Názory Vodní doprava Zprávy

Rejdař Hradský: Bez kvalitní vodní cesty budeme jen montovnou

Loď s nadrozměrným nákladem. Autor: EVD-Sped.
Loď s nadrozměrným nákladem. Autor: EVD-Sped.

Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků z nejrůznějších dopravních oborů. Jednatel a spolumajitel nákladního rejdařství EVD – Sped. Lukáš Hradský tvrdí, že špatná splavnost Labe posílá českou říční flotilu do propadliště dějin. A brzdí i českou produktivitu.

Blíží se volby a politici opět hýří různými nápady a sliby. Je ovšem škoda, že pouze pan prezident Miloš Zeman chápe strategickou důležitost labské vodní cesty. Propaguje vodní cesty při mnoha příležitostech a například při návštěvě Ústeckého kraje dne 3. října prohlásil, že na Labi je 24 zařízení, která stojí naprosto bez užitku a neplní svoji funkci, protože není hotov jez u Děčína a zdymadlo u Přelouče. A má pravdu.

Politici a média masírují veřejnost, jak je třeba zvýšit produktivitu naší práce a tím zvyšovat mzdy. Tajemství produktivity přitom nespočívá v tom, zda někdo za hodinu vyrobí jeden a nebo dva výrobky, ale zejména v tom, za kolik se daný výrobek podaří prodat. Linky ve Škodě Auto zřejmě vyrobí stejně a nebo i více aut než VW v Německu za stejný čas. Tedy jde o to, zda se zboží vyrobené v České republice neoznačí Made in Germany a nevyveze dále do světa. Pak se přidaná hodnota a produktivita práce projeví v Německu a ne v České republice.

Po vodní cestě na Labi, když není zrovna sucho (v letošním suchém roce se zatím řeka nedala zcela využít již pět měsíců a zbytek byl velmi omezený, roky 2015 a 2016 na tom byly stejně), se stále vozí řada výrobků, které naši výrobci prodávají mimo Německo. Prodávají je tedy s vysokou přidanou hodnotou a určitě se tak nemalou měrou podílejí na zvyšování produktivity práce v České republice. Bez přístupu k námořním přístavům po kvalitní vodní cestě přitom čelí mnoha problémům, nedodávají své výrobky včas, platí penále, přicházejí o další zakázky, kazí si jinak dobré renomé a nebo s vysokými vícenáklady vozí své výrobky přes Bratislavu.

Česká republika byla a stále je průmyslovou zemí. A pravděpodobně ještě dlouho bude. Nikdy nebude asi možné vše vytisknout na 3D tiskárnách (a i ty bude muset někdo vyrábět), a všichni asi nebudeme živí vymýšlením programů a aplikací ve virtuálním světě. Je s podivem, že si jen pan prezident uvědomuje, že cestou ke zvyšování prosperity je vývoz naší produkce přímo konečnému spotřebiteli. A že je k tomu potřeba i vodní cesta. Vodní cesta je jedinou garantovanou bezplatnou cestou pro přepravu do námořních přístavů.

Zatím zde stále přežívá i zbytek českých rejdařů, kteří dané produkty mohou odvézt. Možná je ale cílem likvidace dalšího dílku z koláče soběstačnosti ČR a zvýšení závislosti na státech tvrdého jádra EU.

Jestliže nemá být ČR jen montovnou, musí mít vedle dálnic a železničních koridorů i kvalitní vodní cesty. V případě vodní dopravy ale vše spěje ke smutnému konci. Jednoho dne možná budeme jen vzpomínat, že ČR kdysi měla jednu z největších flotil říčních lodí v Evropě, stejně tak, jako dnes mnozí vzpomínají na českou námořní flotilu. Stejně jako vzpomínáme jak chutnal dříve párek, cola, salám, chléb, rajče atd…..

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • To myslí vářně ??!
    My tu dálniční síť ani rychlou železniční zdaleka dostavěnou nemáme, přitom dálnice z HK do Mohelnice evidentně chybí více než 20 let a to se ještě zdaleka nezačlo stavět….

    Ještě bych chápal co do potřebnosti, zajistit lépe splavnost Labe. Ale to co podporuje Zeman, je jeden obrovský tunel na vysání neskutečných peněz (a mnohde i vody). Přitom by klidně zlikvidoval dost velké území…Blijící smailík..

    Že jsme montovna je sice pravda. Ale zajímaloo by mě, alespoň třeba dva KONKRÉTNÍ příklady, jak pomůže nějaká draze vylepšená vodní cesta v ČR, aby tomu tolik nebylo???
    Cca kolik měsíců v roce budou tyto příklady fungovat?

    • Je to stavba minimalne na sto let – jako každý velky infrastrukturni projekt – a HLAVNE – tenhle projekt by nas propojil pristavy na Dunaji a Cernym morem s pristavy na Odre a Baltskym morem a s pristavy na Labi a morsymi pristavy na mori severni Evropy vcetne Skandinavie – STALA BY SE Z NAS VELMI STRATEGICKA RICNI KRIZOVATKA/SPOJKA V EVROPE!!! a stim by krome vzniku spousty pracovni mist navazanych na samotnou vodni doravu taky vyrazne vzrostl strategicky vyznam Ceske republiky !!! Takze urcite postavit, urcite nesetrit a hlavne NEpoddimenzovat !!!!

    • Názor a přání českého rejdaře,klidně se může s lodičkami prohánět po Česku,ale daleko větší část Labe je v Německu a tam toto zbožné přání nesdílejí.

    • Dobrý den,
      naprosto vážně. V Německých továrnách se udřeme ke smrti, a dostaneme peníze jen na pouhou reprodukci nových dělníků. Věškerá přidaná hodnota zůstává majitelům v Německu. Již 25 let jsme nenápadně tlačeni do role podřízené kolonie. ( jak rád zdůrazňuje náš pan ministr Hermann.!!!!)

      Heslo presidenta Tomáše Garrigua Masaryka:

      Národ, jenž ztratí přímý přístup k moři, skončí nakonec jako stádo žab, nenávistně na sebe kvákajících v obecním rybníce !!!

      President Masaryk na návštěvě v Výzkumném ústavu vodohospodářském – roku 1933 + článek o inženýru Liboru Zárubovi – tyto si určitě přečtěte, stojí za to. Stránky 34 a dál. Naše mladá generace by se jimi měla inspirovat!!!!

      http://www.d-o-l.cz/index.php/cs/kestazeni/category/9- číslo2 na výše zmíněných stránkách. Nádherné čtení!!!

      A proč nebudeme míti silnice a dálnice nikdy tak kvalitní, jako Němci? – protože proto: https://youtu.be/CLMLuRhINZs

      Anebo těžké sypké materiály začneme přes republiku také vozit po vodě, a naše D1 bude volná a nerozbitá…..