Železnice

RJ, rj, RGJ či RJET. Chaos v jízdních řádech mezi Prahou a Vídní kritizují České dráhy

ČD railjet ve stanici Wien Hbf, zdroj: České dráhy
ČD railjet ve stanici Wien Hbf, zdroj: České dráhy

Cestující mezi Prahou, Brnem a Vídní čeká ještě větší chaos v označení některých vlaků, než dosud. Po zkratkách RJ, rj či RJET přibude na informačních tabulích či jízdních řádech zkratka RGJ.

Zkratka RGJ se objevila ve vyhledávači spojení rakouských drah ÖBB u vlaků RegioJet, současně ale některé vlaky uvádí s plným názvem Regiojet. Zmatek v označení se nelíbí především Českým drahám.

Problém je v názvech RegioJet a railjet. Někteří cestujícící si názvy pletou, navíc mají oba vlaky stejné zkratky.

České dráhy od počátku upozorňovaly na skutečnost, že zkratka / kategorie vlaků RJ (rj) je podle podle přehledů Mezinárodní železniční unie UIC vyhrazena vlakům railjet ÖBB a jejich kooperujícím partnerům, tedy také ČD v České republice. Přidělení této značky jinému dopravci jsme proto považovali vždy za chybné,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj ale podobná označení nevnímá jako velký problém. „Měli jsme zkratku RJ v Česku jako první, vyjeli jsme dříve, než České dráhy s railjety,“ dodal Ondrůj.

Zkratku RJ měl RegioJet možná jako první ve své firmě, v jízdních řádech ale ne. Když dopravce vyjel v roce 2011, používal označení vlaků IC, následně po spuštění spoje do Košic EC. Na zkratku RJ přešel až v roce 2014, kdy už ale jezdily railjety pod zkratkou rj. SŽDC v případě RegioJetu uvádí v jízdním řádu zkratku RJ, jako dopravce pak uvádí na informačních tabulích RJET.

Podle Štáhlavského se vstupem RegioJetu do Rakouska a přidělení zkratky RGJ potvrdily výhrady Českých drah, „Způsobí to chaos v označení vlaků v ČR i ve střední Evropě,“ dodal Štáhlavský.

Podle Správy železniční dopravní cesty, která jízdní řád sestavuje a má na starosti i například provoz informačních tabulí o vlacích, jde o komerční označení druhu vlaku, které si objednává vždy dopravce. „SŽDC v tomto případě by řešila pouze případy zcela duplicitního označení nebo označení, které by nebylo technicky realizovatelné v informačních systémech,“ řekl mluvčí Marek Illiaš. „SŽDC může vlaku závazně určit pouze takzvaný dopravní druh vlaku, což je neveřejné označení druhu vlaku pro účely řízení provozu,“ dodal Illiaš.

Nástup soukromých dopravců na české koleje přitom ukazuje nejednotný přístup k označování v jízdních řádech. Zatímco u některých tratí je uvedeno číslo vlaku a pak název dopravce až v poznámkách pod tabulkou, u jiných je dopravce automaticky uveden už označením vlaku soukromého dopravce, například na trati 089. SŽDC to vysvětluje tím, že v jízdním řádu uvádí číslo a označení vlaků převažujícího dopravce na trati.

16 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Taková typická příživnická jančurovina… je otázka, proč to SŽDC vůbec dovolí. I když odpověď vlastně asi známe.

  • …zkratka / kategorie vlaků RJ (rj) je podle podle přehledů Mezinárodní železniční unie UIC vyhrazena vlakům railjet ÖBB a jejich kooperujícím partnerům, tedy také ČD v České republice.

    Tím je snad řečeno jasně, že Jančura by měl sklopit ocas a podřídit se UIC. RJ prostě nebude RegioJet ale jen a jedině railjet

    • A kdy došlo k registraci? Jaká tam byla geneze v mezinárodním užití? Toto musíte vzít do úvahy! Také by se mohlo ukázat že chyba vznikla jinde. Také tu je ještě problém s VKM od čehož může být odvozeno právě RJ. No a teď babo raď jak na to.

