Letectví

Reuters: Airbus skončí s výrobou A380, pokud Emirates neobjednají další

Předání stého Airbusu A380 společnosti Emirates. Foto: Airbus
Předání stého Airbusu A380 společnosti Emirates. Foto: Airbus

Výroba největšího osobního dopravního letadla na světě Airbus A380 může během několika let skončit, pokud společnost Airbus nezíská další objednávky od společnosti Emirates. S odvoláním na své zdroje to uvedla agentura Reuters.

Více než dva roky poté, co přišla na A380 poslední objednávka a výroba zpomaluje, se může desetiletá historie brzy uzavřít. I přesto, že Airbus investoval další peníze do vylepšení stávajícího modelu A380Plus s nižší spotřebou na sedačku.

„Pokud se nepodepíše smlouva s Emirates, začne proces ukončení výroby A380,“ citoval Reuters zdroj z Airbusu, informaci potvrdili agentuře i někteří dodavatelé, podle kterých jde o logický krok. Airbus odmítl zprávu komentovat, stejně tak Emirates.

Emirates jsou největšími zákazníky A380, odebrali jich už sto, tedy téměř polovinu z 216 dosud vyrobených. Už letos v listopadu měla aerolinka s výrobcem podle očekávání podepsat smlouvu na dodávku dalších 36 letadel, jenže z kontraktu na poslední chvíli sešlo.  Emirates mají objednáno celkem 142 A380. Pokud by dubajská aerolinka objednala další, chce po  Airbusu současně garanci, že se budou dál vyrábět nejméně deset let. Airbus už příští rok chystá zpomalení výroby na šest až sedm letadel za rok po roce 2020. Příští rok má Airbus vyrobit 12 A380, o rok později 8.

Airbus může být na první pohled ještě v klidu: v zásobě má ještě zhruba sto objednaných letadel, které má vyrobit a tak konec výroby bude postupný. Jenže poslední objednávka přišla v roce 2015, přes dva roky se v knize objednávek neobjevila nová.  Firma  už v posledních letech oznámila zpomalení výroby. Pokud nové objednávky nedorazí, výroba skončí ve dvacátých letech.

A380 se zdál zprvu jako velký úspěch. Airbus při jeho vývoji sázel na velkou kapacitu, která z trhu vyřadila v podstatě objednávky na nové Boeingy 747.  Jenže vývoj letadel mezitím pokračoval dál a dopravce začaly zajímat úspornější modely typu Boeing 787 Dreamliner nebo Airbus A350.

Například šéf Qantas Alan Joyce tvrdí, že na některých trasách je pro něj levnější poslat dva dreamlinery namísto jednoho superjumba A380. Airbus stál vývoj nového letadla 11 miliard euro a čím dál více hrozí, že se mu peníze nevrátí. Útěchou pro něj může být ale úspěch jiných modelů.

Kromě Emirates se zatím noví zákazníci nehrnou. Doba pro taková letadla přitom s velkým růstem letecké dopravy a čím dál plnějším vzdušným prostorem může ještě přijít. Pro Airbus možná ale už pozdě. Neúspěch A380 je přitom pro výrobce nepochopitelný i proto, že mezi samotnými cestujícími je letadlo velmi oblíbené.

Airbus má celkem 317 objednávek na A380, 221 jich už vyrobil. Zhruba polovina z necelé stovky objednaných letadel není ale jistých, že se vůbec vyrobí, protože zákazníci raději od smluv odstupují. Zájem není ani o použitá letadla: první A380 po Singapore Airlines je odstavené. Leasingová společnost Amedeo dokonce plánuje, že kvůli malému zájmu aerolinek začne letadlo provozovat sama.

Štítky

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak ono taky když se zřítí jedno takovéhle velké letadlo, tak je mnohem víc mrtvých.

    • To je sice pravda, ale zrovna A380 za deset let provozu nejen že nemá na svědomí jediný život, během dvou „největších nehod“ se dokonce ani nikdo nezranil.

      Stejně, jako třeba v případě Concorde, jde zejména o ekonomiku provozu, kdy wide-body letouny (zejm. Boeing 787 a Airbus A350) jsou pro letecké společnosti ekonomicky výhodnější, než provozovat A380 či 747. Jde zejména o parametr ETOPS, který říká, kolik minut letu musí být dvoumotorový letoun od nejbližšího letiště, kvůli případné poruše motoru. To znemožňovalo létat nejkratší cestou, ale A350XWB má certifikaci ETOPS-370, což znamená, že na standardních trasách není prakticky nijak omezen.

      Na delších tratích spotřebuje A380 celkem 3.1 až 3.3 L paliva na 100 km a pasažéra, zatímco A350 spotřebuje 2.4 až 2.8 L. (zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#5,000%E2%80%937,600_nautical_miles_(9,300%E2%80%9314,100_km))

Newsletter

Partneři


Výběr editora