Informační technologie Infrastruktura

ŘSD za téměř čtvrt miliardy otevře svůj informační systém o dopravě

Informační tabule. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons
Informační tabule. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons

Společnost Vars Brno za 218,7 milionu korun zásadně technologicky inovuje systém, na kterém funguje Národní dopravní informační centrum (NDIC) Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Součástí zakázky je i pětiletý servis.

Podle mluvčího ŘSD Jan Studeckého je cílem umožnit do budoucna připojení a integraci stávajících i nových datových a informačních zdrojů.

Vars Brno vyhrál zakázku na přepsání stávajícího systému včetně servisu, na konverzi má devět měsíců. „Otevření NDIC považuji za přelomovou věc. V podstatě se tím vytvoří platforma na to, aby jakákoli telematická aplikace která se bude pořizovat neznamenala, že se se budou dělat znovu i věci co jsou již obsažené v NDIC, ale že se využijí z NDICu a nová aplikace bude jeho součástí,“ řekl Tomáš Miniberger, předseda představenstva společnosti Vars Brno.

Zakázku ŘSD vyhlásilo už v roce 2015, nabídky se podávaly teprve letos v září. Na výběr dodavatele použilo ŘSD v Česku stále nepříliš rozšířený soutěžní dialog, což ŘSD vysvětlilo tím, že na počátku soutěže nebylo schopné přesně specifikovat podmínky zakázky. Podle písemné zprávy zadavatele společnost Vars Brno porazila konkurenční AŽD Praha o více než tři miliony korun, ze soutěže pro nesplnění podmínek bylo vyřazeno Eltodo. Vars na zakázce bude spolupracovat například s firmami AutoCont nebo CGI IT.

Zhruba polovinu zakázky tvoří samotný vývoj, pořízení nového hardware a konverze systému, další polovina připadá na pětiletý servis.

Podle Minibergera je výhodou zakázky pro ŘSD i to, že díky otevření odpadne závislost na tvůrci NDIC a aplikace bude moci psát jakýkoliv dodavatel. „Je to sice tak trochu proti našim a nejen našim obchodním zájmům, ale myslím, že toto je trend v IT / ITS a proti často nesmyslnému požadování zdrojových kodů to přináší provozovateli reálný užitek,“ míní Miniberger. Podle něj by to mohlo znamenat například výrazné úspory při konsolidaci tunelových dispečinků.

O Národním dopravním informačním centru

NDIC v nepřetržitém provozu sbírá, zpracovává, sdílí, publikuje a distribuuje dopravní informace a dopravní data o aktuální dopravní situaci ze sítě komunikací všech kategorií z celé ČR. V centru se shromažďují informace o dopravních nehodách, uzavírkách, požárech vozidel, kolonách, počasí a dalších problémech. Odtud se dopravní informace šíří na proměnné informační tabule, na webové stránky, do aplikace pro mobilní telefony, a také prostřednictvím datového distribučního rozhraní pro rozhlasové a televizní stanice, přepravce, telekomunikační operátory a ostatní. Detailní dopravní informace se šíří nonstop také prostřednictvím služby RDS-TMC (Radio Data System – Traffic Message Channel) pro navigační přístroje. (Pramen ŘSD)

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • „Je to sice tak trochu proti našim a nejen našim obchodním zájmům, ale myslím, že toto je trend v IT / ITS a proti často nesmyslnému požadování zdrojových kodů to přináší provozovateli reálný užitek.“

    WTF? To ten člověk myslí vážně? Nechat si napsat nějaký software za takové těžké prachy a nenechat si to dodat i se zdrojákem? Tohle snad může dělat jen stát a jeho úřady, nikdo jiný už dneska tak naivní není.

    A co přesně tedy znamená ta věta hned před tím: „Podle Minibergera je výhodou zakázky pro ŘSD i to, že díky otevření odpadne závislost na tvůrci NDIC a aplikace bude moci psát jakýkoliv dodavatel.“ Já bych tím „otevřením“ čekal právě i to, že majitelem zdrojových kódů pak bude zadavatel zakázky, ale asi ne…

    • Součástí této zakázky samozřejmě JE předání zdrojových kódů, ale je zásadní rozdíl v pracnosti a ceně, když chcete rozšiřovat rozsáhlý uzavřený systém, ke kterému máte zdrojové kódy (a každý si je musí pracně studovat), než když rozšiřujete systém otevřený způsobem požadovaným ŘSD.