Silnice Vodní doprava Železnice Zprávy

Rok 2017: Silnice posílila dominanci v množství nákladu, železnice zvyšuje vzdálenost

Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika
Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika

Nákladní silniční dopravci potvrdili loni rostoucí trend z minulých let a znovu posunuli rekord v objemu přepraveného zboží. Nákladní auta českých firem loni převezla téměř 460 milionů tun zboží, což představuje meziroční nárůst o více než šest procent. Železnice naopak zaznamenala pokles o 2,5 procenta na 95,6 milionu tun. Vyplývá to z aktuálně zveřejněných statistik ministerstva dopravy.

Silnice tak posílila – pokud jde o množství nákladu – svoji dominanci. Podíl železnice na nákladních přepravách klesl z 18,5 procenta v roce 2016 na loňských 17 procent. Trochu jiný pohled nabízejí ovšem čísla o přepravních výkonech měřených v tunokilometrech. Zatímco železnici se loni povedlo tento ukazatel zvýšit o necelé jedno procento na 15,7 miliardy tunokilometrů, silnice zaznamenala pokles o 12 procent na 44,3 miliardy tunokilometrů. Podíl na celkových výkonech tak železniční dopravci meziročně zvýšili z 24 na 26 procent.

Nákladní auta tak vozí více zboží, ale na kratší vzdálenost, vlaky vozí méně, ale do stále větších dálek. Z ekonomického hlediska je pro firmy důležitější právě ukazatel, který zahrnuje objem zboží i vzdálenost.

Údaje ministerstva dopravy zahrnují jen automobily registrované v tuzemsku. O tom, že kvete i silniční tranzit, svědčí nicméně čísla z mýtného systému. Elektronické mýtné v roce 2017 poprvé vyneslo přes deset miliard korun. Konkrétně provozovatelé vozidel nad 3,5 tuny zaplatili za užití českých dálnic a malé části silnic první třídy 10,4 miliardy. V porovnání s předchozím rokem (9,89 mld.) je to nárůst o 5,22 procenta.

Čeští dopravci (objem nákladu v tis. tun)

Silniční

Železniční

Vodní

2017

459433

95635

1568

2016

431889

98034

1779

Čeští dopravci (přepravní výkony v mil. tunokilometrů)

Silniční

Železniční

Vodní

2017

44274

15731

623

2016

50315

15619

620

Pramen: ministerstvo dopravy

Upozornit na
MB
Host
MB

Tak to se dalo čekat, vlastně mě to vůbec nepřekvapuje. Ekologie nikoho reálně nezajímá. Jsou to jen plané řeči politiků, ale skutek utek. Vlečky se ruší jedna za druhou. Třeba minulý týden jsem viděl z vlaku likvidaci vlečky v Komořanech u Vyškova, dnes pro změnu úplně jinde už dávno nevyužívanou vlečku v Ronově nad Doubravou, nebo předevčírem v Kutné Hoře vlečku do tabačky a hned naproti jinou vlečku taktéž nevyužívanou. Takových vleček jsou bohužel stovky. A mezitím se vesele staví další a další sklady někde na předměstích bez napojení na železnici, jako třeba nyní v Prostějově. Pak je tady chování… Číst vice »

Rado
Host
Rado

V Prostějově se nestaví sklad ale výrobní závod firmy Mubea pro asi 500 zam.
Je to výroba automotive, tedy s dodávkami Just in time.
Jinak s Vámi nezbývá než souhlasit.

František
Host
František

Dodávky „právě včas“ by železnice v zásadě uměla zajistit také (a zpoždění jsou i na silnicích). Jen ta infrastruktura… Když se na železnici už pomalu nepočítá než s průvozem, data odpovídají. A podílům se pak nelze divit, navzdory všem řečem.

Petr CDC
Host
Petr CDC

Jo, nezbývá než souhlasit. Také nezbývá než doufat v lepší zítřky a rozjasnění zatemněných hlav ve vládě a na ministerstvech a hlavně, že zmíněné černé období ČD Cargo, pod vedením vykutáleného pána Bazaly, se nebude opakovat…….

Petr CDC
Host
Petr CDC

Inu….máme se s čím chlubit.

Milan
Host
Milan

Zajímala by mě pro srovnání dřívější data, např. za léta 1985, 1990, 2000. Jinak z aktuálních dat je vidět, jak dráha zoufale paběrkuje a to nebýt přepravy nafty ze skladu Viktoriagruppe do Čech a přepravy kalamitního dřeva z Jesenicka, by výsledek byl ještě horší. Ale vlastně po drastické likvidaci většiny vleček a nákladišť to nemohlo dopadnout jinak.

Partneři


Newsletter

Výběr editora