Řízení letového provozu nalilo čtvrt miliardy do své dcery, odkoupilo simulátor L410

Simulátor L410. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSimulátor L410. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nový simulátor letounu L410 se pro letecké výcvikové středisko Czech Aviation Training Centre (CATC) proměnil spíše v kouli na noze

Nový simulátor letounu L410 se pro letecké výcvikové středisko Czech Aviation Training Centre (CATC) proměnil spíše v kouli na noze než ve stroj na vydělávání peněz. Společnost jej proto koncem roku prodala svému mateřskému státnímu podniku Řízení letového provozu. Ten za unikátní přístroj, který byl do plného provozu uveden teprve loni na jaře, zaplatil 251 milionů korun a obratem ho své dceři pronajal zpátky. Simulátor se tak nehnul z hangáru B na staré Ruzyni.

Simulátor L410. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Simulátor L410.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Hlavním cílem bylo optimalizovat hospodářský výsledek naší dceřiné společnosti, jde o standardní model financování mezi spřízněnými osobami,“ uvedl mluvčí ŘLP Richard Klíma. ŘLP přístroj financovalo z vlastních zdrojů, cena byla podle Klímy určena soudním znalcem. Před rokem přitom firma hovořila o nákladech na pořízení simulátoru ve výši 180 milionů, z čehož 150 milionů činil bankovní úvěr. Aktuální hodnota ale podle mluvčího obsahuje i náklady na vývoj, kritické náhradní díly, databáze letišť, pořízení letadlových dat, nákup licencí od subdodavatelů či logistiku a řízení projektu. Transakci schválily dozorčí rady obou firem.

„Celý proces byl vyvolán v důsledku neplnění smlouvy na odběr výcviku ze strany Aircraft Industries, jako klíčového odběratele,“ sdělil Klíma. Výrobce letounu měl podle něj garantovat výcvik posádek vázaný na prodej letounů typu L410. Vedení CATC s výrobcem jedná o naplnění smlouvy v příštích letech; i proto nevymáhá žádné sankce.

Simulátor L410. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Simulátor L410.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Deník Zdopravy.cz požádal o vyjádření i Aircraft Industries, odpověď ale zatím neobdržel. Simulátor legendárního kunovického letounu L410 se stavěl dva roky a je jediný svého druhu na světě. Má certifikát kategorie D, což je nejvyšší možná úroveň, pokud jde o pohyblivost zařízení.

Czech Aviation Training Centre vlastní ještě takzvané full flight simulátory Airbusu A320 a Boeingu B737. Na jejich vlastnictví se nic nemění. ŘLP firmu koupilo v roce 2012 od Českých aerolinií za 280 milionů. Tehdy nesla název Czech Airlines Training Centre. V roce 2016 firma podle údajů v obchodním rejstříku vykázala tržby téměř 200 milionů a zisk necelých 200 tisíc.

Tagy Aircraft Industries Czech Aviation Training Centre L410 Řízení letového provozu řlp simulátor
Žádné komentáře