Železnice

RegioJet vyhrál bitvu o místo na slovenské trati, z Prahy do Bratislavy pojede třikrát

Vlak Regiojetu v čele s lokomotivou Siemens Vectron. Foto: Regiojet
Vlak Regiojetu v čele s lokomotivou Siemens Vectron. Foto: Regiojet

Dva dny před spuštěním nového jízdního řádu získala společnost RegioJet všechna potřebná povolení pro provoz třetího páru vlaků mezi Prahou a Bratislavou. Zatímco v Česku získala firma kapacitu na trati bez větších problémů, ještě dnes reálně hrozilo, že nový spoj skončí v Lanžhotě na státní hranici.

„Dnes jsme získali všechna potřebná povolení,“ potvrdil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. K vlakům v 7:21 a 15:21 z Prahy a v 5:45 a 12:47 z Bratislavy tak přibude ještě nové spoj v 11:21 z Prahy a v 15:26 z Bratislavy.

V jízdním řádu SŽDC je dosud spoj uveden bez omezení v úseku Praha – Lanžhot, dál má poznámku, že jede ode dne vyhlášení. Slovenská ŽSR má v jízdním řádu uvedeno, že o vlaku rozhodně Dopravný úrad.

RegioJet o nové spoje bojoval více než půl roku. Tamější regulátor začal kvůli dvěma párům vlakům navíc provádět takzvaný test hospodářské vyváženosti. Poté, co se celá věc dostala až před Evropskou komisi, získal nakonec RegioJet pro své nové spoje zelenou a dnes slovenský správce železnice (ŽSR) přidělil dopravci kapacitu. Čtvrtý pár spojů chce firma spustit od června příštího roku, pojede 17:21 z Prahy.

RegioJet od neděle zvyšuje počet spojů na svých trasách o 40%. Nově začne jezdit čtyřikrát denně do Vídně, jeden pár vlaků bude jezdit do Opavy. Mezi Prahou a Brnem bude jezdit až devětkrát denně. Končí naopak ve Starém Městě u Uherského Hradiště. Noční spoj z Prahy do Košic prodlouží až do Humenného.

Štítky

9 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • No moc diskutabilní to teda není pane Petráku. I když mám lehce jiný seznam. Tak z Vašeho také vychází, že jedničky, respektive vozy s kapacitou cca 50 lidí převažují. Apmz je 38, Amz 12, ABmz 17, Bmz s dětským trojoddílem a kuchyňkou, které mají kapacitu cca 48 míst je 11. To je 78 vozů. Derivátů klasických dvojek je 40. Takže polovina, stojím si tedy zatím, že základ parku tvoří vozy s kapacitou do 50 míst.

    • Ano, takto je to přesnější – Máca neuvádí ani počet sedadel, ani skutečnou obsaditelnost, tedy počet míst skutečně využitelných cestujícími. A propos: i „deriváty klasických dvojek“ ex ÖBB mají v oddílech jen 6 míst k sedění, takže nikoli dříve u nás výhradních a i nyní dost běžných nepohodlných 70 – 80 míst, s čímž je při hodnocení kapacity souprav rovněž nutno počítat.
      Na druhou stranu je ale třeba i konstatovat, že „jedničková“ kapacita Jančurových vozů je pro cestující (zejména na delší vzdálenosti) jednoznačně příznivější, než většinově mnohem méně pohodlná „klasická dvojková“(byť „modernizovaná“) nabídka ČD – a i s tím Jančura a jeho nohsledi zjevně počítají.

  • Spíš pane Noerfe spočítejte kapacitu soupravy a ne, jak dítko vagónky. Nic ve zlém. Ale základ vozového parku RJ, jsou jedničky ÖBB s kapacitou 48 osob. Nechci to tu přesně vypočítávat ale pro zajímavost 10 vozů RJ je 480 lidí, 10 klasických dvojek je 660 osob. Takže počítat vozy je nepřesné.

  • Tak zatímco ZSSK hlásí, že IC vlaky jsou v plusu, ale pouze provozně bez odpisů a oprav, takže fakticky vydělají na mzdy, spotřebu elektřiny a polatek za drážní cestu. Náklady na přeprah a doplnění vody a atd. neuvažují. Zkrátka skvěla firma a pak se všichni diví, že Regiojet i Leo Express jezdí vcelku plný a státní dopravce jezdí na konkurenčních tratích většinou prázdní (viz. statistiky obsazenosti vlaků Praha – Košice na Slovensku)
    Jsem zvědav na kapacitu vlaků za rok. Do Ostravy jezdil Regiojet se třemi, čtyřmi vagony, dnes jezdí standardně s osmi vagony plus posilové vagony, tak to dopadne i na dalších tratích. Takže jsem zvědav, kdy bude do Vídně jezdit s 10 vozy.
    Bývali ředitel ČD Žaluda kdysi tvrdil, že pořádný vlak má mít alespoň 7 – 8 vagonů, SŽDC by se toho mělo řídit a v úseku Praha-Česká Třebová kratší soupravy nepouštět.

    • A nevíte jak je na tom dálková doprava ČD? Jestli jsou vlaky EC/IC/SC/railjet v plusu? Jen ze zvědavosti že i přes boj takové pitomosti až zase tak moc nedělají, nebo je dělají o trochu diskrétněji a rozhodně jim při tom neasistuje vláda, což na Slovensku ano.

      Myslím že v tom měl tehdy ředitel drah pravdu, hlavně s rostoucím počtem cestujících, což je zase spojené s růstem ekonomiky a zlepšováním tratí bude třeba aby byly vlaky dostatečně dlouhé aby se do nich všichni vlezli nějakým kulturním způsobem. Třeba se vrátí vlaky o 7-10 vagonech. S zaváděním nového jízdního řádu by se na některých snad měly další vagony objevit.

    • No třeba z Českých Budějovic jezdil do Prahy rychlík se sedmi vagóny, nyní jezdí se šesti a expresy se čtyřma. Tomu se říká ekonomika provozu. Přitom autobusy prepravuji v hodinovém intervalu cca od 50 do 150 lidi. Což znamená potenciálně 1 – 3 vagóny pro dopravce, který převede lidi z autobusu zpátky do vlaku. Ale muselo by pravděpodobně dojit ke změně dopravce nebo výrazné změně služeb a cen.

    • Typická ZSSK/ŽSR vyjebávka. Štreka i služby jako někde na Balkáně, ale nejzásadnější agenda je… boj s Jančurou.