Doprava ve městě Trolejbusy

Renesance trolejbusů. V Hradci Králové postaví další trať na Moravské předměstí

Trolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHK

Mapa trolejbusových tratí v Hradci Králové bude delší o necelý kilometr. Dopravní podnik města Hradce Králové (DPMHK) už vypsal zakázku na stavbu 900 metrů dlouhého úseku Brněnská – Pod Strání.

Podle informací ve věstníku veřejných zakázek by vítězná firma měla postavit troleje za 3,5 měsíce od podpisu smlouvy, je tedy reálné, že trolejbusy vyjedou ještě letos. Zakázka má hodnotu 16,7 milionů korun. Hradec Králové na ní získal peníze z Operačního programu Doprava.

Podle projektu na trase vzniknou dvě zastávky Palachova a Pod Strání. V rámci projektu bude vybudováno 57 nových trakčních stožárů. V ulici Milady Horákové dojde k prořezu stávajících stromů, jejichž větve zasahují do profilu vozovky. Linka číslo 27 dosud vedená jako autobus bude po dokončení obsluhována trolejbusy.

Hradec Králové původně chtěl rozšířit síť trolejbusů i od křižovatky Koruna až k Jungmannově ulici. Nakonec ale už s trasou nepočítá, nasadí na ni nové elektrobusy.

Trolejbusové tratě rozšířily i nedaleké Pardubice. O víkendu tu otevřely celkem tři kilometry nových úseků.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tam kde se dívají do budoucnosti rozšiřují trolejbusy,pouze v Chomutově se zastavil tak trochu čas.Pravda,bude zde
    15 nových vozů.Ale budoucnost je zde brána v CNG.Trolejbus je zde pouze trpěn,nikoliv chtěný.Snad se to po volbách
    obrátí ve prospěch TR.

    • Chomutov s Jirkovem je především naprosto dokonalým příkladem toho, jak nemá vypadat trolejbusová síť – navéc právě tam by se „parciální trolejbusy“ uplatnily velice dobře, třeba pro možnost smysluplné obsluhy nádraží bez toho, aby bylo nutno budovat komplikované křížení trolejí železnice a MHD.

  • Výborně, teď zavést trolejbusy, třeba jen parciální, do dalších měst, spolu s automatickým natrolejováním by to mohlo být zajímavé řešení pro mnoho měst místo CNG.

  • skvělé, trolejbusy jsou narozdíl od dnes propagovaných elektrobusů mnohem levnější, ale i ekologičtější. Baterie jsou vyráběny z neobnovitelných zdrojů a velice neekologicky, což se naprosto příčí s elektrobusovým marketingem…

    • JOHNNY: no Hradec bude kupovat i 20 elektrobusů, ale s naftovým topením, takže pořád jsou trolejbusy lepší. Bez naftového topení by v zimě těžko zvládly běžné směny nebo by se musely pořád dobíjet a životnost baterií by se krátila.

  • Kez bychom se dockali i v Praze…
    Takove linky 106, 109, 124, 131, 133, 134, 135, 136, 137, 140, 152, 161, 167, 174, 175, 176, 177, 180, 184, 185, 188, 190, 191, 193, 195, 197, 201, 207… jsou jako pro trolejbusy delane, hodne prevyseni, ktere neni vhodne pro elektrobusy…
    Nemyslim, ze by meli byt elektrifikovane cele trate, ale vetsi cast s vyjimkou koncovych useku, kde by se vyuzilo baterii… a vetsina techto linek jsou metrobusy,…

    • pokud troleje – tak jen do kopcu – jinak je ti yhazovani penez..
      Je stejne jen otázka casu nez budou mit busy lepsi baterky.

    • Navíc Hradec je placka – tam je to uplny vyhazovani penez – to by to nemeli dovolit – tam je idealni místo jenom ro elektrobusy…
      Takze se jedna o naprosto zbytecne vyhozených 16,7 milionu korun.
      Za ty peníze mohly na konecných postavit nabíječky…
      At se jedou podivat do Polska, kde uz to konecne pochopili…. Kdy se to povede u nas a prestaneme uazovat na urovni 19.stoleti?????????

