Doprava ve městě Dopravci Železnice Zprávy

ROPIDu došla trpělivost s linkou S41, dráhy jednají s Arrivou o pronájmu motoráku

Pantograf Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Pantograf Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Napětí kolem městské vlakové linky S41 z Roztok do Libně v Praze roste. České dráhy nemají dostatek vozidel, aby linku po výpadku stařičkých pantografů (v provozu zůstává poslední) zajistily podle představ města. Dráhy „látají“ linku, jak se dá, především nasazením Regionov a občasným přesunem souprav z jiných linek, například berounské.

Organizátor dopravy ROPID je se stavem linky „hrubě nespokojen“ a dal drahám pro vyřešení situace lhůtu do konce května. „Dlouhodobě odmítáme, aby na tuto linku byla nasazována vozidla typu 810, či jakékoliv jejich vývojové deriváty (řada 814). Neakceptovatelné je pro nás rovněž přesouvání kapacit z jiných linek, tím spíše z linek s rostoucím počtem cestujících, u kterých se snažíme o navýšení nabízené kapacity ve špičkách, což je případ linky S6 přes Rudnou,“ sdělil mluvčí ROPIDu Filip Drápal.

Podle informací deníku Zdopravy.cz se přitom rýsuje pro dráhy nevšední řešení. Několik na sobě nezávislých zdrojů potvrdilo, že České dráhy jednají o pronájmu motoráku s Arrivou. Výsledek jednání nelze předvídat, neboť pro dráhy je půjčování vlaků od konkurence citlivé téma. Samy dráhy jednání popírají. „K tomu teď opravdu nemohu nic říct,“ doplnil za Arrivu mluvčí Roman Herden. Arriva by mohla vyčlenit pro provoz ve všední den jednu soupravu, kterou používá jen o víkendu na lince na Slovensko.

Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zázemí Arrivy v malešické teplárně.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

ROPID by proti podobnému řešení zřejmě nic nenamítal, dává ale přednost elektrickým a nízkopodlažním vozidlům. „Nebráníme se ani subdodávkám od jiných dopravců, pokud budou mít ČD problém sehnat adekvátní vozidla ve svých depech,“ sdělil Drápal. Dráhy a ROPID hledají pro linku přechodné řešení do konce roku 2019, kdy vyprší desetiletá smlouva. Dráhy přitom slibují, že po uzavření nové smlouvy s ROPIDem postupně nasadí nové elektrické jednotky, na které už běží výběrové řízení a druhé se připravuje. Pro zajištění městské linky chtějí vyčlenit čtyři jednotky.

Do té doby ale bude na lince zřejmě panovat ve vozidlech nepředvídatelnost. „Po přechodnou dobu do dodání nových jednotek bude provoz zajištěn vhodnými disponibilními vozidly ČD, například může jít o jednotky Regionova (dvou- nebo třívozové), ale případně také jednotky CityElefant, soupravy patrových vozů nebo jiná vhodná vozidla,“ doplnil Šťáhlavský.

Smlouvu na další období ale nemají dráhy jistou. Město zvažuje nabídky i jiných dopravců, první se svým řešením přispěchal Leo Express.

59 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je zvláštní, že stále není nějaký lehký elektrický vůz (samostatný) nebo max. nějaká 2 vozová jednotka (něco jako Regionova). Dieselovými lehkými motoráky řad 840 až 845 to překypuje všude a elektrického nic. Po po všech elektrifikovaných lokálkách jezdí motoráky (i po hlavnějších tratách), odpůrci elektrifikace mají argumenty pro její zbytečnost a jindy aktivní uřvaní ekoteroristé jsou v tomto směru potichu.
    Kdyby se o pantografy 451 nádražáci více starali, tak jich mohlo být provozuschopných ještě více. Jenomže po roce 1989 je už odepsali jako přebytečné…. Zajímavé, že uřvané neohrabané traktory řady 830 jezdily 60 let a nikomu to nevadilo a u 451 už po 30 létech byly přežité….. Přitom právě ony předběhly dobu snad o těch 30 let svou nízkopodlažností.
    Ta nenávist vůči Arrivě mne už vůbec nepřekvapuje. Po Regiojetu a LEO další, do kterého se nádražáci rádi strefují, aby sami zakryli svůj nepořádek. Ať se zeptají obyvatel např. 80 tisícové Nitry, co si myslí o Arrivě. Státní dráhy jim zrušili přímé spojení i do nedaleké Bratislavy, je stejně odřezaná ode všeho stejně jak v ČR Liberec a právě díky Arrivě mají jediné spojení se světem. A Arriva je také jediná, kdo aspoň oživuje kdysi slavnou vlárskou trať. Zajímavé, že ti, co pracují bez dotací, jsou mnohem úspěšnější a oblíbenějšími mezi obyčejnými cestujícími a látají díry po zrušených linkách od ČD a ZSSK a dokáží, že to jde…. A to je v trnu státním dopravcům. Protože podobně velká města jak Nitra, tj. Prešov (LE) a Havířov (RJ) zachraňují také jen alternativní dopravci, jinak by staly také jen státními lokálkami.

