Infrastruktura Stavebnictví Zprávy

Rozpočet fondu dopravy klesne o jedenáct miliard. Přehledně, co se bude stavět

Stavba D3 u Českých Budějovic zhruba před rokem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Stavba D3 u Českých Budějovic zhruba před rokem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Deník Zdopravy.cz má k dispozici podrobný návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Ten sice může ještě ve sněmovně projít dílčími změnami, trend je ale jasný. Po tučných letech se rozpočet scvrkl. Výše navrhovaného rozpočtu činí 71,1 miliardy korun, což je ve srovnání se schváleným rozpočtem na letošní rok o jedenáct miliard méně.

Příspěvek národních zdrojů se meziročně příliš nemění (52,4 miliardy), citelný je ale úbytek prostředků z evropských fondů. Z letošních zhruba 30 miliard klesne na necelých 19 miliard. Rezort dopravy má přitom priority rozdělené do čtyř skupin podle naléhavosti. V první jsou mandatorní výdaje na opravy, údržbu a správu dopravní sítě, následuje příprava nových staveb, financování probíhajících staveb a na chvostu je zahajování staveb nových.

„Rozpočet národních zdrojů umožňuje financovat výše uvedené požadavky v dostatečném rozsahu s výjimkou nově zahajovaných akcí, které budou financovány v omezeném rozsahu. Na mandatorní výdaje včetně přípravy akcí a rozestavěné akce (ke konci července 2017) je alokováno celkem 46,9 miliardy a na nově zahajované akce (od srpna 2017) bylo možno alokovat celkem 5,5 miliardy korun, přičemž požadavky ŘSD a SŽDC činí celkem 18,4 miliardy,“ píší předkladatelé.

Požadavky na národní zdroje tak výrazně převyšují 60 miliard. Z celkového rozpočtu dostane ŘSD 37 miliard (letos 46), Správa železniční dopravní cesty 29 miliard (letos 32). Zbytek připadá na Ředitelství vodních cest a další příjemce.

Zde je přehled vybraných staveb určených k zahájení v příštím roce (v závorce celkové náklady v milionech)
ŘSD

D55 5505 Otrokovice obchvat JV (967)
D48 MÚK Bělotín – Rybí (4490)
D11 1106 Hradec Králové – Smiřice (6814)
D3 D3 0310/II Hodějovice – Třebonín (6100)
D3 0310/I Úsilné – Hodějovice (8764)
D1 0136 Říkovice-Přerov (10243)
D1 modernizace – úsek 02, EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice (1809)
D1 modernizace – úsek 11, EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec (1105)
D1 modernizace – úsek 16, EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín (2686)
D1 modernizace – úsek 23, EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Ostrovačice (2038)
I/3 Olbramovice přeložka (511)

SŽDC

Optimalizace Praha Smíchov – Černošice (3642)
Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba (2907)
4. koridor Soběslav – Doubí (3641)
Prodloužení podchodů Praha hl. n. (668)
Zvýšení traťové rychlosti v úseku Oldřichov u Duchcova – Bílina (1798)
Modernizace a elektrizace trati Šakvice – Hustopeče u Brna (1553)
Revitalizace trati Břeclav – Znojmo, 2. stavba (1074)
Rekonstrukce žst. Řetenice (821)

Štítky

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • To je naprosto smutné, že socialistické vlády peníze místo investice prožerou na dávkách, inkluzích a podobných nesmyslech.

  • Takže d35 opatovice-časy-ostrov a d11 smiřice-Jaroměř se opět odkládá?

    • u těchto staveb by mělo být plánované zahájení ještě v letošním roce (min. u D35)

    • Je to tak, pokud se dotáhnou tendry, mělo by se začít stavět ještě letos. Proto nejsou v seznamu. Tématu se budeme ještě věnovat, možná zajímavější bude, na co peníze nezbudou. JŠ