Zprávy

Rok parkovacích zón v Praze: zpoplatnění vyčistilo ulice

Parkovací automat, foto: TSK
Parkovací automat, foto: TSK

Technická správa komunikací zveřejnila první data o tom, jak se změnil provoz se zavedením parkovacích zón ve třech městských částech hlavního města. V některých čtvrtích je vydaných karet více, než je parkovacích míst. Celkově ale výrazně ubyly počty aut, které parkují na ulicích déle, než šest hodin.

Statistiky potvrzují jednoznačný trend: ve třech městských čtvrtích, které nový systém zavedly, výrazně klesla obsazenost parkovišť a pro obyvatele je mnohem snažší zaparkovat. Například na Praze 6 byla v roce 2011 průměrná obsazenost parkovišť přes 91 procent, letos klesla pod 70 procent. V roce 2011 šlo o data z dopravních průzkumů, teď o automatický monitoring.

„Ukazuje se, že tento způsob regulace funguje. Pro obyvatele je snadnější parkovat, než v minulosti,“ řekl Petr Horský z České parkovací asociace.

Parkovací zóny byly velkým tématem loni, když přešly na nový systém v Praze 5, 6 a 8. Radnice tehdy argumentovaly tím, že potřebují vyřešit parkování hlavně pro své občany a nikoliv obyvatele, kteří ve čtvrtích nebydlí. Auta se přesunula buď do jiných částí, na okraje Prahy nebo začali lidé využívat více veřejnou dopravu.

Parkovací zóny si pochvaluje například i trenér Sparty Andrea Stramaccioni. „S manželkou si říkáme, že to je geniální nápad, a přitom tak jednoduchý. V Římě parkujeme doslova auto na autě,“ řekl na dotaz magazínu Ego! Hospodářských novin, co se mu v Praze nejvíce líbí.

Podle Horského ale data současně ukazují, že cena za parkování je ještě stále zbytečně nízká a rezidenční karty by se mohly ještě zdražit. Vysvětluje to hlavně faktem, že v některých částech Prahy je karet vydáno více, než je parkovacích míst avšak počet parkujících rezidentů nepřevyšuje počet parkovacích stání.

Praha naposledy zlevnila roční poplatek pro podnikatele a pro rezidenty na druhé auto o pět tisíc korun.
Od října se změnil systém parkovacích zón i v Praze 1 a 2, od února 2018 se změní v Praze 3 a 7. Přibude hlavně fialových zón, kde mohou parkovat jak rezidenti, tak i nerezidenti.

Porovnání obsazenosti zón placeného stání (ZPS) v Praze 5, 6 a 8 – před a po spuštění ZPS

Zóna placeného stání Průměrná denní obsazenost 2017 Průměrná denní obsazenost 2011 Úbytek parkujících vozidel
Praha 5 76,16% 103,88% -2 522
Praha 6 65,77% 91,71% -5 331
Praha 8 60,26% 102,62% -4 688
Celkem ZPS 67,40% 99,40% -12 541

Zdroj: Technická správa komunikací Praha

Vysvětlivky:

Průměrná denní obsazenost 2017 – hodnoty obsazenosti ZPS zjištěné automatizovaným monitoringem

Průměrná denní obsazenost 2011 – hodnoty obsazenosti ZPS podle dopravních průzkumů realizovaných před spuštěním ZPS

Úbytek parkujících vozidel – vyčíslení úbytku počtu parkujících vozidel v denním období.

6 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Zajímavé. Některá města jdou přesně opačným směrem. V symbioticky přeochotné spolupráci s krajskou reprezentací pod různými záminkami co nejvíce indukují individuální dopravu do měst – naprosto otřesným příkladem budiž města České Budějovice, Tábor, nebo Písek. Příčiny jsou jasné – likvidace veřejné dopravy, či její záměrné znevýhodnění vůči o.a. Pod záminkou různých výmluv (údajnou řídkostí osídlení území, neochotou obyvatel využívat veř. dopravu, nevhodným geografickým rozložením spád. oblastí) systematicky dovádí donedávna dobře sloužící systém veřejné dopravy k nepoužitelnosti. Stačí pročíst stránky t. zv. „organizátora“ a m.j. se dozvíte, že „turistická doprava bude vytěsněna ze závazkové dopravy“, co věta, to dávno přežitá hloupá klišé.

  • Tenhle článek má dva neskutečně geniální výstupy. První je že existuje něco jako parkovací asociace. Už se asi i brzo dočkáme asociace hajzlbáb či něčeho podobného. Druhá věc je už ten skvělý nadpis a tabulka v článku. Možná by mohl někdo udělat teda srovnání s nočním stáním, které pálí asi mnohem víc „rezidentů“, než to jestli ve všední den zaparkují ve dvanáct dopoledne. Takže když člověk přijede v devět večer domů, tak se nezměnilo nic a stále krouží a krouží. Takže opět jen další neskutečná manipulace. Parkovací zóny jsou mimo historické centrum měst absolutní zlo a jen další zdanění majitelů aut.

    • Souhlasím. Navíc ono těm lidem ta prvotní spokojenost a nadšení, že (možná) mají o něco lepší šanci zaparkovat u sebe před domem, brzo dojde. Stačí vyjet někam jinam nebo naopak, někdo odjinud má přijet k nim. Parkovací zóny v současné podobě je nesmysl a paskvil. A to co chce zavádět třeba Brno, tak to ještě horší…

    • Já na ty zóny nadával také a říkal jsem to, co Vy. Jen další způsob, jak z místních tahat peníze a místo to stejně nezaručuje. Ale objektivně vzato – bydlím na Praze 2, zóny už tu máme pár let – a od jejich zavedení je v případě potřeby opravdu mnohem snazší zaparkovat přímo v naší ulici a v rámci bloku, obvykle zaparkuji přímo před domem. Před zónami člověk musel občas zaparkovat i o pár bloků dál a když přišlo třeba čištění ulic, tak to aby člověk parkovat třeba až na Praze 3…

      No a teď od 1. října to tedy změnili tak, že přes den můžou na daleko více místech parkovat i nerezidenti…

  • Samozřejmě, i já si budu muset koupit parkovací oprávnění, až zavedou zóny u nás, ačkoliv parkuji na garážovém stání, a to proto, abych v případě očekávané návštěvy rodičů, nebo někoho známého, mohl auto vyhodit ven a nechat je zaparkovat na mém stání, protože kdoví kde by byla zóna s možností zastavit za peníze.

    • Bydlím na Praze 2. Před tím tu těch oranžových zón (v oblasti nad nám. Míru) bylo opravdu pomálu a byly pořád plné (zatímco v modrých zónách bylo přes den docela dost volných míst). Teď po té změně od 1. října je tu daleko víc fialových (smíšených) zón, ve kterých právě kromě rezidentů můžou parkovat i „návštěvy“ – když zaplatí. Takže si myslím, že to je asi posun správným směrem…