  • Staré pantografy mohly ještě pár let vydržet, kdyby se na nich nepřestala dělat pravidelná údržba, z důvodu že budou nahrazeny, je vidět, že je nahradit není čím. Navíc byly patrně odstavovány na místech, kde je dorazili sprejeři. Zajímalo by mě, čím by tam chtěl jezdit „paštikář“, když má problém sám se svou „flotilou,“ když se vyskytne mimořádnost, že?

  • Vlaky v horsim stavu na lince KZC paradoxne nikomu nevadi. Navic jeste ohrozujici bezpecnost provozu absenci vozidlove radiostanice (830). O tom se Surovi psat nechce??

  • Je to normální,proč ČD tam nedají běžné soupravy,takhle dopadne vše na hovno.Hlavně že vše dávají do šrotu hovada

  • Zajímavé je, že na jiných linkách není ROPID tak kritický (a teď nemyslím jen linku do Čakovic, kde je to elita mezi vraky, ať se to týče ČD, tak KŽC… Možná největší ostuda je to, co jezdí na Kladno. Roky se mluví o nových vlacích a pořád je nikde není vidět. Vlastně v okolí Prahy jsou Elefanty jediné jakštakš ucházející soupravy.

    • A čím byste chtěl mezi Prahou a Kladnem jezdit? Roky se jenom plytce žvaní o nutnosti vybudování „PRAKu“, jehož výstupem by měla být elektrizovaná dvoukolejka v této relaci, všichni přitom ovšem taktně zamlčují, že až jako „2. etapa“, protože prioritní je trať k letišti – a asi víte, jak to u nás vždy bylo a je (a bude) s „etapizací“: postaví se jen 1. etapa, aby byli spokojeni aspoň ti nejhorší „řvouni“, a pokračování je pak v nedohlednu. A protože je „ve výhledu“ (sice nedohledném, ale přesto výhledu) elektrizace kladenské trati, tak přece nebudeme shánět nová vozidla pro nezávislý provoz na ní, když máme úžasné „regíny“, které přece do zprovoznění elektrizované trati ten provoz bez problémů zvládnou – že do toho mezitím navíc de facto „hodí vidle“ ještě kladenský Volf (za podpory Šlegra a jeho nohsledů), který prosazuje místo modernizace stávající trati (která minimálně mezi Prahou-Veleslavínem a Kladnem mohla být už dávno hotová, protože tam žádné konflikty nejsou a pamatuji návrhy na její „optimalizaci“ pro NTR = 120 km/h i ještě z období před rokem 1990) „kladenské metro“ ve zcela jiné trase, to už je v celé té lapálii pouhá „třešnička na dortu“ …
      Když už někomu na ČD nakonec přece došla trpělivost a rozhodl o objednání nových „nezávislých“ vozidel (která v době zprovoznění elektrizované trati už budou ve skutečnosti asi stejně na konci své životnosti), tak je třeba nejdřív absolvovat martyrium v podobě výběrových řízení, atd., a na nová vozidla si cestující budou ještě minimálně cca 3 roky počkat.
      A že Praha a okolí nemá kromě „Elefantů“ jiná „nová“ vozidla? Nemá, ale kdyby je měla Praha, nezbyl by dostatek finančních prostředků na nákup vozidel pro v podstatě žádné jiné oblasti v ČR – nehledě k tomu, že pak by asi nebylo ani možno čerpat na nákup nových vozidel z různých fondů (a tedy z EU), jako je tomu v případě, že se nákup nových vozidel „rozprostře“ po celém území republiky. A třeba já osobně si navíc nepřeji ani číst přihlouplé poznámky o tom, že „zase všechno má jen Praha“, jimiž se to ostatně jen hemží i v těchto komentářích (byť v takovém případě by asi byly výjimečně skutečně oprávněné …).

    • s čím tam jezdit…. to že je infrastruktura na h**** ještě neznamená, že tam musím jezdit s tím, co tam jezdím. V ČR je tolik lokálek, že by v případě elektrifikace nemusel být problém „udat“ pá nových vlaků

  • Fakt to kluci z Ropidu řekli? „Dlouhodobě odmítáme, aby na tuto linku byla nasazována vozidla typu 810, či jakékoliv jejich vývojové deriváty (řada 814). “ Na jednu linku se to hodí a druhou ne? K smíchu.

