Infrastruktura Železnice

Renesance lokálky. AŽD chce vrátit na Švestkovou dráhu každodenní provoz

Lokomotiva 749.039 na Švestkové dráze. Foto: AŽD Praha
Lokomotiva 749.039 na Švestkové dráze. Foto: AŽD Praha

Trať mezi Lovosicemi a Mostem může být už za rok ukázkou vzkříšení vlaků na některých již odepsaných tratích.
Společnost AŽD Praha, která loni koupila trať přezdívanou Švestková dráha, jako nepotřebnou od Správy železniční dopravní cesty, chystá její další opravy. Začíná jednat s Ústeckým krajem, aby se na ní vrátil každodenní pravidelný provoz. „Je reálné výrazně zkrátit jízdní doby oproti současnému stavu,“ říká generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Podle jízdního řádu zvládají vlaky jízdu za hodinu a devatenáct minut. Už dnes podle Chrdleho je jízdní řád nastavený s velkými mezerami pro případné zpoždění a reálná doba jízdy je kratší.  Při nasazení rychlejších vozů a modernizaci by tak mohla trvat jízda méně, než hodinu. „Postupnými opravami tratě, opravě přejezdů a instalací dalších jsme nabídli Ústeckému kraji jízdní dobu od grafikonu 2017/2018 1 hodinu 2 minuty,“ dodal Chrdle.

AŽD dosud na trati jezdí přes sezónu s turistickými vlaky. Železnici koupilo, aby na ní mohl jako výrobce zabezpečovacího zařízení testovat své produkty. I proto by se mu více hodilo, aby vlaky jezdily častěji. I proto už například po trati začaly jezdit nákladní vlaky, které si zkracují cestu z Podkrušnohorské magistrály ke koridoru podél Labe.

Mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová jednání potvrdila. Podle ní je ale nutné, aby se doba jízdy zkrátila až na 53 minut. „Rychlá oprava tratě nám dává naději, že při pokračování takového rozvoje a modernizace by mohla mít  trať ještě větší potenciál. Třeba právě až pro každodenní provoz. Existuje mnoho příkladů ze zahraničí, kde se v posledních letech podařilo vzkřísit již zapomenuté železnice,“ řekla Dosedělová.

Podle AŽD to je reálné, zvláště pokud dojde i k rekonstrukci úseku trati Lovosice – Čížkovice která je v majetku SŽDC. Její opravu SŽDC chystá. Od jízdního řádu 2019/2020 chce nabídnout jízdní dobu 51 minut.

Spojení Lovosice – Most nahradily v posledních letech autobusy, cesta jim trvá jednu hodinu a osmnáct minut z konečné na konečnou. Existuje ale možnost, že by je nahradily právě vlaky. „Trať by musela být konkurenceschopná a nabídnout něco, co dosud ještě neumí. Tedy rychlost a technickou připravenost, aby se mohlo jezdit v pravidelném, ideálně v hodinovém intervalu,“ dodala Dosedělová.

Podle ní by vlaky v novém provozu měly jezdit bez přestupu z Mostu až do Litoměřic. „Také je nutné ze strany AŽD Praha pořídit moderní, nízkopodlažní a dynamicky vyhovující motorové vozy. Nostalgický provoz by zůstal jen pro víkendový provoz,“ dodala Dosedělová. Kraj navíc AŽD oznámil, že za nízkopodlažní jednotku nepovažuje Regionovu.  „Tuto věc nyní prověřujeme. Jednatelé společnosti AŽD schválili minulý týden úkol pro management firmy jednat s krajem o zavedení pravidelné dopravy na naší trati,“ dodal Chrdle. Podle něj je reálné, aby pravidelná doprava do dvou let začala.

8 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Je viděl, že když se chce… Je úctyhodné, jak se AŽD s láskou stará o svou regionální trať a opět ji probouzí k životu. Kéž by tento přístup byl i třeba u SŽDC. Jen za západní Čechy by mi možná nestačily prsty na rukou, kdybych měl počítat tratě, na které se kašle.

    • AŽD má tu výhodu, že sedí na pytli prachů odjinud. On když jeden přejezd stojí stejně jako stavba vily, tak se to machruje… 🙂

  • Držím jim palce at jim to vyjde. Sam tomu moc velkou naději nedávám. Ta trať je hodně rozbitá a jestli čas jízdy chtějí zkrátit o 20 minut, než je nyní, tak musí předělat celou trať

    • Trať je hodně rozbitá, ale AŽD do ní investuje. A vzhledem k délce tratě si myslím, že při použití vhodných vozidel by těch 53 minut jízdní doby bylo reálných. Spíš přemýšlím, proč nenasadí rozumnější vozidlo na trať Most-Žatec, ideálně kdyby byl elektrický Stadler nebo sólo Panter. Potenciál tam je, i když je nádraží trochu z ruky v Žatci i v Mostě. Nebo jiná kapitola Chomutov-Žatec. Postavili tam zastávku Droužkovice, která se nepoužívá, protože by 814 nestíhaly jízdní doby…

  • Tak sypat prachy do průmyslových vleček 19.století a doufat v obnovení provozu by rozhodně nastávat nemělo, o dost efektivnější by bylo vynaložené prostředky investovat do nějaké pomalu umírající regionálky, jako je např trať do Slavonic, kde je potenciál ne velký růst a modernizace se tam konat bude, tohle je ale spíš vyjímka..

    • No „potenciál na velký růst“ se intenzivně podporuje dvacetiminutovými pobyty v Telči a přestupem v Kostelci. Tady bych dříve než modernizací začal tím, že si někdo začne kromě tašky a svačiny nosit do práce i mozek…

  • Takhle by to mělo vypadat všude.
    Objednatel dopravy vystaví nějaké neudržované lokálce s příšernými parametry vysvědčení „neprospěla“ z hlediska, zda může být přínosem pro regionální dopravu v oblasti. A majitel reaguje snahou zvýšit její konkurenceschopnost, aby objednatele přesvědčil. Výsledek (s trochou štěstí) = obnovený / zachovaný provoz se zkrácením jízdních dob nebo jiným zlepšením pro cestující.

  • Jestli jim to klapne, tak se tam pak z Mostu svezu na vinobraní ☺️