.

    „Zatím uvažujeme o jednadvaceti spojích na osmi linkách,“ řekl k redukci autobusů na zavolání Ivan Študlar ze společnosti JIKORD (Jihočeský koordinátor dopravy). Podle jeho slov se jedná o spoje, které cestující využívali minimálně nebo dokonce vůbec. Zrušení by se mělo dotknout čtrnácti obcí. Mezi nimi jsou i Chyšky. „Omezení se u nás týká spojů na linkách z Ratiboře na Milevsko a z Nadějkova do Chyšek, které si objednávalo velmi málo lidí. Ostatní by měly zůstat,“ vysvětlil starosta Chyšek Miroslav Maksa. Využití spojů na zavolání bylo během prvního roku osmadvacet procent. „Není to uspokojivé. Právě proto jejich počet částečně redukujeme,“ konstatovala mluvčí krajského úřadu Kateřina Koželuhová. Autobusy na zavolání svezly během ročního zkušebního provozu 7626 lidí. Podle řidiče Martina Haška, který vozí cestující na Bernarticku, je využití spojů různé. „Denně mohu vyjet čtyřikrát, dvakrát dopoledne a dvakrát odpoledne. Nejmenší zájem je o spoj 14 v 16.40 hodin z Bernartic na Podolsko, kdy jsem za rok vyjel jen dvakrát a svezl pět lidí,“ řekl řidič Martin Hašek. Nejčastěji lidé na Bernarticku využívají dopolední spoj na zavolání, který jede z Podolska do Bernartic. „Každý den minimálně jeden spoj jedu,“ dodal řidič s tím, že většinou vozí důchodce, kteří potřebují dopravit k lékaři nebo na nákupy. Jihočeský kraj zruší spoje, které si z celkového množství objednalo méně než pět procent lidí. Například u linky Milevsko – Kovářov – Klučenice – Milešov by to měly spoje 17, 19, 22 a 24, které nevyužil žádný cestující. To platí i pro spoje 13 a 14 linky Kostelec nad Vltavou – Přílepov – Kovářov. Podle statistiky vyjelo během jednoho roku na Milevsku 4845 autobusů na zavolání. „Průměrná obsazenost využitých spojů činila 1,57 osoby,“ uvedla Kateřina Koželuhová, mluvčí krajského úřadu. Starosta Hrazan Luboš Bolek za malou obsazeností autobusů vidí špatnou propagaci a také to, že si lidé musí autobus objednat buď telefonicky, nebo u řidiče. „Především pro staré lidi to může být složité, protože musí nahlásit číslo linky a spoje,“ řekl Luboš Bolek. „Když se naši obyvatelé chtějí dopoledne dostat do Milevska, musí přestupovat na páteřní linku Milešov – Milevsko a objednat si tak ještě druhý autobus,“ dodal starosta Bolek. Vedení kraje si systém autobusů na zavolání pochvaluje. Projekt obhajuje tím, že zvýšil nabídku pro cestující, ale dotaci, kterou kraj poskytuje dopravci, nemusel navyšovat. „Očekáváme, že se využití spojů na zavolání zvýší,“ dodala mluvčí Koželuhová. Autobusy na zavolání se řídí podle jízdních řádů, ale vyjedou jen tehdy, když si je objedná alespoň jeden cestující. V Jihočeském kraji systém funguje na Milevsku, od poloviny příští roku přibude region Kaplicko.
    Statistika
    • za první rok autobusy na zavolání svezly na Milevsku 7626 lidí • průměrná obsazenost činila 1,57 osoby • využití spojů bylo 28 procent • omezení spojů se dotkne 14 obcí (Milevsko, Kovářov, Hrejkovice, Zhoř, Chyšky, Nadějkov, Sepekov, Božetice, Vlksice, Bernartice, Zběšičky, Branice, Kostelec nad Vlt. a Hrazany)
    Zdroj: Jihočeský kraj

    Nakonec to s linkou na Slepičí hory dopadne obdobne…

    • Zajímavá informace, ale ještě by bylo vhodné doplnit, odkud a ze kdy originál toho textu je je totiž už 5,5 roku starý = z „deníku.cz“ ze dne 13.11.2012 (viz: https://www.denik.cz/jihocesky-kraj/kraj-redukuje-autobusy-na-zavolani-cestujici-prijedou-az-o-ctvrtinu-spoju-201211.html ), takže o úspěšnosti tohoto „podnikání“ by bylo vhodné získat novější údaje.
      A propos: kdy už toho Študlara konečně vykáží tam, kam už dávno patří (= do penze)? Co mu ta veřejná doprava, v níž celý svůj dosavadní život působil, provedla, že se jí tak mstí?