  • Nechce se mi věřit, že ČD nejsou schopny sehnat jinou soupravu, nebo opravit ty stávající. Tahle situace vypadá jako záměr. Je docela možné, že schválně to nechávají takto „vyhnít“, aby dostali mimořádně peníze navíc na nové soupravy. Taková vychytralost…… .

    • Jistý díl viny má i Ropid, že to nechal dojít do tohoto stavu. Hned jak ČD začaly prohlašovat, že 451 nehodlají udržet provozuschopné, měl jít někdo z managementu ČD na kobereček, aby vysvětlil, jak hodlají dodržet objednané dopravní výkony v dohodnuté kvalitě. Už dávno tak mohl být vysoutěžen dopravce, který si zakázky bude náležitě vážit a bude schopen zajistit požadovanou kvalitu.

    • Nebo mohl ROPID říct „chceme takové a takové jednotky“, aby si je ČD mohly koupit.

    • To je přece záležitost ČD jako dodavatele, jakými vozidly naplní požadavky smlouvy. Smlouvu sice neznám, ale předpokládám, že popisuje nějaký minimální standard kvality a kapacity (př. elektrická nízkopodlažní jednotka s kapacitou 300 míst k sezení).

  • Za S 41 už měl někdo na nábřeží letět od válu. Tolik let a stále nic…

    • Jedině souhlasit… letět by měli především ti, kteří připravují různé reorganizace. Místo aby řešili realitu provozu. O problému ML S-41 se ví od jejího začátku. Co takhle třeba koupit navíc 3x ř. 440 Regiopanter…. Dislokace Děčín, poslední večerní vlak do Prahy, nebo po nocování první z Kralup n. Vlt., další dva dny oběh na S-41 a hned večer zpátky na sever…. pro p. Kupce a spol. asi veliký problém.

  • Arriva už tuším loni či předloni jezdila přes léto s desítek poté, co jí bylo vyčítáno, že nemá klimatizaci. Tak třeba zase nějaké z Německa přivezou…

  • A já jsem zažil při cestě do Benešova s ARRIVOU nefungovalo WC . To na nádraží byl rychlej sprint.
    Chudák žabák, snad zůstane.

    • To je vtip anebo máte tak nízko svoje nároky?? Žabák měl zmizet z provozu už před 30 lety.

  • A proč by tam nemohli jezdit kámoši s 810? Tak to přeci máme rádi.

    Když člověk vidí srovnatelná města Mnichov a Vídeň a porovnává S-Bahny. Co k tomu dodat. Asi jsme neprohráli dvě války.

  • Zásadní nedostatek motorové jednotky ARRIVY je její vysokopodlažnost: pokud někdo trochu znáte provoz na „tangentě“, pak také určitě víte, že v pracovní dny tam téměř nikdy nepotkáte vlak, který by nevezl minimálně jeden kočárek a obvykle i nějaké to jízdní kolo – a s tím šplhat do motorové jednotky ARRIVY, to cestujícím asi radost dělat nebude.
    O tom, že by dokonce snad už od letošního června měla provoz na „tangentě“ převzít ARRIVA, se mluví už asi 2 měsíce, když strojvedoucí „tangenty“ zjistili, že ARRIVA zkouší jezdit mezi Prahou a Kralupami (asi aby si její strojvedoucí obnovili seznání) – když se prý na to ptali, tak to byl údajně docela „mazec“ a zlobně se zjišťovalo, kdo to vlastně „provalil“.
    A proč právě ARRIVA? Inu, když se podíváte na složení jejího vedení, nemůžete přehlédnout, že jeden z jejích vedoucích zaměstnanců kdysi působil právě na ROPIDu …

    • Proč právě Arriva? Protože je to jediná společnost se zázemím v Praze, která je schopna tu linku teď převzít. Nevím, kterého zaměstnance máte přesně na mysli, ale jsem přesvědčený, že ji Ropid nijak nezvýhodňuje, což můžeme vidět třeba na tom, že ji nakonec nedal linku S34, kterou jí dokonce sliboval.

    • Tak proč Arriva jste se dozvěděl, a já bych se zeptal a) jak je možné, že ČD kromě šrotu nemá na linku žádný stroj? b) jak je možné, že 30 let po totáči se v Praze/PID bagrují všechny výkony dopravci, který na to v motorové trakci absolutně nemá kapacity a v elektrické funguje systémem „lavírování na hraně“…

    • To důchodce: Tady bych to spíš viděl na to, že Arriva půjčí (jestli půjčí) Desiro. Koneckonců, je pod DB, takže páky jsou a pro Arrivu by to také byl hezký reklamní tah do budoucna, kdy se bude vybírat dopravce.
      Když se začínalo do Benešova, také párkrát jelo Desiro. I když to bylo asi z důvodu, že starý nebyly…..

    • Vlastimil:
      I z vysokých nástupišť musíte v případě vysokopodlažní jednotky do schodů, což je pro ženy s kočárky i pro cyklisty nepohodlné a zdržuje to: jednotka používaná ARRIVOU má navíc jen troje (a dost úzké) nástupní dveře, což je pro nepřekračování pobytů v Podbabě a v Holešovicích zejména ve špičkových obdobích příliš málo.

      Train Driver:
      V textu je přece jednoznačně napsáno, že „Arriva by mohla vyčlenit pro provoz ve všední den jednu soupravu, kterou používá jen o víkendu na lince na Slovensko.“ – a jezdit z Prahy do Nitry „desirem“ by asi to „pravé ořechové“ nebylo. Ale možná je ten výrok jen „vize autorova“ a ARRIVA má sloužit jen jako prostředník pro vypůjčení „desir“ od jiného německého dopravce (k tomu viz například informaci o změně dopravce v případě TRILEXu na severu Čech).

  • Proti půjčení nic nemám. Naopak, zdravá (ne dravá, viz Žltý kokůt) spolupráce mezi dopravci je skvělé řešení na vyhrocenou situaci v liberalizaci železniční dopravy. Akorát se bude muset při nasazení jednotky od Arrivy trochu upravit (prodloužit) jízdní doby. Kdo jste někdy viděl tuto jednotku při rozjezdu…..

    • Já chápu, že pro komunisty v OSŽ je konkurence hrůza hrůzoucí, protože se musí začít snažit a nevědí jak se to dělá, ale jako cestující nikde nic „vyhroceného“ nevidím: Vidím významné zvýšení kvality dálkové dopravy a to i u ČD a vidím rostoucí osobokilometry železnice jako celku.

    • Já vidím velké zvyšování finanční náročnosti a snižování kapacity/kvality jiným druhům železniční dopravy, které nemají takový vliv na veřejné mínění, jak někteří svými tendenčními články a brečením v Koblihobača news získali..

  • To, že se vykašlali na údržbu dosavadních jednotek 451 a dokonce dopředu avizovali, že ani v případě poruchy je opravovat nebudou, přičemž dobře věděli, že adekvátní náhradu nemají, považuji za vrchol arogance a drzosti ze strany ČD. Člověk odpovědný za toto jednání by měl být okamžitě odejit pro diskreditaci ČD. Plně proto chápu ROPID, že plánuje objednávat služby i u jiných dopravců.

    • Přednosta pražského depa přece sedí v představenstvu ČD – a jak známo, „kapři si rybník nevypustí“…

    • No v úmyslu zastavit údržbu 451 nic špatného není, spíš je divné, že se vybodli na náhradu.

      Je pravda, že zadlužení ČD je na hraně a jistotu výkonů s blížícími se soutěžemi nemají, ale že nebyli před 5 lety schopni z vlastního objednat 5 tramvají nebo Desir pro podobné záskoky je poměrně podivné.

  • Překvapuje mě že dráhy nemají peníze ani na nákup čtyř jednotek. To jsou na tom teda hodně špatně.

    • Problém asi není ani tak v penězích, ale v tom, že by se asi muselo vypsat výběrové řízení, atd. …

    • Pokud vím tak rámcoku na pantery ještě zcela vyčerpanou nemají. Krom toho co je za problém udělat výběrko, tenhle problém rozdodně není aktuální, ale nějaký ten rok starý. O konci panťáků sem poprvé četl minímálně před 5 lety.

    • Mně spíš vyděsilo to, že nemají ani trio regiošuk na trvalejší záskok…

  • Jojo, to jsou nákupy za evropské love. Pak se operativně nedá přesunout mezi depy ani kolo, i kdyby to dávalo sebevětší logický a ekonomický smysl.

    • A vy by jste to schvaloval, aby třeba ze zlína nám sebrali pražáci žraloky? Bohudík, že to nejde přesunout, my jsme to trplěli dost roků ten pragocentralismus.

    • V dosavadním stavu snad dokonce nesmí vozidlo pořízené z dotací přejíždět ani hranice kraje. Nebo jak si vysvětlit, že RegioSharky zajíždějí z Pardubic pouze do Hlinska, ale celou trasu Pardubice-Hlinsko-Havl. Brod (2h) jezdí jen vrzající Reginovy?

    • To si lze vysvětlit i tím, že jich není až tolik, nebo že Dušomír nechce platit větší love za vozokm.

    • Vlaky z dotací zajedou jen jednu zastávku za hranici kraje, aneb to je ta efektivita, nucenými, zbytečnými, drahými a odraďujícími přestupy..

  • Tak otázka, proč se na ČD z OPD2 nekoupila nová vozidla. Jako na Slovensku. Místo Brna a nahrazování Panterů.

    • Pro Satana, už zase, zajeďtě se do toho Brna podívat, kolik vlaků tam jezdí ty Pantery…

    • No tak než se zjevily panteři, tak na rychlících jezdily koženky, na osobácích stále většinou plecháč + honeckery… v Brně snad nebyla moderní jednotka pod dráty dokud se neobjevily pantery, zato v Praze měli elefanty. Prostě je v tom víte co. Nevím mimochodem proč dráhy nebyly schopné, byť o konci žabotlamů věděli, si sehnat náhradu, nebo proč nemohou nasadit syslograf. A jestli narážíte na to že si bude vozidla pořizovat jihomoravský kraj, tak se opravdu přijeďte podívat s čím se tu po koridoru vozí cestující, honeckery a v lepším případě 363 a pod, v horším to vozí plecháče, nebo co pendluje mezi Břeclaví a Znojmem, Veselá kráva, Btx, přívěsňák k 810, Btx, teď B a 842, eventuálně k tomu řídicí vůz, hydra + vagony… Cestování na úrovni, to vám povím. A vrchol když to všechno jede naráz ráno, nevím jestli něco mělo poruchu, ale to se do Bořího lesa jednou přiřítila Hydra, vagon, 842, vagon, Veselá kráva, vagon vagon vagon. co mělo motor, to běželo. Buď byla v depu pařba, nebo šaškec na výletě.

      Pak se opravdu nedivte že si raději jihomoravský kraj chce pořídit vlastní vlaky.

    • A KORDISu, resp. JMK něco bránilo nebo brání vysoutěžit lepší výkony? Kvalitu regionálních spojů mají v rukách kraje a organizátor. Voják se stará, voják má a když se nestará, jezdí plecháčem s Honneckerem.

    • Michal:
      Když se soutěžil současný kontrakt asi nebyl nikdo kdo by to tu odjezdil v elektrice. Pokud si kraj pořídí vlastní vlaky, bude to přece jenom lepší, stejně tak pokud bude zavedeno jen IDS jízdné v jím objednaných vlacích (rychlíky od ministerstva zřejmě nechají zaintegrované)

    • pardon, omylem jsem to odeslal
      … bude mít lepší kontrolu nad jím dotovaným systémem, teď je to takové trochu zvláštní, kdy dotuje provoz těch vlaků a přitom si v nich vesele „podnikají“ ČD.

    • Diesly jsou JMK úplně ukradené, asi se pořád věří v brzkou elektrifikaci Zastávky a Kyjova, k tomu pokud by ještě jezdily osobáky do Vyškova, tak zjistíme, že nám tady chybí mraky střídavek…

  • Zato 810 kámošů na lince do Čakovic nevadí. Stejně jako nevadí autobusové vraky a výpadky Arrivy.

    • nezastávejte se nefachmačenků z čd, snad na to měli času dost, ale oni se staraji spíše o sebe, než o vlaky. Oni se jenom zaměřili na Jančuru aby neměl kde odstavovat svoje vlaky, no nic, oni berou pěkný vyplaty a kdyby je náhodou vyhodili, tak mají odstupné jisté.

    • Záleží jak se napíše žádost o dotaci.
      Jihlavě se povedlo nakoupit autobusy na linku, kterou nikdo nejezdí. Ale když o tom někdo přemýšlí, nenapíše do žádosti o dotaci přesnou trasu jedné linky, ale něco jako „dopravní obslužnost v kraji xxx s případným zajížděním do obcí v sousedních krajích“.

      Neříkám že souhlasím s tím jak Regionální Operační Programy fungují, dotace by šlo i zrušit úplně. Říkám že když už dotace někdo čerpá, nemá zakázáno používat hlavu.

    • Na S34 taky ROPID tlačí, jenom nechce elektrak.
      I když nějaké rozdíly tam jsou – nechápu proč ROPID chce nizkopoznost, když tam nejsou ani dvě bezbariérové zastávky. S3 taky není nízkopodlažní.
      Taky se na S34 nestává, že by jel přeplněný a lidi zůstali na zastavce.

Newsletter

Partneři


Výběr editora