dkv-spojujeme

Renesance lokálky. AŽD chce vrátit na Švestkovou dráhu každodenní provoz

Lokomotiva 749.039 na Švestkové dráze. Foto: AŽD PrahaLokomotiva 749.039 na Švestkové dráze. Foto: AŽD Praha

Trať mezi Lovosicemi a Mostem může být už za rok ukázkou vzkříšení vlaků na některých již odepsaných tratích. Společnost AŽD

Trať mezi Lovosicemi a Mostem může být už za rok ukázkou vzkříšení vlaků na některých již odepsaných tratích.
Společnost AŽD Praha, která loni koupila trať přezdívanou Švestková dráha, jako nepotřebnou od Správy železniční dopravní cesty, chystá její další opravy. Začíná jednat s Ústeckým krajem, aby se na ní vrátil každodenní pravidelný provoz. „Je reálné výrazně zkrátit jízdní doby oproti současnému stavu,“ říká generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Podle jízdního řádu zvládají vlaky jízdu za hodinu a devatenáct minut. Už dnes podle Chrdleho je jízdní řád nastavený s velkými mezerami pro případné zpoždění a reálná doba jízdy je kratší.  Při nasazení rychlejších vozů a modernizaci by tak mohla trvat jízda méně, než hodinu. „Postupnými opravami tratě, opravě přejezdů a instalací dalších jsme nabídli Ústeckému kraji jízdní dobu od grafikonu 2017/2018 1 hodinu 2 minuty,“ dodal Chrdle.

AŽD dosud na trati jezdí přes sezónu s turistickými vlaky. Železnici koupilo, aby na ní mohl jako výrobce zabezpečovacího zařízení testovat své produkty. I proto by se mu více hodilo, aby vlaky jezdily častěji. I proto už například po trati začaly jezdit nákladní vlaky, které si zkracují cestu z Podkrušnohorské magistrály ke koridoru podél Labe.

Po mnoha letech se vrátil na Švestkovou dráhu nákladní vlak. Foto: Radan StiftPo mnoha letech se vrátil na Švestkovou dráhu nákladní vlak. Foto: Radan StiftPo mnoha letech se vrátil na Švestkovou dráhu nákladní vlak. Foto: Radan StiftPo mnoha letech se vrátil na Švestkovou dráhu nákladní vlak. Foto: Radan StiftLokomotiva 749.039 na Švestkové dráze. Foto: AŽD Praha

Mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová jednání potvrdila. Podle ní je ale nutné, aby se doba jízdy zkrátila až na 53 minut. „Rychlá oprava tratě nám dává naději, že při pokračování takového rozvoje a modernizace by mohla mít  trať ještě větší potenciál. Třeba právě až pro každodenní provoz. Existuje mnoho příkladů ze zahraničí, kde se v posledních letech podařilo vzkřísit již zapomenuté železnice,“ řekla Dosedělová.

Podle AŽD to je reálné, zvláště pokud dojde i k rekonstrukci úseku trati Lovosice – Čížkovice která je v majetku SŽDC. Její opravu SŽDC chystá. Od jízdního řádu 2019/2020 chce nabídnout jízdní dobu 51 minut.

Spojení Lovosice – Most nahradily v posledních letech autobusy, cesta jim trvá jednu hodinu a osmnáct minut z konečné na konečnou. Existuje ale možnost, že by je nahradily právě vlaky. „Trať by musela být konkurenceschopná a nabídnout něco, co dosud ještě neumí. Tedy rychlost a technickou připravenost, aby se mohlo jezdit v pravidelném, ideálně v hodinovém intervalu,“ dodala Dosedělová.

Podle ní by vlaky v novém provozu měly jezdit bez přestupu z Mostu až do Litoměřic. „Také je nutné ze strany AŽD Praha pořídit moderní, nízkopodlažní a dynamicky vyhovující motorové vozy. Nostalgický provoz by zůstal jen pro víkendový provoz,“ dodala Dosedělová. Kraj navíc AŽD oznámil, že za nízkopodlažní jednotku nepovažuje Regionovu.  „Tuto věc nyní prověřujeme. Jednatelé společnosti AŽD schválili minulý týden úkol pro management firmy jednat s krajem o zavedení pravidelné dopravy na naší trati,“ dodal Chrdle. Podle něj je reálné, aby pravidelná doprava do dvou let začala.

Tagy AŽD Praha Švestková dráha Ústecký kraj
8 komentářů