Řídící výbor na MD schválil odsun brněnského nádraží, bez diametru

Lokomotivy 1216 Taurus rakouských ÖBB, Brno hl.n., zdroj: České dráhyLokomotivy 1216 Taurus rakouských ÖBB, Brno hl.n., zdroj: České dráhy

Na ministerstvu dopravy se v pondělí poprvé sešel ke klíčovému jednání Řídící výbor Železničního uzlu Brno. A jeho verdikt zní:

Na ministerstvu dopravy se v pondělí poprvé sešel ke klíčovému jednání Řídící výbor Železničního uzlu Brno. A jeho verdikt zní: přestěhovat nádraží k řece Svratce. Hroutí se tím možnost zachování brněnského nádraží v centru, definitivně rozhodnuto ale ještě není.

„Nyní bude o věci jednat centrální komise ministerstva dopravy. Cílem ministerstva je konečný návrh předložit do dvou měsíců na jednání vlády,“ řekl mluvčí rezortu Jakub Stadler. Centrální komise na ministerstvu musí schválit každý stavební projekt.

Komise přitom bude ještě mimo jiné zvažovat kapacitní možnosti obou variant nádraží. Správa železniční dopravní cesty dostala od řídícího výboru za úkol připravit příslušnou prezentaci. Proti přesunu k řece totiž brojí stále hlasitěji nákladní dopravci, kterým vadí plánované promíchání osobní a nákladní dopravy v brněnském uzlu.

Dalším háčkem, který může chystané stěhování zkomplikovat, je fakt, že výbor odmítl závazek současného financování takzvaného severojižního kolejového diametru ze Státního fondu dopravní infrastruktury, jak požadují ve svém usnesení brněnští zastupitelé. To se může ukázat jako zásadní komplikace.

V řídícím výboru k ŽUB zasedají zástupci ministerstva dopravy, SŽDC, Jihomoravského kraje, Statutárního města Brna, Českých drah a Státního fondu dopravní infrastruktury. Centrální komisi pak tvoří zástupci MD a SFDI. Podle informací deníku Zdopravy.cz přitom mezi ministerskými úředníky zdaleka nepanuje shoda na stěhování nádraží z centra.

Usnesení řídícího výboru ŽUB:
1. Vzhledem ke snaze o minimalizaci časových a věcných rizik územní přípravy a snaze minimalizovat omezení pro cestující v době výstavby se doporučuje k realizaci varianta Ac, a to za podmínky, že přijetím varianty Ac nevzniká automatický závazek státu k výlučnému financování akce SJKD ze zdrojů SFDI v případě její realizace.

2. SŽDC na jednání Centrální komise ministerstva dopravy připraví prezentaci technologické a kapacitní spolehlivosti jednotlivých variant.

Varianta A – Řeka

Počítá se vznikem nového osobního nádraží v místech dnešního dolního nádraží v Rosické ulici. Obě stopy průjezdu prvního tranzitního železničního koridoru – osobní i nákladní – jsou sjednoceny do jedné stopy. Trať přes stávající hlavní nádraží je zrušena. Zaústění modernizované trati Brno – Přerov je do stanice Slatina pomocí novostavby dvoukolejné trati podél letiště Tuřany se zastávkou k obsluze letiště. V rámci technického návrhu jsou také definovány plochy pro výstavbu odstavných kolejišť a zařízení pro opravy a údržbu kolejových vozidel. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá z jihovýchodu podél stávající trati od Střelic.

Podvarianta Ac představuje kombinaci zapojení tratí od Chrlic, Břeclavi a Střelic v této podobě: zapojení trati od Chrlic do podzemní stanice pod osobním nádražím a zapojení tratí od Břeclavi a od Střelic ve směrovém uspořádání.

Tagy brno nádraží řídící výbor stěhování ŽUB
39 komentářů