    • Ještě jsem k tomu navrhovanému nesmyslu našel další (novější) informace z východních Čech, kde se o to před několika roky také pokoušeli (i ty ovšem jen z roku 2014):
      http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/1019923-autobusy-na-zavolani-v-orlickych-horach-neuspely
      a informace zveřejněné na Wikipedii:
      https://cs.wikipedia.org/wiki/Spoj_na_zavolání
      – kromě toho, že je tam použit zajímavý termín „poptávková doprava“(který třeba já jsem dosud neznal), je tam důležité především konstatování (upozornění), že „Český právní řád neumožňuje tyto spoje považovat za linkovou dopravu, a proto spoje Radiobusu nejsou zařazeny v celostátním informačním systému o jízdních řádech a na něj navazujících vyhledávačích spojení a je problém s jejich začleněním do dotovaného systému dopravní obslužnosti.“ (ale možná se už i to mezitím změnilo).

    • V současné době již v Milevsku nezůstal jediný spoj na zavolání. Vše se zrušilo.

  • Nestudoval jsem podrobné jízdní řád ale jako člověk „v místě bydlící“ jsem zvědav. Zkusím a podám reference. Jen mě trochu překvapuje proč z Kaplice, vesnice tak o 60 obyvatelích proč nejezdí z Velesina, zřejmě problém ve vzdálenosti přestupu na městě, odtamtud by se svezli i v miste bydlící a nebylo by závislé na tom kolik lidí přiveze vlak. Protože na nic jiného to cílené není.

    • Z Velešína by to bylo dál a v Kaplici nádraží, jak už tady někdo napsal dříve, stojí prý nevyužitý autobus, takže linka z Velešína by asi vyžadovala nasazení dalšího a rovněž jen nedostatečně využitého vozidla. Takto to zřejmě vyjde mnohem levněji a nějaký dopravce (ČSAD AUTOBUSY České Budějovice) si aspoň „štěkne“.

    • Mě se spojení z Kaplice nádraží líbí. Ještě více, by se mi ale líbilo, kdyby se také zlepšilo i spojení do města Kaplice i třeba v souvislosti s tímto projektem. V obci Střítež bydlí ne 60 lidí, ale 400 obyvatel.

  • Pokud to nebude jezdit 4-24 hod po max 2 hodinách, nikoho to opravdu do VHD nenatáhne… 😀

  • Zase kravina. Stejný magořinec vyhnal cestující z busů na severním Táborsku. Je hezky jihočeským koloritem nasazovat neosvědčené koncepty veřejné dopravy všude tam, kde ještě lze někoho z busů\vlaků vyhnat a tak přispět logicky k vyššímu provozu na „prázdných“ , především městských komunikacích.

  • A co třeba sice dotovaná, ale doprava na zavolání? Takový dotovaný taxík (provozovaný i minibusy) na zavolání. Samozřejmě by cestující na to musel včas myslet a zavolat si v předstihu, jelo by se tedy jen tam, kde by o to někdo požádal (byť i třeba jen jeden člověk) a nejezdilo by se na prázdno.

    • „Veřejná“ doprava „na zavolání“ je nesmysl: veřejná doprava je z principu hromadná a jezdící podle předem stanovených a řádně zveřejněných jízdních řádů, aby si kdokoli mohl naplánovat její použití předem a mohl se také spolehnout na to, že v jízdním řádem stanovenou dobu bude k dispozici vozidlo, které k dispozici být má – doprava „na zavolání“ je čistě individuální záležitostí zákazníka a zavolat si vozidlo taxi může každý už nyní, má-li ovšem k dispozici telefon: a právě nutnost tuto podmínku splnit je zásadním nedostatkem i těch řešení, kdy doprava „na zavolání“ (deklarovaná formálně jako „veřejná“) by měla jezdit podle nějakého předem dostupného jízdního řádu (což se sice v několika oblastech v ČR zkoušelo, ale na žádné veřejně dostupné informace o výsledcích těch pokusů jsem nikdy nikde nenarazil): nemáte-li k dispozici telefon a nezavoláte-li v patřičném předstihu, nezbývá než jít pěšky.

    • To se zkoušelo, ale už evidentně zrušilo u linky 830 na Znojemsku v rámci IDS JMK. Do jedné vesnice byl závlek na objednávku.

    • Michal:
      No, nevím, zda a jak to funguje v Rakousku, ale ten odkaz na www stránky, který jste uvedl, směřuje do Dolních Bavor a ne do Rakouska …

    • Doprava na zavolání je esence VHD vnímané jako „socky“, která kombinuje to špatné z linkové a objednávané dopravy. Ano, organizátor si může odškrtnout, že má pokryto, ale…
      1. Hlášení jízdy hodinu a víc (ranní jízdy den) předem, to je dobré možná pro někoho, kdo sedí celé dny na pozadí.
      2. I když se všichni cestující musí hlásit předem, třeba ve zmíněném bavorském systému platí – 8 míst a trhněte si.
      3. Dost často platí extra tarif nebo příplatky, za které ale nedostanete oproti běžné linkové dopravě nic (občas je alespoň možnost vystoupit mimo zastávku, ale zdaleka ne vždy).
      4. Jízdní řád se často prezentuje jako orientační (často mají všechny zastávky stejný čas odjezdu), takže ve výsledku budete dost pravděpodobně stát na zastávce.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora