Autobusy Železnice

RegioJet výrazně omezí autobusy mezi Prahou a Brnem, chce naučit lidi jezdit vlakem

Scania Irizar i8 RegioJet, foto: Student Agency
Scania Irizar i8 RegioJet, foto: Student Agency

Společnost RegioJet seškrtá od poloviny ledna o více než třetinu provoz autobusů mezi Prahou a Brnem. Důvodem je velká expanze firmy do železniční dopravy mezi oběma největšími městy v zemi.

Škrty vyplývají z nového jízdního řádu, který dopravce zaslal do Celostátního informačního systému. Podle nich ještě do 14. ledna budou jezdit autobusy podobně, jako dosud, poté firma zruší 7 z 20 spojů denně, které na trase linky Brno – Jihlava – Praha budou jezdit. „Naším cílem je naučit lidi jezdit více vlakem,“ vysvětlil mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

RegioJet začne od poloviny ledna jezdit autobusy v podstatě jen každou celou hodinu. Od období nového jízdního řádu až do té doby ještě mají jezdit podle jízdního řádu autobusy v podstatě stejně, jako dosud s minimálním počtem změn. Jízdní řád je zatím nastavený do konce března, firma chce ještě vyhodnotit dopady změn na provoz a poptávku cestujících.

V praxi například mizí všechny autobusy, které vyjížděly v čase x:30. V Jihlavě budou zastavovat autobusy, které vyjedou z Brna v sudou hodinu a z Prahy v lichou hodinu. U některých časů bude i delší okno bez spoje: například z Brna pojede autobus v 18 hodin a další až do Prahy ve 23 hodin.

Podobnou redukci počtu spojů udělal RegioJet už v minulosti u spojení z Prahy do Košic poté, co na trase nasadil více vlaků.

Od nového jízdního řádu začne RegioJet jezdit mezi Prahou a Brnem devětkrát denně, ve špičce i po hodině. V červnu má přibýt desátý spoj. „Jde o velký nárůst kapacity, denně nabídneme až 6 tisíc míst v obou směrech,“ dodal Ondrůj.

Autobusové spojení Praha – Brno je první trasou, na které tehdy ještě pod značkou Student Agency začínala. Teď na ní uskuteční největší redukci ve své historii.

Štítky

21 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • aktuálně zítra má Regiojet v 6:09 čtyři volná místa ve třídě low cost a 42 standard,
    ačkoli také nesnáším velkoprostory s nemožností zhasnout, na druhou stranu chápu tento trend, všimli jste si, že zřejmě díky tomuto uspořádání cestuje vlakem mnohem více žen, než dřív, když byla pouze kupé? 🙂
    měla by se více využívat trať přes Vysočinu, akční jízdenky, platné i pro tuto trať by přilákalo jistě víc lidí, přestože trvá cesta déle, okolní krajina je určitě atraktivnější;}

    • Aktuálně má vlak v 6:09h 108 volných míst, na odjezdu z Brna po Pardubice 144 volných.

    • Jste mě pobavil, to je zas perla. Jestli to nebude spíš tím, že žen se rodí všeobecně více – aspoň bude mír. K velkoprostorům jen jedno – výrobci si prosadili, tak to tak je, jiná tvrzení jsou jen kecy v kleci.

    • Prosadili si je dopravci, protože do nich jdou pohodlně nacpat 4 sedačky na šířku, takže za stejnou cenu dostanou větší kapacitu.

  • To bude mít konkurence radost. Vlak je peklo. Zlatej bus…. Myslím si, že se zvýší tržby konkurenci, protože znám hodně lidí, co pojedou klidně starou karosou, než vlakem, bez ohledu na jeho barvu….

    • A jaký že je přesně důvod sadomasochismu po D1 v Karose, či jiné stísněné šílenosti?

    • Já třeba pamatuji dobu, kdy jsem jel RTOčkem na sever polska…………….jel jste někdy vlakem dopravce RJ třeba ve vagonu astra?

    • Je to právě naopak. Pokud je na některé trase vlak a autobus srovnatelný, lidi volí vlak.
      Na některých relacích tak autobusy skoro nejezdí (praha-pardubice, praha-ústí). Časem, jak se alespoň mírně modernizojí tratě, se k tomu přidá právě praha-brno, praha-plzeň a praha-budějovice.

    • A teď není na Praha – Brno a Praha – ČB vlak srovnatelný?
      Proč tedy pořád jede tolik lidí busem?
      Pardubice – Brno a Pardubice – Praha má vlak jednoznačně navrch.

    • Elb – A po kolejích, v době kdy si z toho dělá kdejakej trouba parkoviště, náklaďáky převážně z Polska to nechaj v kolejišti mezi zavoramai, klucí pokladaj na koleje kameny, jiní je na jedoucí vlaky hází…… Opravdu je jizda po kolejích o tolik bezpečnější, než D1 ?Když je dalnice ucpaná, autobus to objede po okreskach. Když jsou ucpany koleje???? Leda by začaly vlaky jezdit na RedBull….. =o))))

    • To už dávno neplatí, minimálně na Praha Brno tu nejdřív přišly Railjety, špatné nebyly ani D1 expresy (ty se ale nechytly, dráhy to neuměly prodat) a teď co jezdí ráno Jančura, tak už do autobusu do Prahy jsem minimálně přes rok nevlezl. Teď když rozšíří počty spojů a nepojede poslední jeho vlak 17.19 z Prahy, tak autobus pouze jako nouzovka. A jak autobusy objíždí zácpy, bylo názorně včera vidět ve směru Brno – Vyškov. Stačil jeden debil v kamionu a doprava lehla na půl dne, autobusy měly i přes 3h zpoždění. Ono je hezké, že „objede po okrsce“, ale jednak musí vědět, že má něco objíždět a jednak taky musí být kudy. Jediný, kdo je schopný jakžtakž koordinovat objížďky, je Regiojet, protože má slušný dispečink a hlavně řidič má k sobě stewardku, která má možnost to řešit. Když jede jeden šofér, poslouchá tak maximálně rádio, málokdo má z nich třeba Waze a taky to podle toho pak dopadá. Takže tam, kde je koridor a časté spojení ideálně s konkurencí, je vlak volba č. 1 pro většinu, pokud jinak délka cesty a cena jsou srovnatelné. Jasně, tam kam mi jede autobus po dálnici a vlak 2x přestup, je to zase naopak. To ale není případ Praha – Brno (Bratislava příp. Vídeň)

  • No on ruší i Brno – Olomouc. Zrušil mi tam i zpět spoje co jsem využíval. Ale s vlakem se tam nechystá

  • Velká chyba. V poslední době mám pocit, že v autobusové dopravě Regiojetu se zbláznili, protože ty změny co dělají jsou zásadně k horšímu. A pak „slavnostně“ po pár měsících se to jako zavede zpět a ještě prezentuje jako zlepšení. Most, Zlín, ČB z Brna a teď „vlajková loď“.
    Chápal bych to v situaci, kdy by tu nebyl Flixbus (ať už jakkoliv tragický, o to teď nejde). Ale tohle mu jen přihraje část cestujících z autobusů. Ne každý chce jezdit vlakem, pokud by chtěl, tak autobusy v době kdy vlaky odjíždí už dnes, zejí prázdnotou. A to se zjevně neděje. Navíc nevím, zda jim v ekonomice provozu tolik pomůže, že 20-30 lidí z autobusu naženou do vlaku a zbytek jim pravděpodobně uteče, protože nebude chtít čekat hodinu i víc na další autobus, raději pojedou třeba zeleným dříve.
    No, je to jejich firma, ať dělají jak myslí, ale nemyslím si, že by se jim tohle vyplatilo.
    Kdyby aspoň ty ušetřené autobusy dali tam, kde už téměř pořád posílají náhradní dopravce místo nich nebo rušení spojů vydávané za „výrazné zrychlení“

    • Ondra: Tak naštěstí už Flixbus jezdí načas, alespoň nesrovnatelně častěji.
      Z posledních jízd na Brno – Praha jsem s nima dojel mnohem častěji včas, než vlakem.
      Akorát vzhledem k nárůstu počtu cestujících už není samozřejmostí dvojsedačka jen pro sebe.
      Wifina už rovněž šlape bez problémů a hlavně se tam nijak moc nesvítí, což je u vlaků přesně naopak a už
      za Svitavama mám pocit, že dostanu zánět spojivek.

    • Ještě něco:
      Třeba zítra má Regiojet v 6:09 hodně přes 100 volných míst ve vlaku a to jedou ještě ČD půl hoďky po nich.
      Zatímco busy má vyprodaný.
      Teď bude D1 do května celkem v pohodě, co se uzavírek týká a navíc už to není zdaleka takový tankodrom, jako když expandoval Regiojet se svýma autobusama.
      Myslím, že to u Žlutozla docela podcenili:
      1)Na trase je i co hodinu na kolejích Modrozlo.
      2)Přibylo Zelenozlo a to dost výrazně.
      3) Zaplnit vlak, aby se vyplatil bez dotací, je kromě neděle a pátku odpo a pondělního rána, poněkud větší
      problém, než zaplnit bus pro 63 lidí.
      4) Na koridoru bude ještě více těsno, než dosud. Přitom jsem si nevšiml, že by někde vznikla nová „tříkolejka“.

    • Ondra – pro mě to už výhodu nemá, ale zase jsou lidi, kteří prostě preferují bus. Je to dáno spíš i historicky, kdy vlak byl prakticky za všecho okolností dražší, což u ČD trvá doteď a to neřeším ani ceny Flixu, které už jsou úplně dole. A než pár roků zpět jezdit 40 let starým „béčkem“ ve vlaku, bez ničeho, ve špičce často narvaný i v uličce, tak raději moderním autobusem se službami či filmy, s jistotou místa a že nade mnou nebude 2,5 nikdo vlát, max projde párkrát holka s kafem. Dneska už je to jinak, každý má chytrý mobil, tablet, vlaky se taky zlepšily a v postatě když přišel Jančura i na koleje v takovém rozsahu, tak autobus opravdu jako nouzovka, třeba v noci, kdy vlak nejede apod. Dneska se volí autobusy snad pouze ze zvyku nebo neznalosti, že vlak už je za úplně jinou cenu.
      Ale přesto je chyba prostě ty autobusy takto rušit zvláště s ohledem na konkurenci, za tím si stojím, ač se mě to rušení nijak podstatně nedotkne, snad kromě jednoho nedělního vlaku v neděli se dá koupit místo na vlak v pohodě i před odjezdem.

    • Flix na čas? Žádná sláva, občas se zadaří. Služby a zákaznický servis pořád ubohý. Rušení spojů s málo cestujími a udání zpoždění „60 minut“ tak, aby jel až další spoj. Což se pak samozřejmě projeví i v opačném směru. Díky, to ani za těch 79 Kč co se dá koupit Flixbus, v neděli sem jel z Prahy Relaxem ve žlutým, stálo to necelý 300, plně srovnatelné s jedničkou ČD ale podstatně levněji, i když jsem neměl stolek jen pro sebe, pořád násobně víc místa než v jakémkoliv poloprázdném autobusu. Servis, služby za pár korun, dojezd přesně na čas bez brždění a kličkování po dálnici mezi kamiony.
      A když jedu s dětmi, tak tam autobus nemá na trase delší než hodinu, hodinu a půl vůbec šanci.

    • Ještě jedna věc k tomu zaplnění busu. Pořád v těch 6.09 má ve vlaku daleko víc lidí, než v jednom autobusu. Na autobus potřebuje zaplatit 2 lidi, na každý. Ve vlaku těch lidí je potřeba míň, resp. je rozdíl mít tam 1 strojvůdce a zbytek stewardů a teamleaderů, kteří berou rozhodně méně, než x řidičů autobusů, které by byly potřeba na přepravení stejného množství cestujících. Jako chápu tu snahu lidi převést do vlaku, ale nevěřím že tímto způsobem se mu to povede. Konkurence je sice slabá, ale proč jí takto přihrát část cestujících „zdarma“.