ROZHOVOR: Čeští miliardáři si nekupují letadla už jen kvůli image, poptávka roste

Vznikla teprve před šesti lety, ale již patří mezi největší provozovatele bizjetů v Česku. Společnost Eclair Aviation si připsala navíc

Vznikla teprve před šesti lety, ale již patří mezi největší provozovatele bizjetů v Česku. Společnost Eclair Aviation si připsala navíc v březnu i jedno prvenství: stala se provozovatelem největšího letadla v kategorii businesss jetů, stroje Bombardier Global 6000. Ředitel společnosti a jednatel v jedné osobě Michal Laboutka chce letos do flotily zařadit ještě další tryskáč, tentokrát v kategorii entry level jet.

Podle leteckého rejstříku kupuje letadlo společnost Cerrini, která patří do skupiny CPI Radovana Vítka. Radili jste nějak s nákupem?

Majetkovou strukturu investora ze zásady nekomentujeme.  Vybrali jsme tři modely různých výrobců, které nejlépe vyhovovaly požadavkům klienta. Pak jsme provedli křížové porovnání a všechny tři typy si klient vyzkoušel. Nakonec rozhodl osobní pocit klienta a optimalizovaná nabídka výrobce Bombardier.

Můžete pro laika popsat, co nákup letadla obnáší a jak dlouho trvá?

Pořízení letadla této kategorie je vlastně rozsáhlý projekt. Podílí se na něm technici, finančníci, právníci i vybraní piloti. V našem případě trval celý proces přibližně 16 měsíců – od prvních úvah až po dodávací let.

V čem je letadlo unikátní, co si od něj slibujete?

Letadlo je jedním z největších v kategorii business jet, které byly zkonstruovány od počátku pro účely obchodní VIP dopravy. Má dolet 6000 námořních mil, je velice komfortní a kabina cestujících je výborně odhlučněna. Unikátní konstrukce křídla umožňuje navíc vzlety a přistání na velmi krátkých drahách a strmá přiblížení (např. známé letiště London – City). Jeho pořízením, úspěšným uvedení do provozu a provozováním se dostáváme do elitní společnosti provozovatelů takové kategorie letadel.

Global Express 6000. Foto: Eclair Aviation

Global Express 6000. Foto: Eclair Aviation

Není pro český trh příliš velké?

Myslím se, že i na našem, relativně malém trhu, se najde klientela, která dokáže kvality tohoto letadla ocenit a aktivně při svých cestách využít. Navíc, toto letadlo se úspěšně uplatní i na globálním trhu business aviation.

Jaká je aktuálně situace na trhu privátních letů? Ekonomika roste, je to znát i na počtech letů?

Poptávka je velká.  Dochází ale k zajímavé situaci: neprodávají se příliš nová letadla, zejména pak v Evropě, více se ale využívá stávající kapacity, létá se více hodin. Z Evropy mizí hodně použitých letadel do USA. Česko ale z této situace vybočuje, za poslední půl rok se tu objevily dva nové stroje. Poměrně živý je trh nových vrtulníků, a to včetně ČR.

V Česku zažilo privátní létání největší boom na začátku tisíciletí, kdy se zdálo, že každý miliardář musí mít své letadlo. Jak je to nyní?

Ti, co ho už mají, tak si často pořídili nový a větší stroj. Dorůstá tu navíc skupina nových majitelů, kteří si nepořizují letadlo z důvodu lepší image, ale opravdu ho využívají pro obchodní účely svých firem a soukromé potřeby svých rodin a blízkých. Někteří úspěšní majitelé firem již dokáží ohodnotit čas svých zaměstnanců a často je posílají svými nebo pronajatými letadly na služební cesty. Existují i takoví majitelé, kteří ale neregistrují své letadlo v Česku, ale jinde, kde nejsou například registrační a provozní podmínky tak přísné. Možnost obchodně takové letadlo využít na charterovém trhu je ale dost omezena, případně není možná vůbec.

Čím dnes nejvíce přesvědčujete nové zákazníky, aby létali takovým způsobem?

Je to hlavně o pohodlí, svobodě a bezpečí. A času. Nikde nečekáte, tím pádem jste svobodnější. Bezpečí souvisí s teroristickými útoky. Privátní lety nelétají z hlavních terminálů, business aviation mívá své vlastní, malé terminály. Je to velká výhoda.

