Doprava ve městě Trolejbusy

Renesance trolejbusů. V Hradci Králové postaví další trať na Moravské předměstí

Trolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHK
Trolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHK

Mapa trolejbusových tratí v Hradci Králové bude delší o necelý kilometr. Dopravní podnik města Hradce Králové (DPMHK) už vypsal zakázku na stavbu 900 metrů dlouhého úseku Brněnská – Pod Strání.

Podle informací ve věstníku veřejných zakázek by vítězná firma měla postavit troleje za 3,5 měsíce od podpisu smlouvy, je tedy reálné, že trolejbusy vyjedou ještě letos. Zakázka má hodnotu 16,7 milionů korun. Hradec Králové na ní získal peníze z Operačního programu Doprava.

Podle projektu na trase vzniknou dvě zastávky Palachova a Pod Strání. V rámci projektu bude vybudováno 57 nových trakčních stožárů. V ulici Milady Horákové dojde k prořezu stávajících stromů, jejichž větve zasahují do profilu vozovky. Linka číslo 27 dosud vedená jako autobus bude po dokončení obsluhována trolejbusy.

Hradec Králové původně chtěl rozšířit síť trolejbusů i od křižovatky Koruna až k Jungmannově ulici. Nakonec ale už s trasou nepočítá, nasadí na ni nové elektrobusy.

Trolejbusové tratě rozšířily i nedaleké Pardubice. O víkendu tu otevřely celkem tři kilometry nových úseků.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jindra
Host
Jindra

Tam kde se dívají do budoucnosti rozšiřují trolejbusy,pouze v Chomutově se zastavil tak trochu čas.Pravda,bude zde
15 nových vozů.Ale budoucnost je zde brána v CNG.Trolejbus je zde pouze trpěn,nikoliv chtěný.Snad se to po volbách
obrátí ve prospěch TR.

redakce
Člen

Chomutov s Jirkovem je především naprosto dokonalým příkladem toho, jak nemá vypadat trolejbusová síť – navéc právě tam by se „parciální trolejbusy“ uplatnily velice dobře, třeba pro možnost smysluplné obsluhy nádraží bez toho, aby bylo nutno budovat komplikované křížení trolejí železnice a MHD.

K.S.
Host
K.S.

Výborně, teď zavést trolejbusy, třeba jen parciální, do dalších měst, spolu s automatickým natrolejováním by to mohlo být zajímavé řešení pro mnoho měst místo CNG.

Marek
Host
Marek

skvělé, trolejbusy jsou narozdíl od dnes propagovaných elektrobusů mnohem levnější, ale i ekologičtější. Baterie jsou vyráběny z neobnovitelných zdrojů a velice neekologicky, což se naprosto příčí s elektrobusovým marketingem…

Kuba
Host
Kuba

JOHNNY: no Hradec bude kupovat i 20 elektrobusů, ale s naftovým topením, takže pořád jsou trolejbusy lepší. Bez naftového topení by v zimě těžko zvládly běžné směny nebo by se musely pořád dobíjet a životnost baterií by se krátila.

Martin
Host
Martin

Kez bychom se dockali i v Praze…
Takove linky 106, 109, 124, 131, 133, 134, 135, 136, 137, 140, 152, 161, 167, 174, 175, 176, 177, 180, 184, 185, 188, 190, 191, 193, 195, 197, 201, 207… jsou jako pro trolejbusy delane, hodne prevyseni, ktere neni vhodne pro elektrobusy…
Nemyslim, ze by meli byt elektrifikovane cele trate, ale vetsi cast s vyjimkou koncovych useku, kde by se vyuzilo baterii… a vetsina techto linek jsou metrobusy,…

JOHNNY
Host
JOHNNY

pokud troleje – tak jen do kopcu – jinak je ti yhazovani penez..
Je stejne jen otázka casu nez budou mit busy lepsi baterky.

JOHNNY
Host
JOHNNY

Navíc Hradec je placka – tam je to uplny vyhazovani penez – to by to nemeli dovolit – tam je idealni místo jenom ro elektrobusy…
Takze se jedna o naprosto zbytecne vyhozených 16,7 milionu korun.
Za ty peníze mohly na konecných postavit nabíječky…
At se jedou podivat do Polska, kde uz to konecne pochopili…. Kdy se to povede u nas a prestaneme uazovat na urovni 19.stoleti?????????

Martin
Host
Martin

Elektrobusy jsou ohromná ekologická zátěž z pohledu potřebných zdrojú na výrobu akumulátorů, které se navíc musejí po nějaké době vyměnit, navíc nabíjení trvá nezanedbatelnou dobu. Parciální trolejbusy jsou ideální kompromis.

Milan
Host
Milan

V elekrobusech nevidím žádný ekologický přínos, naopak, velmi neekologická je výroba baterií a jejich omezená životnost, což zvyšuje náklady na provoz, účinnost při nabíjení, prostoje, potřeba naftového topení v zimě, co klimatizace v létě? z baterií?! Trolejbusy jsou v tomto ohledu skutečně ekologické.

Martin
Host
Martin

JOHNY: Baterie jsou velkou zatezi, jejich vyroba, recyklace a likvidace neni zrovna levne a ekologicke reseni, navic jsou velmi zatezovane nabijenim, topenim, klimatizaci – to vse velmi zkracuje jejich zivotnost a snizuje kapacitu. U trolejbusu tohle resit nemusite,… Proto mesta s trolejbusy stale rozsiruji trate a jako reseni voli parcialni trolejbusy, kde koncove useky a manipulacni useky jsou projizdene na baterie, hlavni usek je cely zatrolejovany. Problem s terenem, kdy (napr. Praha) se uvazuje o trolejich jen do kopcu je ten, ze fakticky cely vuz je elektrobusem s velkou kapacitni baterii (oproti elektrobusu tak 80-90% kapacity), kterou musite dobijet na… Číst vice »