      Otázka je jestli je vůbec současný systém značení vlaků, jejich kategorií, připravený na soukromé dopravce. Pokud máme omezený počet znaků a omezený počet kombinací a tyto by měly být unikátní v celé EU, nebo i všech drahách UIC, pak potěš pandu protože z těch 24^3 má nějakou smysluplnou zkratku potenciál vytvořit jen pár set možností. Jen pro příklad co by znamenala zkratka OOO, OJO, COC, JJJ…? Nevymyslíte. Jednopísmenové by měly smysl O, R, E, S, ale místo O a S se používá Os a Sp a Ex je vyčleněný pro linky. Nezapomínejme že to vznikalo v době kdy bylo jen pár kategorií. A teď do toho zasahuje ještě úřad pro průmyslové vlastnictví ohledně ochranných známek…

      Taková kolize dojít musela dříve či později, systém stavěný v době unitárních národních drah prostě takovou botu vygenerovat dříve či později musel. A to kdoví čeho se dozvíme když by měl vlak jet ještě přes více států.

      Občas si říkám že minulé století bylo stoletím úchylností a že se jich je třeba postupně zbavovat. Nemyslím že toto by byl zrovna jeden z příkladů, ale mohl by to být průvodní jev některé z hlubokých chyb systému. Zde ochranných známek, zkratek a pod. Došlo k nešťastné situaci koexistence názvů railjet a regiojet na jednom území.
      Otázka 1.: Šlo se tomu vyhnout?
      Otázka 2.: Neměla by mít zkratka odvozená od VKM přednost před zkratkou komerčního názvu?

  • „Měli jsme zkratku RJ v Česku jako první, vyjeli jsme dříve, než České dráhy s railjety,“
    To je lež. Vyjeli sice dříve než České dráhy, nicméně nejprve pod kategorií Intercity, přičemž v názvu těchto spojů stálo „Regiojet“. Dráhy vyjeli se svými railjety sice až po vyjetí spojů Regiojet, ale se zkratkou kategorie railjet – rj – přišli jako první.

  • Nevím, no. Kategorie vlaků by měly být nějak standardizované, kvůli přehlednosti. Odlišit se to dá jménem vlaku. Navíc se velmi často už zobrazuje v IS dopravce.

    Na co pak je RJ 1020 RegioJet společnosti RegioJet? Vždyť je to tam 3x.

    To RJ vs. rj je totální absurdita a zrušil bych toto označení oběma.

    • Btw. SŽDC by si měly taky udělat ve věcech pořádek. RJ a rj sice technicky zobrazit lze, ale akusticky to těžko lze vyslovit odlišně.

      A když jednou vlaku R říkají „rychlík“ a ne „vlak R“, tak by měly říkat vlaku RJ správně „RegioJet“. Pak by sami pochopili, že „vlak RegioJet 1020 RegioJet společnosti RegioJet“ je pakárna.

    • no zrušit to ČD asi těžko…
      zkratka / kategorie vlaků RJ (rj) je podle přehledů Mezinárodní železniční unie UIC vyhrazena vlakům railjet ÖBB a jejich kooperujícím partnerům

  • Měli jsme zkratku RJ v Česku jako první, vyjeli jsme dříve, než České dráhy s railjety, koho to zajímá? evropské označení má přece přednost.

    doufám, že flixbus tohohle náfuku brzo vyřídí. a bude klid

    • Flixbus je absolutní parazit. Kdyby ovládl autobusový linky, nahnalo by to lidi do aut, popř. do vlaků a Jančura by se přeorientoval jinam.

    • Až budete nadávat, že na něco nejsou peníze tak flixbus daní jinde.

    • No to si nebuďte tak jistý, záleží totiž jak a kdy bylo co registrováno. Neznám přesně historii registrace jednotlivých názvů a pravidla, tak je otázka jestli v době registrace nebyly obě značky jenom pro vnitrostátní vlaky.

    • Petře, pokud mají busy FB české registrační značky, jako že na tuzemské přepravy mají, tak daní v ČR.

    • Martin:
      Což je totální nonsens, protože existuje několik způsobů jak může subjekt ze zahraničí v ČR podnikat.

      Pokud chcete aby tu více firem danilo, pak musíte provést taková opatření aby se zde danit vyplatilo a nehrozilo zničení společnosti státem a pod. S tím co se tu děje každý rozumný podnikatel založí firmu v zemi se stabilním a jasným daňovým řádem, byť by to třeba na procenta nevycházelo nějak moc dobře, a tady tak organizační složku, nebo se na to úplně vykašle a bude vyrábět jinde.

      Bohužel mnoho zemí, a ČR k nim patří, dělá všechno proto aby se u nich podnikání nevyplatilo a pak nadává na daňové ráje. Nejlepší co můžete pro lidi a podniky udělat je mít stabilní jednoduchý nezatěžující daňový řád.

    • To je velmi „inteligentní“ chtít, aby český podnikatel zkrachoval a byl nahrazen projektem nadnárodního kapitálu danící jinde.