Někteří lidé si letadlo kupovali s vidinou investice, která se jim vrátí. Rozmlouváte jim to?

Ano. Je třeba otevřeně říci, že kategorie bizjetů není optimální z hlediska investiční návratnosti. Vlastník letadla může, ve spolupráci s provozovatelem, minimalizovat náklady tím, že ho pronajímá dál, ale nikdy na tom skutečně nevydělá. Ostatně už víme o případech, kdy se majitelé, zklamaní ze situace, na kterou nebyli připravení, rozhodli nakonec letadlo po letech radši prodat.

Kam se nejčastěji létá?

Byznysové destinace jsou neměnné: Bratislava, Curych, Ženeva, Paříž, Frankfurt, Moskva, Londýn, Miláno. U cest na dovolené se kromě Azurového pobřeží, Sardinie či Korsiky hodně rozšířily lety do Chorvatska, vidíme také větší zájem o delší cesty přes Atlantik. Myslím, že to je částečně i tím, že není z Prahy dobrá nabídka přímých letů do USA. Velmi oblíbenou destinací je Karibik.

Jste na trhu relativně krátce, od roku 2012. Jak jste vznikli?

Kmenoví zaměstnanci naší společnosti mají zkušenosti z jiných společností v této branži. Já sám jsem létal jako pilot. Práce mě bavila, ale v určitý okamžik jsme se začali s tehdejším vedením rozcházet v názoru na další vývoj a na moji roli v něm. Rozhodl jsem se raději z tohoto prostředí odejít. Krátce nato jsme se potkali s jedním z našich klientů. Létal v té době s raritním typem Piaggio Avanti a uvažoval o pořízení většího proudového stroje. Dohodli jsme se na spolupráci a tak vznikla společnost Eclair Aviation. Původně se měla starat jen o jedno letadlo v privátním provozu, dnes máme ve flotile čtyři stroje: dva Gulfstreamy G-200, Learjet 60XR a nově Global Express 6000.

Počítáte ještě s rozšířením?

V letech 2016 a 2017 jsme provozovali letoun Cessna Citation CJ2. Letoun této kategorie by měl do konce roku opět doplnit naší flotilu letadel, mělo by jít o Cessnu CJ2 nebo CJ3, případně Embraer Phenom 100. Ještě nepadlo finální rozhodnutí, půjde o zánovní letadlo do stáří pěti let.

Ve všech oborech chybí lidé, jak je to s piloty?

Situace na trhu práce je obecně složitá. S piloty to není jinak. Je jich málo. Zejména pak dobrých. Snažíme se přilákat kvalitní uchazeče na solidní pracovní podmínky a perspektivu růstu a postupu na vyšší typy letadel, která provozujeme.

V čem je práce na bizjetech jiná než u větších letadel u aerolinek?

Je to jiný režim. Určitě je to pestřejší, létají rozmanitější destinace. Na druhou stranu to není pro každého. Jsou piloti, kteří jsou zvyklí, že je o ně kompletně postaráno, mají station managera a v destinaci nemusí téměř nic řešit. Někteří mohou mít třeba problém i s tím, že když přiletí do cílové destinace, musí pomoci cestujícím se zavadly. Dále bývá potřeba zařídit jim odvoz na hotel, zajistit palivo do letadla, ve spolupráci se stevardkou catering na další let a tak dále.

Michal Laboutka (50)

Po vystudování Vysoké školy ekonomické v Praze v roce 1991 se věnoval rozvoji vlastního privátního byznysu v oblasti zahraničního obchodu a výroby a prodeje domácích elektrospotřebičů. Poté jeden ze čtyř akcionářů společnosti Multiservis a.s.(splátkový prodej) a předseda představenstva Romo Fulnek (výroba domácích spotřebičů). Od roku 1994 sportovně létal, dále kvalifikace SEP, MEP, IR. Od roku 2001 start profesionální kariéry v letectví, pilot a kapitán Beechcraft King Air ve společnosti ABA-Air, dále pilot a kapitán na Cessna Citation Bravo (2005-2012), v roce 2013 účast při založení společnosti Eclair Aviation, projektový manager. Od ledna 2015 ředitel společnosti Eclair Aviation. Privátně létá dvoumotorovou Cessnou 421C Golden Eagle.

Tagy Eclair Aviation Global Express 6000 Michal Laboutka
2 komentáře