Infrastruktura Letectví Lidé

Řízení letového provozu vycvičí letové dispečery z Malty

Dispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLP
Dispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLP

Škola pro řídící letového provozu, kterou pod značkou CANI provozuje státní podnik ŘLP, získala další velkou zakázku v zahraničí. Čeští školitelé vycvičí nové kolegy pro středisko řízení letového provozu na Maltě. Na spolupráci se obě strany dohodly letos v lednu, nyní se ladí smlouva.

„Jde o tříletý projekt, pokud bychom začali letos, tak budeme spolupracovat do roku 2021,“ řekl deníku Zdopravy.cz šéf školy Miroslav Ehl. Připomněl, že stejně dlouhý projekt už rok běží ve spolupráci s Bosnou a Hercegovinou. Běžně se přitom takovéto smlouvy uzavírají na jeden rok. Zatím není jasné, kolik adeptů z Malty projde rukama českých školitelů, rozhodně jich ale nebude tolik jako z Bosny (až 69).

Poměr Čechů k cizincům ve škole CANI se pohybuje kolem padesáti procent. Škola má klienty z celé Evropy, tradičně nejčastěji ale přicházejí studenti ze středoevropských zemí, Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu. Cena výcviku se liší podle zvoleného programu, většinou ale přesahuje milion a půl a je tak srovnatelná s náklady na vychování pilota.

Vedle výcviku řídících letového provozu provádí česká škola i výcvik techniků, jazykový výcvik a kalibrační službu. K té používá dva kalibrační letouny, které měří spolehlivost naváděcích zařízení. Služby české kalibrační letky, kterou letos čeká výměna starých letadel za nová, využili nedávno například ve Španělsku, Gruzii, Arménii, Lotyšsku nebo Polsku. V tuzemsku ji pak využívají například soukromá letiště, heliporty nebo armáda.

Loňský rok byl pro CANI nejúspěšnější vůbec, tržby se budou podle Ehla pohybovat kolem sto milionů korun, za posledních několik let vzrostly o desítky procent.