    • Elektrobusy jsou ohromná ekologická zátěž z pohledu potřebných zdrojú na výrobu akumulátorů, které se navíc musejí po nějaké době vyměnit, navíc nabíjení trvá nezanedbatelnou dobu. Parciální trolejbusy jsou ideální kompromis.

    • V elekrobusech nevidím žádný ekologický přínos, naopak, velmi neekologická je výroba baterií a jejich omezená životnost, což zvyšuje náklady na provoz, účinnost při nabíjení, prostoje, potřeba naftového topení v zimě, co klimatizace v létě? z baterií?! Trolejbusy jsou v tomto ohledu skutečně ekologické.

    • JOHNY:
      Baterie jsou velkou zatezi, jejich vyroba, recyklace a likvidace neni zrovna levne a ekologicke reseni, navic jsou velmi zatezovane nabijenim, topenim, klimatizaci – to vse velmi zkracuje jejich zivotnost a snizuje kapacitu. U trolejbusu tohle resit nemusite,… Proto mesta s trolejbusy stale rozsiruji trate a jako reseni voli parcialni trolejbusy, kde koncove useky a manipulacni useky jsou projizdene na baterie, hlavni usek je cely zatrolejovany.
      Problem s terenem, kdy (napr. Praha) se uvazuje o trolejich jen do kopcu je ten, ze fakticky cely vuz je elektrobusem s velkou kapacitni baterii (oproti elektrobusu tak 80-90% kapacity), kterou musite dobijet na konecnych rychlodobijenim (zkracujete zivotnost), a velky prostoj na konecnych a prostoje behem jizdy, kdy pred kazdym kopcem musite natrolejovat – nejlepe v zastavce nebo na vyhrazenem miste (a to postupne jak busy prijizdeji museji na sebe cekat), to jsou zdrzeni co neni moc vhodne a taky neco stoji.

      Mj. jediny duvod pro elektrobus nebo parcialni trolejbus s velkou kapacitou baterie je uspora na trolejich, ale usporu vam ihned sebere vystavba nabijecich stanic a zajisteni jejich napajeni, vyse uvedene nevyhody s bateriemi a servis + nutnost pravdepodobne dieseloveho vytapeni/klimatizace (na delsich linkach), ev. stejne cast trati bude muset byt pod troleji tak jako tak u dlouhych linek – nejen do kopcu.
      Kombinace trolejbusu a elektrobusu ma sve vyhody (o kterych se mluvi casto), ale take nevyhody (o kterych se nemluvi). Ta kombinace, kterou prave testuje Praha, tedy cca 80% baterie a 20% tolej kombinuje nevyhody elektrobusu a trolejbusu mnohem vice nez samotnych trolejbusu ev. parcialnich trolejbusu s timto obracenym pomerem.

      Nejsem proti elektrobusum, ale hodi se na kratke linky ev. linky s nenarocnym terenem a na linky s delsimi intervaly. Ja jsem vypsal velmi zatizene linky – metrobusy s velmi kratkym intervalem, jejichz cast trasy je v kopcovitem/narocnejsim terenu. S vyjimkou linek, ktere pravdepodobne nahradi kolejova doprava. Nektere z nich maji spolecnou trasu a natrolejovani v nekterych mistech by zpusobovalo caste zdrzeni.

      PS: Parcialni trolejbus je nejlepsi reseni pro Prahu, ale v reseni, kdy budou dlouhe useky pod troleji – cca 80% a do koncovych useku (rovinatych) budou jezdit na baterie (nektere linky), kde bude stacit jen jejich 20% kapacita.

      Jistym resenim mohou byt vozy na palivove clanky, ale to je z hlediska infrastruktury velmi nakladna zalezitost a jeste dlouho bude.

Newsletter

Partneři


Výběr editora